Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA-disk till G5?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 13:39

Jag har en ATA-disk på 80Gb som jag skulle vilja peta in i G5:an, men det funkar junte. Alltså några frågor:

  • Kan man överhuvud taget ha en ATA-disk i den?

  • Eller måsta man skaffa en IDE-disk?

  • Eller finns det nån sorts adapter? (Har kollat Macoteket men lyckades inte hitta nån)

  • Några andra råd i samband med detta?

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Jag har en ATA-disk på 80Gb som jag skulle vilja peta in i G5:an, men det funkar junte. Alltså några frågor:

  • Kan man överhuvud taget ha en ATA-disk i den?

  • Eller måsta man skaffa en IDE-disk?

  • Eller finns det nån sorts adapter? (Har kollat Macoteket men lyckades inte hitta nån)

  • Några andra råd i samband med detta?

Danne

Det måste ju gå med en ATA-controller i PCI-kortsform. En adapter finns, men jag tror att den gjorde tvärtom, alltså så att man kan koppla in SATA-diskar på en vanlig ATA.

Om man har bråttom kan man byta ut superdriven mot hårddisken, för den sitter på en ATA100-bus.

Japp, Acard SATA-IDE bridge adapter, (på macoteket) gör precis som jag skrev.
Vidare verkar det som att ATA bara är ett nytt namn på IDE, läs här.

edit: Nytt och nytt förresten, 14 år gammalt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 15:10

Pratade nyss med Macoteket: Finns ett kort "acard" för 500 pix som dessutom kräver kablage (= mer pengar). Dessutom passar tydligen inte ATA-disken i chassit rent fysiskt, utan man måste ta fram skärbrännare och huggmejsel får att få dit den, vilket inte låter så kul.

Så det blir att köpa en IDE-disk istället.....

Om nån vill köpa en 7 månader ny ATA 80Gb Maxtor 72000/rpm med en ägare så kolla snart bland radannonserna.....

EDIT: Ojsan, du svarade igen medan jag skrev....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-13 15:46

Det verkar ha blivit lite terminologiförbistring.

ATA och IDE är i stort sett samma sak.
(Jag tror att IDE är den fysiska bussen medan ATA är protokollet. Jag blir nog tillrättavisad om jag har fel:))

G5orna däremot har SATA (seriell ATA) vilket är något helt annat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 15:48
Ursprungligen av Gunnar B:

Det verkar ha blivit lite terminologiförbistring.

ATA och IDE är i stort sett samma sak.
(Jag tror att IDE är den fysiska bussen medan ATA är protokollet. Jag blir nog tillrättavisad om jag har fel:))

G5orna däremot har SATA (seriell ATA) vilket är något helt annat.

Du har nog rätt. Tack.
Ska alltså vara SATA istället för ATA.

Ursprungligen av Danne V:

Du har nog rätt. Tack.
Ska alltså vara SATA istället för ATA.

Om det nu är en S-ATA disk du har, varför funkar det inte att peta in den i G5:an?
Det är ju sådana diskar som G5-orna använder.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 15:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det nu är en S-ATA disk du har, varför funkar det inte att peta in den i G5:an?
Det är ju sådana diskar som G5-orna använder.

Ehh...nu är begreppsförvirringen ännu större - åtminstone hos mig:
Skivan jag har - va fan den nu kallas - passar inte i G5:an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 16:04

Disken du har är en PARALLELL ATA & disken som sitter i G5 är SERIELL ATA

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 17:41
Ursprungligen av hugg:

Disken du har är en PARALLELL ATA & disken som sitter i G5 är SERIELL ATA

Nja...disken jag har är vanligt porslin (vansinnigt kul skämt, eller hur?)
Men det stämmer nog: Jag ska försöka komma ihåg det där....
seriell ata
parallell ata
seriell ata
parallell ata...osv

Du har en vanlig IDE/ATA, denna passar inte, Du måste köpa en SATA

rätt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 17:38
Ursprungligen av Johan S:

Du har en vanlig IDE/ATA, denna passar inte, Du måste köpa en SATA

rätt?

Ja, för SATAn.
Rätt. (tror jag...eller...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 16:09

SATA-hårddiskar är sjukt mycket snabbare än ATA. Dumpa den gamla hårddisken och köp nytt. Sätt den gamla i ett extern FW-chassi och använd för backup osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 16:23
Ursprungligen av Mondo:

SATA-hårddiskar är sjukt mycket snabbare än ATA. Dumpa den gamla hårddisken och köp nytt. Sätt den gamla i ett extern FW-chassi och använd för backup osv.

Nja... det stämmer ju inte heller riktigt.

Gränssnittet sata är teoretiskt 150MB/s mot ata133 som är 133MB/s. Men varken sata eller ata133 diskar kommer ens i närheten av den överförings hastigheten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 17:43
Ursprungligen av Mondo:

SATA-hårddiskar är sjukt mycket snabbare än ATA. Dumpa den gamla hårddisken och köp nytt. Sätt den gamla i ett extern FW-chassi och använd för backup osv.

Jo, jag måste nog köpa nytt. Från Macoteket, kanske? Kan du greja en utan att slå in i kassan?

Nej, jag har en FW skiva som räcker tills vidare. Jag säljer nog den PARALLELLA ATA:n och köper ny ny SERIELL ATA. Annonsen är inlagd.

ATA och IDE är 2 namn på samma sak. En standard för anslutning av hårddiskar mm till moderkortet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 19:29
Ursprungligen av ill_chrill:

ATA och IDE är 2 namn på samma sak. En standard för anslutning av hårddiskar mm till moderkortet.

Jo, jag tror vi har etablerat det faktumet redan.
Tack för bekräftelsen.
Och förlåt att jag rört till alltihop. Lessen.....<snyft>

  • Medlem
  • 2004-08-13 22:20

Jag kör två SATA diskar på standardplatserna och en PATA som sitter på samma kabel som är kopplad till Superdriven. Fungerar bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 22:24
Ursprungligen av XedoZ:

Jag kör två SATA diskar på standardplatserna och en PATA som sitter på samma kabel som är kopplad till Superdriven. Fungerar bra.

Åhfasen. Hur har du löst det, rent praktiskt? Har du skarvat kablarna eller köpt nåt extra, då?

  • Medlem
  • 2004-08-13 23:11
Ursprungligen av Danne V:

Åhfasen. Hur har du löst det, rent praktiskt? Har du skarvat kablarna eller köpt nåt extra, då?

Jag bytte ut PATA kabeln till superdriven och ersatte den med en vanlig för två enheter, samt monterade en "Y-kabel" till strömkabeln till Superdriven. Hårddisken placerade jag ovanpå själva Superdriven.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 23:41
Ursprungligen av XedoZ:

Jag bytte ut PATA kabeln till superdriven och ersatte den med en vanlig för två enheter, samt monterade en "Y-kabel" till strömkabeln till Superdriven. Hårddisken placerade jag ovanpå själva Superdriven.

Eeehh...sån't har jag varken tid, lust, tålamod eller handlag för. Det blir nog en ny disk, bara.

Ursprungligen av Danne V:

Eeehh...sån't har jag varken tid, lust, tålamod eller handlag för. Det blir nog en ny disk, bara.

Det är lättare än vad det låter och kostar inte mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 00:35
Ursprungligen av XedoZ:

Jag bytte ut PATA kabeln till superdriven och ersatte den med en vanlig för två enheter, samt monterade en "Y-kabel" till strömkabeln till Superdriven. Hårddisken placerade jag ovanpå själva Superdriven.

Hur fäste du den?

  • Medlem
  • 2004-08-14 01:43
Ursprungligen av Earth:

Hur fäste du den?

Jag lade den bara på en tunn skumgummiplatta, det räcker bra så länge man inte slänger datorn fram och tillbaka.

1
Bevaka tråden