Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik: Tangentbordet strular

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HJÄLP!
Helt plötsligt la tangentbordet på min Pb 1,25GHz bara av. Inget funkade utom mellanslag! Jag startade om datorn för att se om det blev bättre, men bara vissa tangenter funkade så jag fick koppla in ett externt tangetbord. Nu har jag kommit fram till att bara de tangenter som aktiveras av fn-tangenten (nere till vänster) funkar.

Jag tog fram Tangentbordspaletten (varför är den inte ett fristående program längre förresten) och så där att så fort jag trycker en tangent förutom de som hör den fn-numeriska delen så aktiveras den numeriska delen mitt i tangentbordet.

Frågan är: är det något som lagt av i hårdvaran eller har jag råkat komma åt något för mig okänt kortkommando som aktiverat denna underliga "feature"??

Tacksam för snabbt svar!

[Edit: Det är likadant på båda mina användarkonton...]

Nu funkar det igen. Vet inte vad som hände, men jag startade på system-CDn och gick in Skivverktyg och testade att skriva in ett nytt namn på hårddisken. Funkade inte, så jag började misstänka att det var något hårdvarufel. Ingen av tangenterna verkade ha fastnat.
Startade om igen och drog sedan fingrarna över alla tangenterna. Problemet försvann så, någon tangent måste ha fastnat, men inte var det någon av de uppenbara problemkällorna (fn, alt, cmd osv).

Shit happens, tydligen...

  • Medlem
  • 2004-08-12 16:07

Det är inte så att du råkade trycka fn-F6 (num lock), som förvandlar hela tangentbordet till ett numeriskt tangentbord? Detta medför att inga tangenter utom de fn-numeriska (och mellanslag) reagerar.

Har råkat ut för det själv ett par gånger, och jag blev lika frustrerad varje gång...

He he, jag testade det och så var det nog... Pinsamt...

1
Bevaka tråden