Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ergonomi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-11 10:37

att sitta riktigt är viktigt, speciellt om man sitter mycket framför datorn. eftersom jag studerar data och spenderar väldigt mycket tid framför en ibook 12" tänkte investera i min kropp och framtid och införskaffa en riktigt arbetsstol. är det någon som har bra tips? den ska inte vara för dyr (helst under 2,000 kr). designen är inte prioriterad, även om det är trevligt med en estetiskttilltalande möbel. det är funktion. att man sitter bra. många inställningsmöjligheter.

funderar också på ett bt-tanngentbord -tips?

samt att koppla en extern skärm. vad klarar ibooken (g4, 800 mhz) att driva? -tips?

-hur gör ni själva?

tacksam för svar och tips.

(det fanns en tidigare diskussion om stolar, men de flesta länkar i den var döda.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 12:43

Köp en ikea-stol. Gör inte som jag och köp en dyr kontorsstol, det är inte värt pengarna..

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 13:53

Jag "implementerade" Ullmanstolen på mitt förra till cirka 250 medarbetare. Var och en fick en personligt utprovad och inställd stol och lärde sig samtidigt sitta ordentligt, dvs hur som helst hela tiden. De enda som inte var lyriska över resultatet (14 personer blev av med all värk, 2 kunde börja arbeta heltid igen) var personer med rejält midjemått (feta). Stolssitsen är nämligen bruten i vinkel och feta människor halkade helt enkelt av framåt.

Läs mer om hur man sitter "odisciplinerat"
http://www.ullman.se/Evaluation_chair/showroom/setup.asp
(OBS! Länken fungerar inte med Safari)

Ursprungligen av Schuckert:

(OBS! Länken fungerar inte med Safari)

inte med camino heller...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 13:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 18:34

Jag tycker absolut att du ska invetera i ett sitt- och ståbord! Det är extremt avkopplade att kunna stå och arbeta. En bra stol är också viktig förstås, men arbetsställningen är viktigast.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 21:51

Håller med Mondo om att man bör variera arbetsställningen. Ett sätt att göra det om man inte vill stå upp är att skaffa en stol som är gjord för flera olika sittställningar. Jag hade en del ryggproblem för några år sedan, men nu har jag en Stokke och klarar mig bra. Den har väldigt få justeringsmöjligheter - knästödshöjd och ryggstödsvinkel - fast det räcker faktiskt. http://www.stokke.com/
Testa gärna en Stokke - många gillar dem både vad gäller funktion och estetik, medan andra inte alls kommer överens med dem. De har väl tyvärr inte så mycket som kvalar in under 2.000 kr, men går att få tag i begagnade då och då.
Ullman är också bra, men de vill ju uppenbarligen inte sälja nåt till Macare...

När det gäller externa skärmar är iBooken som standard bara gjord för att spegla den interna. Det finns dock (i alla fall till äldre iBookar) en del fulhack som kanske kan ge dig möjlighet större skrivbordsyta.

Använd gärna en mus som funkar både i höger o vänster hand, och byt hand då och då. Då minskar man risken för musrelaterade problem (och tränar upp båda hjärnhalvorna som en bonus). Tänk på att en trådlös mus väger en hel del pga batterierna - det känns naturligtvis inte tungt att lyfta den, men om man sitter hela dagen (veckan, året, arbetslivet...) lyfter man musen rätt mycket vilket på sikt ger problem. Använd överhuvudtaget musen så lite som möjligt! Jag lever inte som jag lär och har därmed också fått besvär med högerhanden efter att ha lyft en Logitech MX700 sådär en miljon gånger mellan tumme o lillfinger...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 09:46
Ursprungligen av Niklas:

Håller med Mondo om att man bör variera arbetsställningen. Ett sätt att göra det om man inte vill stå upp är att skaffa en stol som är gjord för flera olika sittställningar. Jag hade en del ryggproblem för några år sedan, men nu har jag en Stokke och klarar mig bra. Den har väldigt få justeringsmöjligheter - knästödshöjd och ryggstödsvinkel - fast det räcker faktiskt. http://www.stokke.com/

Håller också med om varierad arbetsställning. Tyvärr är Stokke inget bra alternativ eftersom man låses fast i en , i och för sig lämplig, sittställning. Har testat Stokke bland personal och fann att de trivdes bra dem, men saknade alterantiva sittställningen.
Johan Ullman (partisk, javisst!) nämner ju att "den norska modellen" försöker efterlikna sittandet till häst, men missar målet eftersom det inte finns stöd för bäckenbenen. Stolen konstruerade Ullman några år efter doktorsavhandlingen.
Jag gjorde utvärderingar åt honom i mitten av 90-talet angående arbetsställningar och framför allt avstånden stol/bordskant/tangentbord/mus/bildskärm på vanliga standardbord. Mycket intressant. Ett resultat av testen var att personalen (stort grafisk företag med Mac:ar) flyttade fram tangentbord cirka 30cm från bordskanten och att musen placerades i 45° vinkel mittemellan t-bord och bordskant. Det gav direkt effekt på axel-och skuldervärk. Arbetsställningen är ju identiskt med den när man skriver med en penna på ett papper. Med den tidens djupa 21"-skärmar krävdes det dock hörnbord och ett effektivt bordsdjup på 120cm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-12 14:28
Ursprungligen av Schuckert:

Håller också med om varierad arbetsställning. Tyvärr är Stokke inget bra alternativ eftersom man låses fast i en , i och för sig lämplig, sittställning. Har testat Stokke bland personal och fann att de trivdes bra dem, men saknade alterantiva sittställningen.

Öh, jag vet inte hur ni testade stolar, men den varierade ställingen är ju själva idén med Stokke...
Några exempel (2 olika stolar):

Min stol är lite äldre, men påminner om den övre. Jag sitter just nu med knäna på stöden, för en stund sedan satt jag som på en vanlig stol, alltså med fötterna på golvet, och om jag ska läsa en tidning så lutar jag mig lite bakåt mot ryggstödet.
Men nu ska vi inte börja kriga om detta, alla har som sagt sina egna preferenser, och jag har aldrig testat en Ullmann ordentligt så jag kan inte jämföra. Det viktigaste är att man har en stol som man är nöjd med, vare sig den heter Ullmann, Stokke, HÅG eller rentav IKEA

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 15:53
Ursprungligen av Niklas:

Det viktigaste är att man har en stol som man är nöjd med, vare sig den heter Ullmann, Stokke, HÅG eller rentav IKEA

Rätt!
Problemet är att om man har suttit "fel" länge kan en dålig ny stol kännas jäkligt bra. Samma sak med ny säng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 21:32

Plockar upp en gammal, men evigt intressant tråd. Hur högt bör ett ståbord vara ungefär? Funderar på att sätta min nya iMac (fall det blir någon) på ett högt barbord, med en höj- och sänkbar barstol. Märk väl att denna "arbetsstation" inte är avsedd för heltidsarbete, utan skall stå i mitt vardagsrum.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden