Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behövs?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som många säkert vet nu är jag på jakt efter en ny dator(beg.) Vill gärna kunna köra nya spel på den ett tag framåt, så vad behövs??

Flera av de spel som kommer idag har systemkrav på upp till 1 Ghz. Vill du köra kommande spel som Doom 3 så kommer du inte kunna ha för mycket datorkraft.

spel av spel

Att köpa begagnat för att spela nytt verkar en smula avigt, tänker jag. Jag menar, kolla ur det ser ut med PC-Win och spel: de allra häftigaste maskinerna är för spel. Och det skall vara nytt. Apple har nu kommit med på vagnen, jag rekommenderar en 2x2,5 G5 med Nvidia 68000 (har inte koll på nollorna ...) kortet. Du hamnar visserligen cirka 10 000 kronor över PC-Win/priser MEN du kan spara in det på att det inte finns så många spel till OS X som till XP.

Ursprungligen av apple4ever:

Som många säkert vet nu är jag på jakt efter en ny dator(beg.) Vill gärna kunna köra nya spel på den ett tag framåt, så vad behövs??

Köp en billig beg G4 med AGP grafik (runt 3000) och köp till en 1 eller 1.2 Ghz processor http://www.sonnettech.com/product/encore_stg4.html för 249-349 dollar plus nytt grafikkort så klarar du dig nog ganska bra ett tag framöver. Eller vänta in de nya macarna som snart visas upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 08:16

Min sista hemmaburk (sedan länge pensionerad) var en Quiksilver 733 med 512 RAM. Det gamla spelet Quake 3 Arena gick att spela på den, och det ganska bra men inte mer än så.
Vill du köra nya spel får du allt köpa bra mycket värre än den G4'an jag hade.

Ärligt, ska du ha en maskin för att spela - köp inte Mac. Det är inte i närheten av att vara ett klokt beslut. Bygg en egen PC för 6000-7000 spänn så har du en riktigt bra maskin. Ska du lägga dom pengarna på en Mac får du inte mycket mer än en Quiksilver under 1 GHz, typ.

Ska inte bara ha som spel maskin, ska köra final cut och sånt me. har lite svårt att köpa en g5 på nårga år, kass ekonemi oftast..tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-12 08:43

En beggad G5a, 1,8an skulle nog räcka ett tag, jag kör med G5a 1,8 DP och alla de senaste spelen flyter fint på den. Så kan rekomendera en sådan. Håll i pengarna så kommer det säkert snart ut en G5a beggad.

Ska du spela nya spel så är det en G5:a du ska ha.

Om du nöjer dig med att spela förra generationens spel så strippa en eMac och kör på den. Maxa RAM:en det första du gör dock.

Jag har en PowerMac 2x867 Mhz med Geforce2 MX. Inte allt för mycket, men det går helt ok att spela Battlefield 1942 och Unreal Tournament 2004 på den.

Ciryon

Jag kanske har fått händerna på en G4 2x1GHz, hoppas jag bara har möjlighet att få den!! Den skulle nog duga fint för mina spel jag vill köra, typ Plattform å Bilspel. Annars så köper jag en gammal g4 å processor+grafikkort!

Ursprungligen av Ciryon:

Jag har en PowerMac 2x867 Mhz med Geforce2 MX. Inte allt för mycket, men det går helt ok att spela Battlefield 1942 och Unreal Tournament 2004 på den.

Ciryon

va!? jag har också en 2x867, dock med geforce4 mx, och just Battlefield tycker jag är riktigt segt och "laggigt" på den.

Däremot Q3, ut2k4, calll of duty mf funkar helt ok, men just battlefield tycker jag flyter segt som sirap så fort det bara händer lite på banan...

Har nån spelat nåt på en G4 AGP med 1GHz Sonnet? och vilket grafikkort kan vara bra?

Ursprungligen av apple4ever:

Har nån spelat nåt på en G4 AGP med 1GHz Sonnet? och vilket grafikkort kan vara bra?

Det låter som Spel kommer vara det du ska som huvud uppgift!
Hur mycket pengar hade du tänkt dig att lägga ut på datorn.
Annars om det hamnar runt 10000 alt som alt, köp då en Pc då blir det mycket spelmaskin för pengarna! Sedan kan du ha en vanlig Mac till allt annat!

ok...får se hur d blir, men det kostar ju mer om ja ska först köpa en bra mac för videoredigering å sen lägga ner tusentals till på en pc som säkert bara kommer krasha!
Allt ja äger å kan lägga ner är 6å5, inte allt för mycke

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-08-26 00:48

Grafikkort till mac är nog det minst prisvärda som man kan köpa...

Funderar själv på att uppgradera min Dual 867 från orginal GeForce 4MX 32Mb, till ett modernare kort. Efter efterforskningar så föll valet på ett Radeon 9000 Pro AGP 128Mb för 1800:- ink moms.

De snabbare korten är så dyra att man nästan kan bygga en ruskigt snabb spel-peze för samma summa...

Ursprungligen av apple4ever:

ok...får se hur d blir, men det kostar ju mer om ja ska först köpa en bra mac för videoredigering å sen lägga ner tusentals till på en pc som säkert bara kommer krasha!
Allt ja äger å kan lägga ner är 6å5, inte allt för mycke

Efter att kört spelkonsoler, pc ,mac under flera år så har jag kommit fram till att en ps2
för spel (och kanske dvd etc) är det lugnaste och det som i längden orsakar minst besvär.
Skitbra grafik många spel (begagnat marknaden för spel svämmar över) inga bekanta o barn som ställer till det i datorn... och om ett tag dyker väl 3:an upp? Det går ju också att spela nätverk med konsolerna men vilken man väljer är ju en smaksak. Nya ps2 går att få för drygt en tusenlapp och minnes kort är billiga. Och INGA konstiga saker som blandar sig med resten av datorn...framför allt inte från diverse nedladdade spel...
Kan rekommenderas.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-29 16:13
Ursprungligen av sisyfos62:

Efter att kört spelkonsoler, pc ,mac under flera år så har jag kommit fram till att en ps2
för spel (och kanske dvd etc) är det lugnaste och det som i längden orsakar minst besvär.
Skitbra grafik många spel (begagnat marknaden för spel svämmar över) inga bekanta o barn som ställer till det i datorn... och om ett tag dyker väl 3:an upp? Det går ju också att spela nätverk med konsolerna men vilken man väljer är ju en smaksak. Nya ps2 går att få för drygt en tusenlapp och minnes kort är billiga. Och INGA konstiga saker som blandar sig med resten av datorn...framför allt inte från diverse nedladdade spel...
Kan rekommenderas.

Håller med sisyfos, specielt som jag såg att du gillar bilspel, det finns det gott om både till PS2 och X Box, och då kan du ju desutom köpa ratt och pedaler för att få den där extra kör känslan

  • Oregistrerad
  • 2004-08-13 06:54

Kör på ett Radeon 9800 Pro...

Jag kommer ihåg de som portade Halo till Mac... De körde med en 733 MHz Quicksilver och ett Radeon 9800 Pro. Grafikkortet gör extremt mycket!

Om man har en hyfsad G4 så är det väl närmast grafikkortet som man bör byta ut i första hand om man ska ligga nära toppen. Eller?

Jag har t.ex. en MDD G4 1,42 GHz men grafiktkortet har "bara" 64 MB. Om jag vill toppa spelen bättre så borde jag titta på ett med 256 MB, inte sant?

Vilka 256 MB grafikkort passar till en MDD FW800 2x1.25MHz?

  • Medlem
  • 2004-08-29 15:22
Ursprungligen av EricBradley:

Vilka 256 MB grafikkort passar till en MDD FW800 2x1.25MHz?

Det finns inga. Det finns dock ett Geforce Ti kort med 128 MB minne. Det är mycket bra till den maskinen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 22:26

Som sagt så om du vill spela spel och kan leva utan Mac så ska du skaffa en PC.
Men om du inte kan leva utan en mac (:p) så vill du ha en G5'a ...
Stoppa i en till 512DDR extra och så borde den kunna spela det mesta, inkluderat Doom 3 och World of Warcraft.

Fast om man jämför priserna på spel till mac och ps2 så funderar man varför man inte får ett spel som är optimerat nog. Jag menar... Ghost Mster kostar runt 500:ingen till både ps2 och mac, medans PC versionen kostar typ halva priset. Speltillverkarna vet vad det är för hårdvara i en mac samt vilka subsystem som körs. Så förbaskat jobbigt kan det väl inte vara att optimera spelet så det flyter. Titta på hur apple gjort med osx. Givetvis tar det kraft av spelillverkarna att optimera+ att en hel del säkert inte pysslar med mac... men transgaming t.ex. har uppfunnit en teknik som gör det möjligt att på ett snabbt och enkelt sätt porta pc spel till mac. Sen kan spelföretagen lägga ner krut på att optimera. Jag anser att om jag ska betala lika mycket för ett konsollspel till min dator köper jag antingen en konsoll eller förväntar mig samma optimering som till ps2:an.

1
Bevaka tråden