Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk trasig?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 20:16

En iMac G3/350s hårddisk har pltösligt kraschat på något sätt verkar det som.
När man startar datorn går den en bit och sen börjar hårddisken att knastra jättehögt, det låter ungefär som om man slår ett litet metallobjekt mot ett större. Lyssna på ljudet (MP3). Efter att den har låtit så en eller två gånger, så stannar hårddisken. Knackljudet brukar i vanliga fall bara höras en gång - när man stänger av datorn (det gör det på alla iMac G3/350). Lyssna på en iMac G3/350 som stängs av (MP3).
När hårddisken har stannat så kommer en bomb upp om man startar från den hårddisken. Att starta från CD eller extern HD går bra och då fortsätter den som vanligt om den interna hårddisken stannar.
När man har startat klart från en annan skiva så kommer det vissa gånger upp en skylt som frågar om man vill formatera om skivan och i bland startar hårddisken igen och man kan se allt på den, men det går inte att kopiera några filer, för då står det att det är fel på skivan och att man ska kontrollera den med skivverktyg.

I Norton Utillities kommer skivan inte upp - ens om man trycker på "Show missing disks". I DiskWarrior står det typ "communication error with disk". Skivverktyg på Mac OS X 10.3-CDn kan man trycka på kontrollera skiva, men det kommer direkt upp ett meddelande där det såtr att det inte gick att kontrollera enheten - Feltyp -9972.

Jag har öppnat datorn för att kolla om någon sladd sitter löst i hårddisken. Allt sitter stenhårt - jag kan inte ens dra loss kablarna.

Nu senaste gången jag startade den för att spela in de mystiska ljuden så var skärmen blå och förvriden och alla objekt lämnade ett utsmetat spår bredvid sig. Se bild (Photoshop-montage).

Finns det något sätt att rädda data på hårddisken? Om det inte går att göra något - är det åtminstånde någon som vet vad som är fel? Är det bara hårddisken som är trasig, så man kan byta den, eller är det fel på nåt annat i datorn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-11 20:44

När en hårddisk låter så är det dags att kasta den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 20:52
Ursprungligen av molia:

När en hårddisk låter så är det dags att kasta den.

Det var väl det jag trodde...
Är det något särskilt som kan ha orsakat felet, eller är det bara sånt som händer?
Det är alltså bara hårddisken det är fel på? Kan den verkligen orsaka att skärmen blir sådär kontisg? Och det hår inte att rädda data från den på något sätt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 21:23
Ursprungligen av Rajje:

Det var väl det jag trodde...
Är det något särskilt som kan ha orsakat felet, eller är det bara sånt som händer?
Det är alltså bara hårddisken det är fel på? Kan den verkligen orsaka att skärmen blir sådär kontisg? Och det hår inte att rädda data från den på något sätt?

Denna ljud betyder att läshuvud letar hela tiden, dunsar fram o tillbaka (yttre o inre spår).
Denna problem är ofta hårdvarufel, inte logikkortet på hårddisken.
Man kan ju försöka byta ut logikkortet, men det gäller att få exakt samma typ o modell av HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 21:57
Ursprungligen av REP:

Denna ljud betyder att läshuvud letar hela tiden, dunsar fram o tillbaka (yttre o inre spår).
Denna problem är ofta hårdvarufel, inte logikkortet på hårddisken.
Man kan ju försöka byta ut logikkortet, men det gäller att få exakt samma typ o modell av HD.

Logikkortet på hårddisken? Vad är det?
Menar du alltså att det inte hjälper att byta hårddsisk (ska testa detta i morgon med en gammal Maxtor 6 GB som jag har liggandes).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 22:00
Ursprungligen av Rajje:

Logikkortet på hårddisken? Vad är det?

Det sitter ju en liten logikort på HD
Den kan lätt skruva bort och sätta dit annan logikkort, men det förutsätter att det är EXAKT samma lokikkort (HD storlek, modell och märket)
Man förlorar inte vakum som finns inne i.

Ursprungligen av Rajje:

Det var väl det jag trodde...
Är det något särskilt som kan ha orsakat felet, eller är det bara sånt som händer?
Det är alltså bara hårddisken det är fel på? Kan den verkligen orsaka att skärmen blir sådär kontisg? Och det hår inte att rädda data från den på något sätt?

Hur stor hårddisk har du och firmwareuppgraderade du iMacen innan du installerade OSX?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 21:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Hur stor hårddisk har du och firmwareuppgraderade du iMacen innan du installerade OSX?

Det är orginal 6 GB LG-hårddisk i. Maskinen kör Mac OS 9. Jag har för mig att det bara var iMac G3/233 som behövde firmwareuppgraderas? Jag har iaf aldrig uggraderat min andra iMac G3/350, som kör Mac OS X 10.3, och den funkar bra.

Senast redigerat 2004-08-12 11:47
Ursprungligen av Rajje:

Det är orginal 6 GB LG-hårddisk i. Maskinen kör Mac OS 9. Jag har för mig att det bara var iMac G3/233 som behövde firmwareuppgraderas? Jag har iaf aldrig uggraderat min andra iMac G3/350 och den funkar bra.

My mistake Tyckte det stod att du körde OSX eftersom du nämnde OSX 10.3 diskverktyg. testa med diskverktyg för OS9 så funkar det säkert bättre.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-11 21:17

Haha, Hårddisken låter ju helt körd...
Du ska nog ta och byta disk så fort som möjligt.

  • Medlem
  • 2004-08-11 22:03

Om logikkortet på HD pajar så vet den inte vad som är början, slut etc. Om man byter till ett fungerande (exakt samma modell) så kan man få igång den så mycket att man kan läsa disken. Detta är inte vardagsmat och inget jag själv skulle försöka mig på, noll koll på lödning.

Pröva om du kan komma åt disken som extern och läs in datat. Kasta den sedan. Där huvudet fysiskt förstört plattan finns inget att läsa.

Hoppas du inte hade något livsviktigt och obackat på disken!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 22:06

Det är inget lödning längre.
Allt fabriksmoteras med robortarna.
Det är bara att dra ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 22:47

OK, var kan man få tag på ett logikkort till den hårddisken, hur mycket kostar det, är det lätt att byta?

Det är inget livsviktigt på disken, men ganska viktigt och obackat är det. Det är inte min dator, själv har jag backup på alla mina grejer...

logikkort till hårddisk? menar ni kontrollerkortet som sitter på? men är det inte bättre och köpa en ny disk istället, 160GB kostar strax under 1000:-.

Det där ljudet är läshuvudet som knaprar på din disk, alltså ett fysisktfel inte något med kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 11:43
Ursprungligen av Sajbermaku:

logikkort till hårddisk? menar ni kontrollerkortet som sitter på? men är det inte bättre och köpa en ny disk istället, 160GB kostar strax under 1000:-.

Det där ljudet är läshuvudet som knaprar på din disk, alltså ett fysisktfel inte något med kortet.

Ja, hade faktiskt ändå tänkt att köpa större HD, men det är en hel del viktigt material på hårddisken som det skulle vara väldigt bra om det gick att rädda. Bla massor av aktuella/arkiverade jobb, hundratals e-postadresser, brf-papper mm...

Så du menar att de inte skulle hjälpa att byta det där kortet på hårddisken? Vad kan man göra då? Jag har hört att det finns experter som man kan lämna in i stort sett sönderslagna hårddiskar till, så kan de fixa fram datat på dem, men det kostar väl flera tusen?

  • Medlem
  • 2004-08-12 11:54

I stigande kostnadsordning:

1. Pröva om du kommer åt disken kopplad som slav och köra Norton och liknande.
2. Skaffa en identisk disk, byt logikkort och se om den kommer igång igen (som slav)
3. Lämna in den och se om en auktoriserad hårdvarutekniker kan komma åt datat.
4. Skicka den till ibas (www.ibas.se) - om de inte kan hjälpa dig så kan ingen.

ibas rekommenderar att man inte försöker joxa med diskar själv eftersom de fysiskt plockar sönder alltihop och läser av rubbet på disken. Men det är ju inte direkt billigt. Men det kostar ju inget att ringa och fråga om de kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 14:29

Som slav? Skulle det verkligen gå - jag har bara en hårddiskplats och det står att man ska sätta hårddiskarna på master i den. Men, OK, ska testa det (om jag får loss den där pluppen - den verkade ha tappat sitt "lock" så det gick inte att dra upp den).

Ibas verkar ju vara perfekt, men tar 3500 kr - bara för att analysera vad som är felet! :eek:
Det vet jag inte om det är värt...
Även "vanliga" tekniker brukar ju ta en hel del...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 17:40

Nu när jag startar datorn, så är skärmen ännu mer blå och färvrängd än vad jag beskrev i mitt första inlägg. Dessutom är den extremt ljus när man startar från en extern HD.
Tyder det på att det kan vara fel på något annat än hårddisken? För inte kan det väl vara hårddiskens fel att skärmen blir konstig om man startar från en annan skiva?
Ljusinställningarna är rätt...

När man tar en skärmbild och tittar på filen i en annan dator, ser man inget fel.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-12 20:25

Uppgradera firmware i datorn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 21:04
Ursprungligen av Ricky:

Uppgradera firmware i datorn!

Hmm, ja det verkar faktiskt finnas firmwareuppdateringar till iMac slot loading.
Men som vanligt är det ett helvete att hitta nåt på Apples support-sidor. Är detta den senaste till iMac G3/350?: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

  • Medlem
  • 2004-08-12 23:16

Fick lite minnes-flashbacks av Rajjes berättelse om iMac-hårddisk och skumma färger på skärmen...

Min iMacs (Bondi-blå, Rev B) hårddisk fick något "end of file"-fel efter en firmvare uppgradering och en "vanlig" Mac OS 8.5 krasch för några år sen. Hårddisken kunde inte läsas, Macforum i Gbg kunde inte få ordning på det heller. MacForum tyckte jag skulle spara hårddisken för en ev framtida fix och sätta i en ny istället i iMacen. En lösning var Ibas men för de pengarna som det skulle kostat köpte jag min första helt egna PowerBook istället (imacen var en "personalköpsdator". Jag struntade i att byta hd också (jag skulle ju ha en PB) utan formaterade om den och den funkade därefter igen. Men snart så började datorn frysa på skumma vis. Skärmen fick ett konstigt randigt mönster i blandade färger och fick startas om. Detta hände någon gång varje dag. iMacen lämnades in, logikkortet var trasigt och det byttes ut - personaldatorn kom med tre års garanti. iMacen är sedan länge återlämnad eftersom jag sade upp mig.

Summa summarum är att de saker som försvann i hårddisk-kraschen har varit m y c k e t saknade genom åren och jag skulle idag nog gå ganska långt för att rädda data som inte varit sparade på annat ställe...

Kanske nån komponent i daron har brännts..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 17:51

OK, firmwareuppdateringen verkade faktiskt lösa problemet med den förvrängda skärmen!

Dock strular hårddisken fortfarande...
I bland lyckas jag faktiskt starta från hårddisken och föra över några få filer, innan den lägger av igen. Mönstret verkar vara att ju längre tid det har gått sen hårddisken var igång, desto längre tid lyckas den hålla sig kvar. Alltså skulle jag kanske kunna få över några fler grejer om jag inte startar datorn förrän i övermorogn...
Eller låter det helt konstigt? (det verkar stämma iaf).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 17:59

Det är hårdvaruproblem med hårddisken, eventuellt värmefel.
För att göra smidig räddning det är att plocka ut hårddisken och göra den till slave.
Sätt in den i stationär G4. Där kan man jobba mycket att få ut data så mycket det går,
dvs flera omgångar. Det är i alla fall mycket billigare än iBAS
Kör välkända program som Data Rescue, TeachTool och Norton Unearese

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 18:07
Ursprungligen av REP:

Det är hårdvaruproblem med hårddisken, eventuellt värmefel.
För att göra smidig räddning det är att plocka ut hårddisken och göra den till slave.
Sätt in den i stationär G4. Där kan man jobba mycket att få ut data så mycket det går,
dvs flera omgångar. Det är i alla fall mycket billigare än iBAS
Kör välkända program som Data Rescue, TeachTool och Norton Unearese

Har inte så enkelt tillgång till en stationär G4... Vad gör att det blir lättare att jobba med den som slave?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 18:11
Ursprungligen av Rajje:

Har inte så enkelt tillgång till en stationär G4... Vad gör att det blir lättare att jobba med den då?

Du utesluter evetuell hårdvaruproblem med din iMac och att det blir varmt inne i iMac.
Men det går ju att kämpa vidare att få ut data med din iMac ikopplat med extern hårddisk.
Alltså boota extern HD och rädda data ur intern HD....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 18:15
Ursprungligen av REP:

Du utesluter evetuell hårdvaruproblem med din iMac och att det blir varmt inne i iMac.
Men det går ju att kämpa vidare att få ut data med din iMac ikopplat med extern hårddisk.
Alltså boota extern HD och rädda data ur intern HD....

Jaha... Ja, jag hade just tänkt att testa sätta ien annan HD i imacen för att utesluta att det är fel på datorn.

Problemet med att försöka rädda data är ju att när HDn har stannat så startar den inte igen förrän man startar om datorn och då hinner man inte ens starta klart från en annan skiva innan HDn har lagt av igen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-13 18:21

Jag känner igen problemet.
Det är värmefel, dvs HD blir varm och lägger av.
Men som sagt kan jag inte 100% säga säkert att det är värmefel, det kan vara speciell hårdvaruproblem på mekanik eller lilla logikkortet på den.
Om man har tur kan man rädda data ur hårddisken på en sval stället.
Men jag har varit med att det är hopplös fall hur än man gör, HD går ner i varv efter ett tag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-13 19:54

Värmeproblem alltså?
Verkar konstigt att den skulle kunna bli för varm eftersom det är orginaldisken, som garanterat borde funka bra i denna dator alltid...

Isf ska jag nog testa om det funkar bättre om man monterar HDn i ett externt chassi ... när jag har köpt ett sådant alltså ...

Bevaka tråden