Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt grafikkort eller mer minne? (SimCity)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Slänger in första tråden här.

Många har konstaterat att SimCity 4 kräver mycket av hårdvaran, och själv tycker jag att segheten förstör en hel del av spelglädjen. Jag kör:

PM 1Ghz G4 (singel cpu)
512 MB ram
GeForce4 MX 64 MB

Någon som har en uppfattning om vilket som skulle snabba upp spelet mest - mer minne eller nytt grafikkort?

En ledtråd är ju att spelet flyter bättre ju mer jag sätter ner inställningarna för grafiken i spelet, men jag ser även att spelet alstrar en hel del pageouts.

Hur pass mycket bättre är ett ATI Radeon 9000 Pro 128MB AGP jämfört med mitt kort?

Kör själv SimCity 4 på den nyaste PowerBook 17":aren med 1 GB Ram, 1,5 Ghz G4 och 128 MB grafikkort. Spelet är ursegt! Tvivlar starkt på att det fungerar perfekt även på de nyaste G5:orna med prestanda upp emot 2,5 Ghz och 8 GB ram. Bara att vänta ett par år innan det går att spela då Apple eventuellt lanserar G6:or som kör 128-bitar.

Det vore väldigt intressant om någon som kört spelet på en dual G5 kunde kommentera hur pass det flyter.

Uppgradering verkar alltså inte vara värt pengarna om jag skulle göra det mest för prestanda i SimCity.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-11 15:21

Har en Dual 1.8 GHz G5 med 1.5GB ram... mer krävande spel får man leta efter, hackar massor även på den här datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 22:22

Känns som man får dra ner på specsen ...
Dock känns det oxo onödigt med alltför kostsamma uppgraderingar på din G4, om den inte är den senaste modellen eller dylikt, då dom börjar bli gamla ,,, Känns sötare att vänta ett tag och införskaffa en G5'a.

Men det är bara vad jag tycker Gör det som känns bäst ..

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Slänger in första tråden här.

Många har konstaterat att SimCity 4 kräver mycket av hårdvaran, och själv tycker jag att segheten förstör en hel del av spelglädjen. Jag kör:

PM 1Ghz G4 (singel cpu)
512 MB ram
GeForce4 MX 64 MB

Någon som har en uppfattning om vilket som skulle snabba upp spelet mest - mer minne eller nytt grafikkort?

En ledtråd är ju att spelet flyter bättre ju mer jag sätter ner inställningarna för grafiken i spelet, men jag ser även att spelet alstrar en hel del pageouts.

Hur pass mycket bättre är ett ATI Radeon 9000 Pro 128MB AGP jämfört med mitt kort?

Hej!!

Jag har samma dator som dej tror jag (G4/933 Mhz "quicksilver", 768 ram, 70 gb HD, GeForce4 MX (AGP). Jag tycker att det i stort sett bara fungerar riktigt bra med gamla spel, i alla fall när det gäller 3d-spel. Jag skulle också vilja veta vilket kort som skulle ge lite mer fart i grejorna. Jag skulle också vilja veta vilka grafikkort som fungerar i ovanstående dator så att man inte köper ett kort som datorn inte orkar driva.

Skulle vara väldans snällt om någon grafikkortsguru kunde svara på det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-18 10:47

hm... Har alla problem med Sc 4? I början var det nästa ospelbart men så fort jag uppdaterade så funkade det utmärkt på högsta grafiken... Även på min Pb 17 1 ghz

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 11:01
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Slänger in första tråden här.

Många har konstaterat att SimCity 4 kräver mycket av hårdvaran, och själv tycker jag att segheten förstör en hel del av spelglädjen. Jag kör:

PM 1Ghz G4 (singel cpu)
512 MB ram
GeForce4 MX 64 MB

Någon som har en uppfattning om vilket som skulle snabba upp spelet mest - mer minne eller nytt grafikkort?

En ledtråd är ju att spelet flyter bättre ju mer jag sätter ner inställningarna för grafiken i spelet, men jag ser även att spelet alstrar en hel del pageouts.

Hur pass mycket bättre är ett ATI Radeon 9000 Pro 128MB AGP jämfört med mitt kort?

Minne är enkel att testa. Låna minne av en kompis eller köp minne på öppet köp och testa.
Då får du en snabb svar vad du ska satsa på.

På en PC skulle grafikbyte göra stor skillnad. Men en Mac blir inte riktigt samma sak, eftersom CPU (på moderkort) får ändå jobba mycket. Men med Tiger 10.4 kommer ha funktionen Core Video, all kraft kommer vara i grafikkortet och avlasta CPU.

Spelet är väldigt dåligt optimerat till Mac Och Os X!
Spelet flytter på mycket fint på en P4 1.8 Ghz med 512MB och ett Geforce 4600 Ti kort och Win Xp

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-18 08:54

Har också haft problem med att spelet kraschat på en PM 2*1,25 GHz med 1,75 GHz RAM och GeForce 4 TI (128 MB VRAM)
Nu funkade det dock en hel kväll för första gången sen jag slängt plistfilen.

såg en uppgift på nätet om att en person hade fått råd från Aspyr att hämta hem en sgr.fil som gjorde en "downgrade" från dubbelprocessor till singelprocessor.
Efter detta försvann hans problem. Åter kommer om jag hittar igen tipset.

Otroligt vilka fantastiska städer en del har byggt.
Söker även tips (har frågan även under annan rubrik) Hur gör man motorvägskorsning?

mvh
Refill

1
Bevaka tråden