Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget köper Bostream

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bredbandsbolaget köper Bostream och blir därmed den i särklass största konkurrenten till Telia på den svenska bredbandsmarknaden. Förvärvet av Bostream innebär att två snabbväxande företag går samman för att utmana Telia och erbjuda konkurrenskraftigare bredbandslösningar till allt fler abonnenter i Sverige.

– Genom sammanslagningen av marknadens två mest populära bredbandsleverantörer kommer abonnenterna att kunna få ännu bättre bredbandstjänster framöver. Vi kommer också att kunna erbjuda större delen av Sveriges hushåll riktigt snabbt bredband med en hastighet på över 8 Mbit/s, säger Peder Ramel, vd för Bredbandsbolaget.

I och med köpet av Bostream har Bredbandsbolaget totalt 275 000 abonnenter över hela Sverige, varav Bostream svarar för 104 000 abonnenter. I likhet med Bredbandsbolaget är Bostreams kunder huvudsakligen privatpersoner, men företaget har även en växande andel företagskunder. Bostream grundades 1998 och har under de senaste åren haft en kraftig tillväxt med god lönsamhet. Under räkenskapsåret 2003/04 uppnådde Bostream en omsättning på 372 miljoner kronor. De två bolagen förväntas uppnå en gemensam omsättning på över 1 miljard kronor under 2004.

– Efter att i tre år ha byggt Bostream till den största oberoende distributören av DSL-bredband i Sverige, är jag nöjd med att kunna bidra till skapandet av en ny stark konkurrent till Telia. Våra två företag har många likheter och delar visionen att leverera marknadsledande och prisvärda bredbandslösningar över hela Sverige, säger Richard Burston, vd för Bostream.

Bredbandsbolaget ser en möjlighet att föra över en stor andel av Bostreams abonnenter till det egna bredbandsnätet. Därmed får Bostreams abonnenter en bättre bredbandstjänst, samtidigt som Bredbandsbolaget uppnår bättre lönsamhet. Det finns även betydande kostnadssynergier i det sammanslagna bolaget. Bredbandsbolaget har för avsikt att fortsätta att investera i sitt eget och Bostreams bredbandsnät.

http://www.bredbandsbolaget.se/se/content.jsp?t=5&s=17

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 11:42

Jamen vad bra, då behöver man aldrig välja mellan Bostream och BBB!

Fågan är: Jag har just beställt BBB ADSL2 10/1. Kommer utbudet att förändras nu? Bostream hade ju VDSL 26/26, fast med dubbelt så hög startavgift och inga medföljande FTP-utrymmen. Kommer BBB kanske att ta över denna tjänst fast bara ta ut deras normala startavgift för den?
Eller kommer BBB och Bostream att fortsätta som vanligt, som två olika företag med olika tjänster, fast numera med samma ägare?

Bredbandselefanter lär inte gynna oss konsumenter. Nu lär det bli sämre tider när BBB och BS inte längre måste tävla med varandra. Vi får hoppas på att små aktörer som Adamo och liknande kan konkurrera med snabba uppkopplingar till låga priser.

  • Medlem
  • 2004-08-10 12:02

Vad bra. Då blir man ju av med Bostream som jag irriterat mig på. Funderade på att hoppa på ett av BBB:s erbjudanden härom veckan, men det blir det väl inget av. Nu kanske man automatiskt kan få snabbare här utan ökade kostnader initialt och/eller per månad?

Ursprungligen av Giggs:

Vad bra. Då blir man ju av med Bostream som jag irriterat mig på.

Du blir inte av med dom, dom har bara växt och blivit större...

v u x i t

Well. Som Bostream kund (nöjd sedan länge) undrar man givetvis vad som kommer att ske. Kommer mitt fasta IP att försvinna? Etc etc..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well. Som Bostream kund (nöjd sedan länge) undrar man givetvis vad som kommer att ske. Kommer mitt fasta IP att försvinna? Etc etc..

ja, det är väl samma jag undrar mer eller mindre, jag hoppas på en billig/gratis uppgradering (har bostreams 512kbit), men frågan är ju om det blir några direkta produkt-, eller prisförändringar för oss bostream kunder?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 12:56

många av er har väl minst 12 månadars abbonemang, och jag tror inte att de kommer att ändras. vad som händer när bindningstiden går ut vet ingen. kanske blir det som med mobilabbonnemang, ens gamla och skitkassa abonnemang bara fortsätter, även om inga nya kunder erbjuds det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 16:20

Här finns det en FAQ om vad köpet innebär för privatkunder:
http://www.bredbandsbolaget.se/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&event=sub&fc=142&fs=143

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 23:54
Ursprungligen av mrjean:

Här finns det en FAQ om vad köpet innebär för privatkunder:
http://www.bredbandsbolaget.se/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&event=sub&fc=142&fs=143

Enligt den FAQn kommer BBB INTE att erbjuda de tjänster med lägre kapacitet ocg pris som Bostream i dag erbjuder. De som redan har dessa tjänster kommer dokc att få ha dem kvar.

Det här är inte bra varken för konsumenten eller BBB. Då måste man alltså välja något annat företag, antagligen Telia, om man vill ha 0,5, 1, 2 eller 8 Mbit eller nån annan hastighet som inte BBB erbjuder.
Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 18:31

Tycker det är lite trist,,, ju fler aktörer av rang desto bättre konkurrens, sen så har skurk företaget telia aldrig varit ett alternativ för mig....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-10 19:07
Ursprungligen av Fredric:

Tycker det är lite trist,,, ju fler aktörer av rang desto bättre konkurrens, sen så har skurk företaget telia aldrig varit ett alternativ för mig....

Jo, konkurrens (till viss gräns, förstås) är bäst...
Jag ser å andra sidan fram emot Karlstads stadsnät. Det ska bli intressant. Jag slantar hellre en femtilapp mer då. Känns lixom bättre om pengarna går till kommunen och lokala företag än till Wall Street-wannabies av typen som gjorde om BoNet till BoStream....

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-11 00:33
Ursprungligen av Fredric:

Tycker det är lite trist,,, ju fler aktörer av rang desto bättre konkurrens, sen så har skurk företaget telia aldrig varit ett alternativ för mig....

Dessa visa ord borde ett annat företag som numera tillverkar häftiga ljudmojänger i allsköns färger dra lärdom av.
anm: ser dock Telia som mindre skurkaktigt då de inte har gått ut med att de har världens snabbaste bredband.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 11:19
Ursprungligen av miri:

Dessa visa ord borde ett annat företag som numera tillverkar häftiga ljudmojänger i allsköns färger dra lärdom av.
anm: ser dock Telia som mindre skurkaktigt då de inte har gått ut med att de har världens snabbaste bredband.

mvh

Är det inte ganska skurkaktigt att kalla 512 kb/s för bredband?

Ursprungligen av rasta:

Är det inte ganska skurkaktigt att kalla 512 kb/s för bredband?

jag brukar kalla det för "lagomband"..

Ursprungligen av miri:

Dessa visa ord borde ett annat företag som numera tillverkar häftiga ljudmojänger i allsköns färger dra lärdom av.
anm: ser dock Telia som mindre skurkaktigt då de inte har gått ut med att de har världens snabbaste bredband.

mvh

Fattar inte vad Apple har att lära av fusionen mellan BBB & Bostream. Allianser och fusioner är ju ett av de viktiga alternativen vid utveckling av företag. Ibland gynnas konsumenter, ibland missgynnas de av företags strävanden. De ideologer som påstår att konsumenter alltid gynnas av fler konkurrerande företag saknar tydligtvis förmåga att iaktta och lära av erfarenheten.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

De ideologer som påstår att konsumenter alltid gynnas av fler konkurrerande företag saknar tydligtvis förmåga att iaktta och lära av erfarenheten.

Ingen riktig konkurrens leder alltid till sämre villkor för konsumenten. Antingen i form av försämringar av utbud och tjänster, och/eller i form av högre eller oförändrad prissättning. Varför erbjuda mera till ett lägre pris när man ändå får sålt. Anta att Telia hade varit den enda aktören på marknaden, då hade vi säkert haft max en halv Mbit till låt säga 399 i månaden.

Ursprungligen av whoami:

Ingen riktig konkurrens leder alltid till sämre villkor för konsumenten.

Anta att Telia hade varit den enda aktören på marknaden, då hade vi säkert haft max en halv Mbit till låt säga 399 i månaden.

Ja och 50 öre per nedladdad Kbit extra,

BBB/Bostream stänger port 25!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-11 10:57
Ursprungligen av sjovall:

BBB/Bostream stänger port 25!

Huh?
Sant eller påhitt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 12:40
Ursprungligen av Danne V:

Huh?
Sant eller påhitt?

Detta står i FAQn:

Kommer port 25 som är spärrad för Bredbandsbolagets kunder att bli spärrad även för de som varit Bostream-kunder?
- Ja, vi har bedömt att spärren av port 25 är nödvändig för att förhindra spam. Spärren kommer att införas även för de som varit Bostream-kunder inom den närmaste tiden.

jag läste också det (måste ha varit i FAQen)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 12:57

Jag tycker att det är rätt klokt att spärra port 25, det minskar spam/virus-spridningen (samt minskar risken för att isp:n skall bli svartlistad flera gånger i veckan...).

Däremot hade jag gärna sett att dessa isp.er gav sin kunder en möjlighet att begära öppning av port 25, majoriteten av spam/virus-spridarna lär ju tillhöra den kategorin som inte ens vet vad port 25 är för något. Den andel kunder som skulle begära öppning av porten skulle troligen vara rätt liten, och de vet förmodligen vad de sysslar med.

Svartlist server

Ursprungligen av tei:

Jag tycker att det är rätt klokt att spärra port 25, det minskar spam/virus-spridningen (samt minskar risken för att isp:n skall bli svartlistad flera gånger i veckan...).

Däremot hade jag gärna sett att dessa isp.er gav sin kunder en möjlighet att begära öppning av port 25, majoriteten av spam/virus-spridarna lär ju tillhöra den kategorin som inte ens vet vad port 25 är för något. Den andel kunder som skulle begära öppning av porten skulle troligen vara rätt liten, och de vet förmodligen vad de sysslar med.

Jag har själv satt upp en Mac OS X server med mail. I servern finns det möjlighet att kolla upp mot en server som innehåller lista över spammail, om inkommande mailen är spam, isåfall raderas det omedelbart.

Jag håller med tei om att ISP borde låta seriösa personer få tillgång till port 25, så att man kan fortsätta använda egna mailservrar. ISP kan mailservern själv stoppar spamen genom att kontrollera mailen mot "svartlistan".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-11 13:37

Kan nån upplysa mej om detta med port 25 och eventuell stängning?
Jag har alltså Bostream och två egna mailservers. Betyder en avstängning att jag inte kan vare sig hämta (POP3) eller skicka (smtp) genom dessa?
Eller kan jag hämta, men måste ha ett mailkonto hos Bosteam (eller BBB blir det väl?) åxå som jag bara utnyttjar smtp:n på?
Vet nån NÄR detta kommer att ske?

Ursprungligen av Danne V:

Kan nån upplysa mej om detta med port 25 och eventuell stängning?
Jag har alltså Bostream och två egna mailservers. Betyder en avstängning att jag inte kan vare sig hämta (POP3) eller skicka (smtp) genom dessa?
Eller kan jag hämta, men måste ha ett mailkonto hos Bosteam (eller BBB blir det väl?) åxå som jag bara utnyttjar smtp:n på?
Vet nån NÄR detta kommer att ske?

Detta innebär att du kan ta emot SMTP men inte skicka. Stängningen är enkelriktad.
Detta problematiken diskuteras även här: http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20040810110321_IW#116660.

I teorin borde vi kunna relaya till smtp.bredband.net:25 och fortsätta kunna använda våra mailservrar trots att port 25 är stängd. Om det fungerar i praktiken återstår att se.

Ursprungligen av The Real Viking:

Detta innebär att du kan ta emot SMTP men inte skicka. Stängningen är enkelriktad.
Detta problematiken diskuteras även här: http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20040810110321_IW#116660.

I teorin borde vi kunna relaya till smtp.bredband.net:25 och fortsätta kunna använda våra mailservrar trots att port 25 är stängd. Om det fungerar i praktiken återstår att se.

Diskuteras var väl ändå en överdrift.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-11 22:18
Ursprungligen av The Real Viking:

Detta innebär att du kan ta emot SMTP men inte skicka. Stängningen är enkelriktad.
Detta problematiken diskuteras även här: http://www.idg.se/tjanster/artikelforum/default.asp?art=20040810110321_IW#116660.

I teorin borde vi kunna relaya till smtp.bredband.net:25 och fortsätta kunna använda våra mailservrar trots att port 25 är stängd. Om det fungerar i praktiken återstår att se.

Sorry, jag begriper inte: kan man "ta emot" smtp? Det protokollet används väl bara för att skicka mail?

Ursprungligen av Danne V:

Sorry, jag begriper inte: kan man "ta emot" smtp? Det protokollet används väl bara för att skicka mail?

Vad jag syftade på var att mailservern tar emot användarnas e-mail ifrån en annan mailserver. Mellan mailklient är det vanligtvis POP eller IMAP.
Mailservrar skickar användarnas e-mail emellan i SMTP protokollet som använder just port 25. POP och IMAP använder andra porter och blockeras ej.
Listan över portar finns här: http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Med BBB begränsning innebär det att externa e-mailservrar kan ej ta emot användarnas e-mail ifrån användarnas e-mailservrar som finns inom BBB/Bostreams område. Troligtvis kringår man problemet med BBB openrelay mailserver (nämnt ovan), men vissa användare har skäl att undvika den.

Senast redigerat 2004-08-12 11:15
Bevaka tråden