Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På min server sitter en hårddisk på 40GB som jag skulle vilja byta ut mot en på 160GB.
Är det någon som vet om man kan "klona" över allt från den gamla till den nya disken utan att servern reagerar. Min tanke är att göra följande.

1. Koppla in den nya disken via ett externt kabinett (firewire)
2. Kopiera över allt från den gamla till den nya medelst Copy Cloner
3. Koppla loss kabinettet, sätta det på en annan dator och namnge hårddisken precis som den gamla.
4. Ta ur den gamla disken ur servern och sätta i den nya.
5. Starta upp servern på nytt.

Kommer detta att fungera eller kommer servern att få spel?

Jag har ingen lust att gå igenom allt material och flytta det manuellt.

/™

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 10:09

Det ska fungera med Carbon Copy Cloner, under förutsättning att datorerna klarar en HD på 160 GB. Om datorn har ATA100-gränssnitt syns bara 127 GB nämligen. Satsa på en eller flera hårddiskar på 120 GB så är du helt säker.

Ursprungligen av Mondo:

Det ska fungera med Carbon Copy Cloner, under förutsättning att datorerna klarar en HD på 160 GB. Om datorn har ATA100-gränssnitt syns bara 127 GB nämligen. Satsa på en eller flera hårddiskar på 120 GB så är du helt säker.

Man kan ju alltid partitionera den på en dator som klarar +127GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 19:57
Ursprungligen av ill_chrill:

Man kan ju alltid partitionera den på en dator som klarar +127GB

Nej, det fungerar inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-10 22:13
Ursprungligen av ill_chrill:

Man kan ju alltid partitionera den på en dator som klarar +127GB

Man kan formattera 160 GB med G4 mirror eller senare, då får 160 GB stor.
Sedan flytta HD till äldre G4, då går det ha 160 GB stor fortfarande !

Är det någon som har gjort liknande och fungerat bra hela tiden ?

Jag är rätt säker på att min maskin inte klarar större än 127GB. Frågan är, om jag låter diskverktyget formatera efter sina egna specar. Kan jag köra disken ändå? Glöm inte att jag använder den som osx server.

/™

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 21:39

En annan tanke är ju att sätta in den nya disken också och inte röra den fungerande servern.
Vad behöver du mer utrymme till ?
Om du t ex kör Fileservice är det bara bra att lägga alla home directorys på en separat disk.

Tack för informationen. Jag får en ny HD på måndag så då skall jag prova. Maskinen är en gammal G4 466 som kör OSX Server. Vi får väl se om det fungerar.

/™

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-10 13:40

Det går att göra samma sak i Skivverktyg med Återställning

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 14:09

Glöm ej att reparera rättigheterna både före och efter att du har klonat. Om du har autenisering via Open Directory kan det var klokt med backup av databasen innan du börjar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-10 18:40

Kan man inte koppla in den som slave-disk först och kopiera över alltihop?

Hårddisk försvinner på Xserver

Hej
Jag har en ny apple xserver med 3 interna 1TB hårddiskar - hotswappable. Den har kört som videoserver i colocation på Bahnhof i 45 månader och nu försvann plötsligt en av hårddiskarna.
Igen RAID lösning - vi har enbart video och stillbilder - ett par tusen timmar.
Den hårddisk som använts minst försvann!

Jag har startat om servern några gånger utan att den dyker upp.

Misstänker hårddisk krasch. Mkt besviken att det händer efter så kort drift tid.

Har någon tips hur jag kan felsöka och eventuellt få disken att bli tillgänglig igen?

Ursprungligen av mrfootage:

Hej
Jag har en ny apple xserver med 3 interna 1TB hårddiskar - hotswappable. Den har kört som videoserver i colocation på Bahnhof i 45 månader och nu försvann plötsligt en av hårddiskarna.
Igen RAID lösning - vi har enbart video och stillbilder - ett par tusen timmar.
Den hårddisk som använts minst försvann!

Jag har startat om servern några gånger utan att den dyker upp.

Misstänker hårddisk krasch. Mkt besviken att det händer efter så kort drift tid.

Har någon tips hur jag kan felsöka och eventuellt få disken att bli tillgänglig igen?

''

Det låter som du råkat ut för en hårddiskkrasch.
Du kan testa koppla in disken i ett externt hårddiskchassi och kolla vad som händer om du kopplar den mot din dator.
Ett vanligt förekommande hos kraschade hårddiskar är ett "klickande ljud" om du hör det så är disken med största säkerhet kraschad. Då är det bara felanmäla och vänta på ny disk och sen läsa tillbaka datat från er backup, till den nya disken. Har ni ingen backup och det är jätteviktig data(Självklart har man backup på det) så är det bästa att inte göra något med disken, utan helt enkelt koppla ur den och skicka in den till något profisionellt datarecovery-företag, T ex Ibas http://www.ibas.se, brukar kunna återskapa det mesta, det kostar en hel del pengar, men det man inte har i huvet får man ha i plånboken.
Om man håller på och försöka läsa och skriva till en kraschad hårddisk så kan man skriva söder hela disken så inte ens tex Ibas kan återskapa det.

Sen skulle jag rekommendera att designa om hela servern. Hårddiskar har en benägenhet att krascha och speciellt SATA-disk, som inte riktigt är gjorda för att rulla 24/7. Sätt upp en RAID5, du får då bara ut 2 TB men samtidigt så har du redundans på diskarna. Behöver du mer utrymme än 2TB så är det bästa att köpa en extern disklåda från promise tror jag Apple använder, du kommer då även behöva ett fiber channel-kort till servern.

RAID och backup är A och O på servrar, om det är viktig data som legat på servern så föreslår jag att ni byter ut er IT-leverantör(Om det inte är så att de rekommenderat RAID och ni har snålat.) eller skickar den anställda som satt upp allt på kurs alt tar in profisionell hjälp.
Idag är det relativt lätt att sätta upp en server, men att designa och sätta upp den bra är svårare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-06-16 21:12

VARNING för Carbon Copy Cloner:
Jag körde CCC för första gången och tänkte köra backup till extern HD.
I initiella inställningarna frågades om man vill kryssa i för "delete files not found at source" vilket jag läste som att "tas källfiler bort så synkas detta även till måldisken....
MEN ICKE, CCC raderade HELA externa hårdisken med +400Gb av massor med värdefullt som jag inte hade plats med någon annan stans. OCH UTAN EN ENDA VARNING! Allt borta på 4 sekunder! Håller som bäst på med att försöka reparera med DATA RESCUE II som tar ytterligare 6 timmar... (d.v.s vet inte om jag lyckas ännu.)
Skit bakom spakarna, visst, men inte en enda varning.

Kommer INTE köra CCC igen.

1
Bevaka tråden