Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

överföring med LGn

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

sökt lite utan att få nått ordentligt svar... funderar på att köpa LG u8110 Fattat att man inte kan synca LGn med telefonboken osv. men kan jag föra över bilder och ljud från datorn med usb kabeln? telefonen har ju inte bluetooth som sagt. Finns det någon chans att telefonen får isync stöd framöver?

Senast redigerat 2004-07-27 21:10

Vääääldigt obefintlig chans att den får det!

Varför inte köpa en telefon med Bluetooth istället och använda det? Telefoner utan BT känns som stenåldern.

Glöm dock NEC e616v, den har en idiotisk begränsning som gör att det inte går att skicka bilder etc via BT, endast headset fungerar (genomtänkt - NOT).

Av 3G-telefonerna är det Z1010 eller Motorola A920/925 som går att koppla upp mot Macen via BT. Men eftersom du tittar på LGn är det närmast Z1010 som är alternativet. En annan lösning är ju att helt enkelt vänta med 3G tills det kommer fler modeller.

Samsungs Z105 går också bort, den saknar BT.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-28 10:40
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Varför inte köpa en telefon med Bluetooth istället och använda det? Telefoner utan BT känns som stenåldern.

Glöm dock NEC e616v, den har en idiotisk begränsning som gör att det inte går att skicka bilder etc via BT, endast headset fungerar (genomtänkt - NOT).

Av 3G-telefonerna är det Z1010 eller Motorola A920/925 som går att koppla upp mot Macen via BT. Men eftersom du tittar på LGn är det närmast Z1010 som är alternativet. En annan lösning är ju att helt enkelt vänta med 3G tills det kommer fler modeller.

Samsungs Z105 går också bort, den saknar BT.

Alla kanske inte har cash att köpa ny telefon bara sådär?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 15:31
Ursprungligen av skatan:

Alla kanske inte har cash att köpa ny telefon bara sådär?

Nej, men han som startade tråden har uppenbarligen det... :rolleyes:

Beträffande iSync så måste Apple börja stödja japanerna och koreanerna förr eller senare om de menar allvar med iSync, fast det är väl liten chans att det händer med den här generationen lurar.
Annars kan man väl gissa att om LGn blir poppis nog så kommer någon att kläcka en egen lösning.

OnSync verkar vara ett bra program som har stöd för väldans massa telefoner. Maila utvecklaren o se om nåt är på gång för LGn.

Ciryon

njae z1010 är på tok för dyr för mig, tänkte gå över till 3 ihopp om att få ner mina kostnader lite. motorolan verkar ju okey men den har för dålig batteritid och är aningen för stor

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 15:52

Klarar du dig utan finesser så ta LGn. En polare skaffade en för en vecka sedan och han är väldigt nöjd. Du kan ju alltid uppgradera dig senare med pengarna du sparat på samtalen...

mmm funderar allvarligt men hur var det nu då, kan jag överföra bilder och så med usb-kabeln?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 16:07
Ursprungligen av 509blkl:

mmm funderar allvarligt men hur var det nu då, kan jag överföra bilder och så med usb-kabeln?

Nej. Officiellt stöd lär väl aldrig komma, men å andra sidan är det ju inte omöjligt att någon snickrar ihop en egen lösning (som för e606/616). A leap of faith, eller hur säger man?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 16:24

Ähh, det fixar man med VPC

Jag skrev inte att man ska köpa en ny telefon, däremot att man bör välja en telefon med Bluetooth. Men om man är 600% säker på att man inte vill använda BT (?) kan man naturligtvis välja en telefon utan.

Jag talar nu om nyköp av en "avancerad" telefon såsom en 3G-telefon. Av de modeller som finns idag kan jag dessvärre bara ge Motorola A920, A925 och A835 samt Z1010 godkänt vad det gäller BT. NEC e616/v klarar som sagt inte av filöverföring och LGn och Samsungen saknar det helt. Det anser jag är mycket primitivt, vi talar trots allt inte om s.k kontantkortstelefoner.

Jag kan till nöds acceptera att en telefon för 1000 kronor saknar BT, men inte när vi talar om dessa telefoner. När jag har BT i min fyra år gamla R520m får ni förlåta mig att jag tycker det är svagt att det saknas i helt nya modeller som trots allt ligger i samma klass som den trotjänaren (då den var ny).

Att synkronisera BT-utrustade telefoner med Macen är tämligen enkelt, även om iSync inte stödjer modellen direkt. Jag lät adressboken ta hand om mina kontakter från A920 och det gick perfekt.

Jag säger således såhär, INNAN ni köper telefoner:

Se till att skaffa en telefon med Bluetooth - som inte är begränsad till headsetanvändning. Vill ni synka med Macen är det ett krav, hoppas inte på att USB-lösningar kommer år 2050, skaffa BT-telefon istället.

Z1010 är väl annars det bästa valet bland 3G-telefonerna om datorsynkning står högt på agendan.

Sedan har ju BT den fördelen att man enkelt kan synka kontakter etc mellan sina telefoner, praktiskt om man har fler än en telefon. Jag skulle ha svårt att klara mig utan BT, tycker det är mycket praktiskt. Köper hellre en begagnad BT-telefon än en ny utan BT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-08 15:56

Matts, jag håller med. Allt utan BT är ren stenålder. Häromdagen så satt jag på krogen och surfade med min Tungsten via BT till telefonen som var inlämnad i gardoben. Hade varit rätt jobbigt med IR eller USB. iSync funkar bara ordentligt med BT, alla andra lösningar känns bara krångliga och jobbiga. Att kunna synka dator, handdator och telefon utan problem är ju en grundförutsättning för ett vettigt liv. 3G däremot… eh, varför då? men vem f-n vill betala 18 spänn per överförd MB data? Själva idén med 3G borde ju vara att kunna föra över stora mängder data - billigt. Och täckningen på 3G suger apa. Hur kul är det när uppkopplingen bryts titt som tätt?

Min gamla T68i må vara trög och omodern, men synkning och surfning via BT funkar åtminstone i alla lägen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 13:28
Ursprungligen av rasta:

Att kunna synka dator, handdator och telefon utan problem är ju en grundförutsättning för ett vettigt liv.

Några förtydliganden är nog på sin plats, NEC e616 stöder data (modem) och headset över blåtand. Däremot stöder den inte OBEX-blah-blah så den kan inte skicka/ta emot bilder och dyl. till och från dator/annan mobil.
Man kan således göra telefonen-i-garderoben-grejen med e616 också.

Beträffande datapriserna för 3G så tar Tre 18kr/MB för de "små" abonnemangen och 9kr/MB för det stora (3Fri 300), men om man ska surfa tecknar man rimligtvis antingen 3Data 50 för 249 kr/mån (upp till 50 MB, därefter 4,50 kr/MB) eller 3Data 10 för 75 kr/mån (upp till 10 MB 3G data, därefter 7,50 kr/MB). Inte fullt lika hutlöst.
I mitt abonnemang (tecknat i mars, villkoren har ändrats) ingår 50 mb/mån så jag klarar mig rätt bra.

Vad gäller 3G-täckning/brutna samtal så är det inte något jag har haft problem med, förutom när jag går ner i tunnelbanan. Antar att det dyker upp lite master där nere i sinom tid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 19:18
Ursprungligen av henrrrik:

Några förtydliganden är nog på sin plats, NEC e616 stöder data (modem) och headset över blåtand. Däremot stöder den inte OBEX-blah-blah så den kan inte skicka/ta emot bilder och dyl. till och från dator/annan mobil.
Man kan således göra telefonen-i-garderoben-grejen med e616 också.

Beträffande datapriserna för 3G så tar Tre 18kr/MB för de "små" abonnemangen och 9kr/MB för det stora (3Fri 300), men om man ska surfa tecknar man rimligtvis antingen 3Data 50 för 249 kr/mån (upp till 50 MB, därefter 4,50 kr/MB) eller 3Data 10 för 75 kr/mån (upp till 10 MB 3G data, därefter 7,50 kr/MB). Inte fullt lika hutlöst.
I mitt abonnemang (tecknat i mars, villkoren har ändrats) ingår 50 mb/mån så jag klarar mig rätt bra.

Vad gäller 3G-täckning/brutna samtal så är det inte något jag har haft problem med, förutom när jag går ner i tunnelbanan. Antar att det dyker upp lite master där nere i sinom tid...

OK, de priserna är rimligare.

Å andra sidan så betalar jag idag 95 öre/min dygnet runt för att ringa, ingen månadsavgift, har 5 fria MB/mån samt betalar därefter 3 kr/MB. Har ännu inte sett något 3G-alternativ som är lika prisvärt. Visst går det segare med GPRS, men än så länge så är det IMHO för dyrt med 3G för att motivera tidsvinsten.

Personligen skulle jag hellre se ett utökat antal WiFi-nät med riktigt bredband, typ Telia Homerun framför omvägen via mobilen. Det är f ö rätt få mobiler som är speciellt kul att surfa på…

I stan funkar 3G hyfsat, men så fort du kommer utåt landet så dyker det ju. Om man reser en del så anser jag fortfarande täckningen vara rätt kass.

Fast på Hall, Kumla och Norrtäljeanstalten har de förmodligen både WiFi och full 3G-täckning.

Senast redigerat 2004-08-10 23:49
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-15 22:14
Ursprungligen av rasta:

I stan funkar 3G hyfsat, men så fort du kommer utåt landet så dyker det ju. Om man reser en del så anser jag fortfarande täckningen vara rätt kass.

Har du provat? Jag reser en hel del och kör över 6000 mil per år enbart i tjänsten. Jag har ofta BÄTTRE 3G-täckning med Tre än GSM-täckning med Vodafone.

Varför NEC e616 inte klarar av fullständig BT är för mig en gåta. En ännu större gåta är det att så pass många "avancerade" telefoner saknar standarden.

Eftersom det är 2004 nu bör BT vara standardutrustning åtminstone ner till prisklassen 2000 kronor (utan abbonemang). Jag håller helt med rasta om att synkning via BT är en förutsättning. IR kan duga som nödlösning, men helst inte i dessa tider.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 12:46
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Varför NEC e616 inte klarar av fullständig BT är för mig en gåta.

Det kan vara Tre som begärt begränsningar i mjukvaran för att kränga mer ringsignaler, bakgrundsbilder, etc. Det skulle förklara varför möjligheten att använda mp3 som ringsignal försvunnit också. Vodafone har ju stympat K700i på ett liknande sätt.

Jag har en K700i med Live! installerat och de enda stympningar jag sett är att MP3or utan kopieringsskydd inte kan användas (de första programvarorna i telefonen blockerar dock alla, men det är en bugg) och att Quicksharefunktionen är modifierad, man kan inte skicka bilden via BT direkt när man tagit den, man får istället gå in i mina objekt och skicka den därifrån.

K700i oavsett operatör stödjer fullständig Bluetooth således, överföringen fungerar dessutom perfekt. Det är mycket möjligt att Tre har sympat NEC e616, men det spelar ingen roll, eftersom telefonen blir ointressant p.g.a det. För att inte tala om telefoner som helt saknar BT. Intressant nog stödjer A920/925 fullständig BT, man kan ju fundera över varför de inte också "stympats"?

Det kan ju mycket väl vara så att NEC av någon anledning inte implenterat fullständig BT. Varför LGn helt saknar funktionen är helt obegripligt och får sägas vara ett skäl att avstå från den.

Jag måste, hoppas att det inte låter spydigt, rekommendera alla som funderar på en ny telefon - att kolla upp BT-stöd och datorsynkningsmöjligheter etc INNAN köpet. Ska den synkas med Macen är BT ett krav, som sagt. Det finns helt enkelt inget skäl att avstå från finessen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-10 13:38
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Varför LGn helt saknar funktionen är helt obegripligt och får sägas vara ett skäl att avstå från den.

klarar mig utmärkt med 8110:an, trots att den inte har BT..

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 12:25
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag har en K700i med Live! installerat och de enda stympningar jag sett är att MP3or utan kopieringsskydd inte kan användas (de första programvarorna i telefonen blockerar dock alla, men det är en bugg) och att Quicksharefunktionen är modifierad, man kan inte skicka bilden via BT direkt när man tagit den, man får istället gå in i mina objekt och skicka den därifrån.

Jag antar att man inte kan kopieringsskydda MP3-filer själv, vilket innebär att man bara kan köra köp-låtar från Vodafone.

Programvaror för addering av DRM till MP3or bör ju rimligan släppas, vad gör jag om jag skapar MP3or av egeninspelad musik och vill skydda den?

Jag kommer att köra unbranding på min telefon när lösningar för det kommer.

LG u8110 var jobbig! Försökte skicka över låtar/filer till den från min Z1010 men det fungerade inte eftersom LG hade tydligen byggt in en spärr så att det inte gick att göra...

Tragiskt att det alltid ska vara spärrar i programvarorna som förstör.

Ska ni ha 3G-telefoner, välj A920/925 eller Z1010. De andra modellerna faller bort skulle jag vilja säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-11 17:55

A92 och 925 är för stora... Och Z1010 är för dyr.

Men de andra modellerna saknar ju vettig BT-hantering och faller bort. Antingen väntar man på fler BT-telefoner eller, om man vill ha ny telefon snabbt, skaffa en bra 2G-telefon sålänge. Det finns ingen anledning att avstå från Bluetooth i nådens år 2004. Det är svagt att inte de andra telefonerna har detta, eller fullständig hantering av det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-12 22:17
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Men de andra modellerna saknar ju vettig BT-hantering och faller bort. Antingen väntar man på fler BT-telefoner eller, om man vill ha ny telefon snabbt, skaffa en bra 2G-telefon sålänge. Det finns ingen anledning att avstå från Bluetooth i nådens år 2004. Det är svagt att inte de andra telefonerna har detta, eller fullständig hantering av det.

Jag har en SE T610 på jobb, inte ofta som jag använder Bluetooth på den faktiskt,, Syncar kontakterna ibland bara..
Men man har ju olika behov så..

SJälv ser jag inte BT som en nödvändighet på min privata telefon..

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 18:26

Det är ju en prioriteringsfråga. Jag var mer intresserad av att ringa billigt än att synka kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 22:32

Å andra sidan så är det ju inte bara för synkning som BT är användbart. Vem vet, kanske du vill koppla upp din bärbara dator mot nätet en vacker dag? Eller använda den som remote till Macen? Handsfree, anyone? Skicka bilder eller annat från din Mac till telefonen? Spela spel med polaren?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-12 23:07
Ursprungligen av rasta:

Å andra sidan så är det ju inte bara för synkning som BT är användbart. Vem vet, kanske du vill koppla upp din bärbara dator mot nätet en vacker dag? Eller använda den som remote till Macen? Handsfree, anyone? Skicka bilder eller annat från din Mac till telefonen? Spela spel med polaren?

LGn är den telefon jag skulle rekommendera i dagsläget när det gäller 3G-telefoner.
Pga av den är smidig för att vara en 3G-telefon. När det kommer nån liten smidig 3G-telefon med BT så är det ju naturligtvis den man väljer.

Bevaka tråden