Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD i blådåre

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-10 10:31

Går det att stoppa in en HD större än 120GB i en blådåre (PM G3 350)? Enligt Macotekets katalog; för att kunna utnyttja över 127GB krävs Acard eller Sonnet ATA133-kort eller senaste G4 MDD.

Någon som vet?

Borde inte gå, ja stoppade in en 160gigare i min förra B&W, ville bara bli max 127gig stor

Om du stoppar in en större HD än 120GB riskerar du att inte komma åt mer än 127GB av skivan. För att råda bot på det så är det bara att installera ett ATA-kort (typ de du ger exempel på).

  • Medlem
  • 2004-08-10 12:52

Jag har för mig att man kan komma runt problemet genom att formatera hårddisken i en annan dator som klarar stora hds t.ex en MDD

Men jag är som sagt inte helt säker "Your milage may vary"

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 13:21
Ursprungligen av NoAce:

Jag har för mig att man kan komma runt problemet genom att formatera hårddisken i en annan dator som klarar stora hds t.ex en MDD

Men jag är som sagt inte helt säker "Your milage may vary"

Stämmer allt jäkligt bra! Har just nu en 160GB Hitachi i en partition i en Rev. A B&W 400MHz som rullar med Mac OS Server 10.3. Kan dock inte lämna garantier på att det fungerar hos andra.
Däremote testade jag på en gammal G4 att fylla en 200GB WD2000JB tillbredden (nåja, 180GB i alla fall). Det fungerade fint och man kunde läsa/skriva "i slutet" av hårddisken.

Scenariot är det samma för PC-burkar som kör W2k eller WXP. Formatera NTFS i annan burk och tryck in i den gamla för OS-installation.

1
Bevaka tråden