Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskcrash! (?)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-09 23:22

Imorse låste sej systemet samtidigt som ett illavarslande krrkrrkrrkrrkrr hördes från Powerbooken.
Datorn reagerade inte på något annat kommando än Ctrl-apple-power med vilket den startade om och då fassnade med svart skärm och samma missljud

Hårddisken, eller?

Hur går jag bäst vidare? (Jag har tyvärr rätt amatörmässig på datorer)

Kan jag starta med någon av CD-skivorna som följde med datorn??

Går det att rädda något av det som finns på hårddisken???

Senast redigerat 2004-08-10 02:18
  • Medlem
  • 2004-08-10 01:24

Du kan starta med den första skivan, genom att hålla ned "c", och sedan kan du därifrån köra skivverktyget. Jag tycker att du först ska prova att hålla ned cmd (äpple) - option (alt) - p - r under uppstart, vänta till den plongat tre (3) gånger. Det kan fixa en del problem. (Zappa PRAM)

Om den går igång efter det, kan en disktest vara bra ändå.

  • Medlem
  • 2004-08-10 02:16

Tack,

jag ska testa det när jag kommer hem från jobbet imorgonbitti.

  • Medlem
  • 2004-08-12 14:57

Provade först med Zappa PRAM vilket inte fungerade. Därefter CD:n för maskin varuproblem som var utan anmärkning.

Matade sedan in CD nr för att återskapa program. Den går inte att aktivera (när jag markerar Powerbook restore CD1 är knappen /återskapa/ inaktiv.
Dessutom kan jag inte mata ut CD:n varken med tangent eller knapp på fönstret.

Någon som har någon idé!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-12 15:29

Tror inte att du kan mata ut CD:n när du bootat från den. Det verkar som om den inte hittar någon disk eller eventuellt något befintligt system på den. Har du någon CD för att göra en ny installation ?? Är det alternativet i så fall möjligt att välja ??

  • Medlem
  • 2004-08-12 15:39

Jag kan avsluta CD:n och starta om datorn men den reagerar inte på kommandot "mata ut skivan" eller F12 tangenten för utmatning, så jag kan inte stoppa in en annan CD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 15:45

Du kan möjligtvis ha fått samma problem som jag: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48664

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-12 16:14

Min HD krashade för ett par veckors sen och den uppförde sig precis som du beskriver. Om du har en annan mac med firewire så kan ju testa att starta PB:n som en firewirehårdisk för att kunna backuppa innehållet. (Koppla ihop datorerna med firewire-kabel och håll sedan nere "T" på PB:n när du startar. Firewire-drivrutiner kickar igång tidigt i uppstartsprocessen (tror jag) så med lite tur...)

En gång för länge sen (system 9) lyckades jag rädda innehållet på en hårddisk genom att starta på CD:n och sedan välja "nätverksstart" som startskiva. Kommer dock inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Men även då krävs ju att du har en annan mac inkopplad som du kan tanka över till. Nätverksstart finns i X också men jag har aldrig testat det...

  • Medlem
  • 2004-08-12 17:38

Om jag vill prova starta datorn som extern hårddisk via firewire, måste det då vara samma version av OS? Jag använder 10.1 går den atstarta från en dator som har 10.3?

Hur går jag vidare sedan jag startat den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 18:31
Ursprungligen av =BC=:

Om jag vill prova starta datorn som extern hårddisk via firewire, måste det då vara samma version av OS? Jag använder 10.1 går den atstarta från en dator som har 10.3?

Hur går jag vidare sedan jag startat den?

Det kan vara vilket system som helst (av de som datorn kan köra alltså).

När du har startat från en extern hårddisk kan du ju tex försöka att kopiera alla filer till en annan hårddisk, om den krånglande hårddiksen kommer upp på skrivobrdet alltså. Om du vill ha en exakt kopiea av hela hårddisken (inkl alla osynliga/okopierbara systemfiler), så kan du använda programmet Carbon Copy Cloner. Men det kan ju räcka att bara kopiera över de filer som du vill spara.

Du kan också köra olika reparationsprogram, som Skivverktyg, Norton Disc Doctor, DiskWarrior etc.

Om du har startat från en extern HD borde det dessutom inte vara några problem att mata ut CD-skivan, så du kan sätta in tex 10.3-installatons-CDn där du kan köra en modernare version av Skivverktyg. Man kan aldrig mata ut den skiva som man startar ifrån, för utan den kan ju inte systemet vara igång.

  • Medlem
  • 2004-08-16 13:48

Jag har själv bara tillgång till en dator och är dessutom rätt nyinflyttad till Sthlm.
Är det någon som kan rekommendera någon firma, helst i närheten av Söder, som kan hjälpa mej med det här?

Jag hade planerat att uppdatera från 10,1 till 10.3. Ska man göra det på samma gång?

  • Medlem
  • 2004-09-19 14:23
Ursprungligen av =BC=:

Jag har själv bara tillgång till en dator och är dessutom rätt nyinflyttad till Sthlm.
Är det någon som kan rekommendera någon firma, helst i närheten av Söder, som kan hjälpa mej med det här?

Jag hade planerat att uppdatera från 10,1 till 10.3. Ska man göra det på samma gång?

LAN-Master på Erstagatan (söder) är ett ställe som jag kontaktat vid problem, funkat bra för mig!

Hoppas det löser sig.

Z.

  • Medlem
  • 2004-09-18 18:43

absolut

1
Bevaka tråden