Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hutlösa priser på tillbehör

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-09 13:19

Min strömkabel till min Pb har länge varit lite halvt sönder, lite glappkontakt där sladden går in i själva kontakten till datorn. Och igår så dog sladden helt. Aja tänkte jag och gick imorse till närmaste Apple-Center här. "Ein neuer Stromapapter für mein Powerbook, bitte", Farbrorn går och hämtar en snygg liten applelåda och jag tar fram plånboken och skall betala, farbrorn meddelerar mig priset. Hm.. tänker jag, jag måste ha hört fel, sade han verkligen 106Euro. Bäst att fråga en gång till, men jo. det stämde.

Men jag måste ju ha en apapter tänker jag och betalar lite buttert.

Förstår inte riktigt vad det är i adaptern som gör att den kostar så enormt mycket, visst den är snygg och så men nästan 1000kr är att ta i tycker jag.

Hmmm... Låt se -
Kretskort: 5 SEK
Plastmaterial: 20 SEK
Del av verktygskostnad (ber på volym på 500k): 2 SEK
Montering i Kinaland: 10 SEK
Förpackningsmaterial: 20SEK
Komponenter (Switchad regulator, trafo mm): 100SEK
Transport mm: 20SEK
Fabrikens marginal: 30SEK
------------------------
Summa: 200SEK

Lägg till 50SEK för felräkning => 250SEK

Slutresultat: En sjuhelsikes marginal för Apple, ÅF och butik att dela på...

/CX

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 11:31
Ursprungligen av Charles Xavier:

Hmmm... Låt se -
Kretskort: 5 SEK
Plastmaterial: 20 SEK
Del av verktygskostnad (ber på volym på 500k): 2 SEK
Montering i Kinaland: 10 SEK
Förpackningsmaterial: 20SEK
Komponenter (Switchad regulator, trafo mm): 100SEK
Transport mm: 20SEK
Fabrikens marginal: 30SEK
------------------------
Summa: 200SEK

Lägg till 50SEK för felräkning => 250SEK

Slutresultat: En sjuhelsikes marginal för Apple, ÅF och butik att dela på...

/CX

Kalkylen bör innehålla några punkter till:
Lagerhållning
Moms
Sedan är väl inte 100% påslag per led är väl inte ovanligt.

//tm

Moms också!

Aldrig att det kostar 200 spänn att tillverka en PB adapter! Men var glad! Jag pejade 1287:- för min på Kullander & Kullander, 292 pix mer än på Apple Store, men jag slapp vänta iaf.

Produktionskostnaden är inte en exakt vetenskap (tex kostar det för mekanister, elektronikingenjörer, industridesigners (Jonatan Ives är inte billig), testingenjörer mm att utveckla grunkan) men jag tror nog att 200-300 spänn är vad Apple betalar sin legotillverkare för att montera ihop den, testa den, förpacka den och leverera den till Apples större lager (eller direkt till kund).

Vad tror du att den kostar?

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

Produktionskostnaden är inte en exakt vetenskap (tex kostar det för mekanister, elektronikingenjörer, industridesigners (Jonatan Ives är inte billig), testingenjörer mm att utveckla grunkan) men jag tror nog att 200-300 spänn är vad Apple betalar sin legotillverkare för att montera ihop den, testa den, förpacka den och leverera den till Apples större lager (eller direkt till kund).

Vad tror du att den kostar?

/CX

Nätdelen kostar knappast mer än 100:- för Apple om de tillverkat 500.000st inklusive allt (utom moms och frakt)
Om nu Ives designat den så tror jag inte han tagit alltför blodigt betalt tog väl runt en dag att "designa" den.

Till Apples försvar så kan man ju konstatera att PC tillverkare tar lika mycket betalt eller ännu mer för sina reservdelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 15:02

Surak, fick du inte en ny adapter på garantin? Det fick jag. Hade samma fel som du.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-09 18:52
Ursprungligen av C-mon:

Surak, fick du inte en ny adapter på garantin? Det fick jag. Hade samma fel som du.

Var över ett och ett halvt år sedan jag köpte min dator så jag tror inte jag har någon garanti
kvar. Men får väl kolla upp det, kände dock inte att jag ville vänta. ville inte vara utan dator alltför
länge

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 11:39
Ursprungligen av surak:

Var över ett och ett halvt år sedan jag köpte min dator så jag tror inte jag har någon garanti kvar. Men får väl kolla upp det, kände dock inte att jag ville vänta. ville inte vara utan dator alltför länge

ett ord: konsumentköplagen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-08-10 13:19
Ursprungligen av pogono_99mac:

ett ord: konsumentköplagen.

Men nu verkar det ju som Surak bor i Wien, mistänker att dom har en annan konsumentköpslag.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nätdelen kostar knappast mer än 100:- för Apple om de tillverkat 500.000st inklusive allt (utom moms och frakt)
Om nu Ives designat den så tror jag inte han tagit alltför blodigt betalt tog väl runt en dag att "designa" den.

Till Apples försvar så kan man ju konstatera att PC tillverkare tar lika mycket betalt eller ännu mer för sina reservdelar.

Tvivlar på att Apple's designteam skule få för sig att hasta fram designen på kabeln på en dag!
Kanske att nån sunkig dell designer kan svetta fram prylar i sådant tempo, men här pratar vi prylar med själ, i framsta ledet på designfronten

Men jag håller med om att priset på dylika tillbehör är väl högt satt.

Inte alls omöjligt; sanningen lär man inte få reda på.

Det är väl standard att ta igen om på gungorna vad man förlorar på karusellerna (datorer-tillbehör, bilar-tillbehör etc).

/CX

  • Medlem
  • 2004-08-09 18:15

Även adaptrar från "noname"-tillverkare kostar en god penning, och de har ingen design alls. Runt 5-600:- kostar de i alla fall. Jag har verkligen ingen elektrisk kunskap alls, men motståndet kanske är dyrt?

Ursprungligen av stfm:

Även adaptrar från "noname"-tillverkare kostar en god penning, och de har ingen design alls. Runt 5-600:- kostar de i alla fall. Jag har verkligen ingen elektrisk kunskap alls, men motståndet kanske är dyrt?

Om du menar resistorer så är dom billiga som sten :]

  • Medlem
  • 2004-08-10 09:26
Ursprungligen av CUBErt:

Om du menar resistorer så är dom billiga som sten :]

Diamant?

Som sagt... jag har ingen aning.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 10:01
Ursprungligen av stfm:

Även adaptrar från "noname"-tillverkare kostar en god penning, och de har ingen design alls. Runt 5-600:- kostar de i alla fall. Jag har verkligen ingen elektrisk kunskap alls, men motståndet kanske är dyrt?

600 spänn får du kanske ge för den dyraste eleminatorn på Clas Ohlson.

Ursprungligen av stfm:

Även adaptrar från "noname"-tillverkare kostar en god penning, och de har ingen design alls. Runt 5-600:- kostar de i alla fall. Jag har verkligen ingen elektrisk kunskap alls, men motståndet kanske är dyrt?

Alltså, det är inte så enkelt som att det sitter en resistor inne i det där vita höljet; en transformator fungerar inte riktigt så. Enklare transformatorer använder sig av två stora, oliklindade spolar med järnkärnor (du byggde säkert massor av såna på grundskolefysiken), men sådana blir på tok för klumpiga för att kunna användas till datorer. Därför använder man sig i stället av switchande elektronik.

Är absolut ingen elektronikguru, men såvitt jag vet är principen i ett switchande nätagg (förenklat) att ett gäng transistorer skrämmer upp 50 Hz-strömmen från elnätet i betydligt högre frekvenser, så att den blir lättare att transformera. Den högfrekventa strömmen skickas sedan genom miniatyrtransformatorer, och sedan vidare genom dioder så att det blir likström av det hela. Till detta kommer också ett gäng kondensatorer för att hålla strömspikar och annat otäckt borta från Macens moderkort. Men det är inte särskilt dyra eller avancerade komponenter i sig; även om det är kvalitetskomponenter känns det som att vinstmarginalen borde vara ganska hög.

Hittade f.ö. en rätt bra genomgång av hur ett nätagg fungerar här (på sidan 2 går de igenom hur switchelektroniken fungerar).

Senast redigerat 2004-08-10 15:00

Ingen ekonomisk moddell kan avgöra vad som är rimlig nivå för en reservdel, utan priset sätts efter den mycket enkla formeln; "Har de nåt val?". Har de (=vi kunder) inte det, så kan man ta sjutton spänn för en tändsticka. Finns det edäremot engångständare i omlopp så sjunker sannolikt priset till en bråkdel.

Tro sedan inte att marknaden alltid sätter priset, utan lika ofta sätts det av Pricefixators (M$ mfl.) och Pricetakers följer sedan efter (Apple). En fungerande marknad kräver alternativ, vilket i förlängningen leder till lägre priser pga. alternativen. Konkurrens är inget annat än tillgång till alternativ.

Sen kan man ju tycka att kilopix är lite väl saftigt för en simpel del som en PS.

Jag fick också ge runt 1000 kronor för en ny adapter. Visst får man känslan av att apple utnyttjar det faktum att man inte har något val? Datorn är ju värdelös utan adaptern och jag har inte sett några piratvarianter i Sverige.

Ursprungligen av leenus:

Jag fick också ge runt 1000 kronor för en ny adapter. Visst får man känslan av att apple utnyttjar det faktum att man inte har något val? Datorn är ju värdelös utan adaptern och jag har inte sett några piratvarianter i Sverige.

Host, nu skall jag inte försvara Apple för sin totalt hutlösa prissättning men... Detta problem finns även på PC-sidan, där man nu försöker enas om en standard för "strömadapters" så att man skall slippa detta problem och få ner priserna på dom samma.

Vad gäller prissätningen för Apples övriga tillbehör så kan jag bara säga att de är ett otroooligt sorgligt kapitel. Ett kvalitets moderkort (logikkort) kostar ytterst sällan över 2000 pix på PC-sidan. Merparten håller sig dessutom på rätt sida av tusenlappen. För ca: 500 bagis så köper man ett helt OK budgetkort. Apples priser är kort och gott ocker!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-09 19:39

Varför inte gå in på Kjell&Co med strömadaptern, exakta voltalet och strömsstyrkan fixar dom säkert , och säkerligen kontakten till datorn med. Gissningsvis till en kostnad av en tredjedel du har betalt.
Du får visserligen inte någon designpryl men en dator som går på en strömadapter.
Är det inte det som är huvudsaken?
mvh

  • Medlem
  • 2004-08-09 19:44
Ursprungligen av miri:

Varför inte gå in på Kjell&Co med strömadaptern, exakta voltalet och strömsstyrkan fixar dom säkert , och säkerligen kontakten till datorn med. Gissningsvis till en kostnad av en tredjedel du har betalt.
Du får visserligen inte någon designpryl men en dator som går på en strömadapter.
Är det inte det som är huvudsaken?
mvh

?

Nej, huvudsaken är väl att det lyser orange när den laddar och grönt när den är klar! Samt att den är vit. Att den även förser datorn med ström ser jag bara som ett plus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 19:41
Ursprungligen av stfm:

?

Nej, huvudsaken är väl att det lyser orange när den laddar och grönt när den är klar! Samt att den är vit. Att den även förser datorn med ström ser jag bara som ett plus.

För dryga tusenlappen så borde fanskapet åtminstone vara gjort i aluminium.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-09 19:56

Det finns säkert laddare till en tredjedel av priset som kan spela High Chaparall och guida till att stoppa in den i rätt hål
mvh

  • Medlem
  • 2004-08-09 20:00
Ursprungligen av miri:

Det finns säkert laddare till en tredjedel av priset som kan spela High Chaparall och guida till att stoppa in den i rätt hål
mvh

Hehe, jag vet... det är just det man betalar för att slippa.

Vi Macanvändare har en tendens att skydda Apple till vilket pris som helst. Även där dom tar ockerpriser och ger dålig service. Felet är alltså egentligen vårat... Det är inte MS eller någon annan skum marknadskraft som styr. Det gäller att våga stå på sig och ställa krav och inte svälja vad som helst.

1
Bevaka tråden