Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varmt får det bli (sjung med: "How low can you go!")

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 23:11

Jag kör på min stationära G4/350 och älskar den gamla burken. Känns rapp med 10.3 - så pass rapp att min kompis som har en P4-PC (han planerar att snart switcha förresten) blev imponerad. Men den låter.

Så jag drog ur skrivbordslådorna ur mitt gamla massiva ekskrivbord och fick lite yta där inne. Nu står skönheten där och surrar betydligt tystare. Men det kan bli lite varmt inne i skåpet - inte jättevarmt, men kanske uppåt 30-35 grader.

En icke-moddad G4 är byggd med rejäla fläktar och doningar - är det någon som vet i hur varma miljöer den kan arbeta utan att vantrivas? Vi har ju platser på vår jord där det lätt kan bli uppåt 40-45 grader varmt... är maskinen anpassad för det? I så fall är det ju bara att stänga skåpet och se glad ut.

Det är ett gammalt skrivbord med "hål åt bägge håll" och en luftspringa (läs: lite öppen skåpsdörr) på ca 10 cm på baksidan ger lite ventilation. Och släpper ut det mesta av det numera väldigt stillsamma bruset från datorn. Samt sladdarna...

Max 35°C när datorn är på, står det i environmental reqirements. När insugsluften blir varmare, blir ju också processorn det. Använd ett mätprogram, och se hur varm. Så länge luften runt datorn är under 35° varm bör det gå bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 00:02

Jepp. Hittills har det gått fint. Insugsluften är väl cirka 20 grader, som i rummet i övrigt. Luften runt datorn varierar väl i gradantal, men den känns inte het på något sätt. Bara "i arbete" sådär. Det är riktigt riktigt bra burkar...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-02 17:34

Tips på mätprogram undrar ju jag då Och finns det nån inbyggd termometer i datorn som progget använder sig av. Har en G4 800 quicksilver 2002.

termoindock funkar fint på min PB G3

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 21:12

Smooth. "ThermoInDock" - fanns på Versiontracker. Några kilobyte stort bara. Funkade direkt - nu är datorn 28° C. Den får bli 35° alltså? Fler bud? Programmets ikon ser ut som om det ska tala om själva processorns temperatur. Stämmer?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-02 23:42

Jag hittar inte ThermoInDock på versiontracker, men hittar thermograph...fast de e bara shareware. Inte det ni menar eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-03 01:15

Luzer:
Sök på "temperature" så får du upp ett gäng olika program.

Hur tillförlitlig är ThermoInDock egentligen. På min G4 AGP visar mätaren 24 C, verkar iofs stämma men vart plockas värdet ifrån? Finns det en inbyggd termostat i burken från början?

Over and out

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-08 23:35
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hur tillförlitlig är ThermoInDock egentligen. På min G4 AGP visar mätaren 24 C, verkar iofs stämma men vart plockas värdet ifrån? Finns det en inbyggd termostat i burken från början?

Over and out

Eftersom att alla Apples datorer är likadana så vet OSX hur varm datorn är...tror den iaf
Gissningen är nog så exakt den kan bli.
Tanka ner Temperature Monitor från versiontracker.com och se om det finns nån riktig termostat i datorn.

  • Medlem
  • 2004-08-09 01:21

iPulse (finns som shareware på versiontracker.com) visar temp, enda program som funkat på min PB 12". iPulse har massa andra trevliga funktioner också.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-08 18:31

Tack för länken PF...jäkla otur (igen) att man sitter på 9.2.2 då, eftersom alla kuliga program som man får tips på här vill ha OS X. Skall bli gött när man är klar med sitt ljudläggningsprojekt nu. Då skall jag prova att köra OS X och PT 6, och funkar det då jädrar skall här mätas temperaturer på processorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 02:02

Hur varm bör det vara runt processorn? eller hur varmt får det inte vara??

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 02:08

En gång körde jag en annan G4 med luckan öppen, för att det var sen natt och jag ville inte väcka de sött sovande. Då trodde jag det skulle ge kylning, men ack nej. Men när den blev för varm dog den bara. Det var första modellen av G4/733, tokdyr och toksnabb då. Fick mig att dra slutsatsen att alla Macar är grymt välbyggda... Sålde den efter ett halvår för 19000;-... jösses vilka pengar... och då var den dessutom prisvärt prissatt...

Självklart tillägg: Dog bara temporärt alltså... eller temperärt... temperaturärt. Startade på ett kick när den var stängd igen. Det var en makalös manick, och den gick runt en liten bit...

1
Bevaka tråden