Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten drog igång... sommarvärmen som fixat detta?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll!

Satt och slösurfade mitt på dagen idag när det började låta om min iBook. Tog ett tag att inse att det var fläkten som dragit igång, då det aldrig tidigare hänt sedan jag köpte den lilla ögonstenen i februari. Funderade inte mycket mer på det, men nu ikväll gick fläkten igång igen efter någon timmes användande. Är det vårt sköna högtryck som orsakar denna plötsliga fläkt-attack, eller kan det bero på något annat som får iBooken att helt plötsligt börja nyttja fläkten?

Laddade via tips i annan tråd ner "Temperature Monitor", och nu efter att fläkten hållt igång en timme eller så går följande temperaturer att utläsa:

Battery: 38
Processor Bottomside: 62,2
Graphics Processor Die: 59,1
Power Supply/Memory Bottomside: 52,8

Datorn står på ett vanligt skrivbord som den alltid har gjort. Batteriet håller på att ladda upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-07 00:47

Jo mina fläktar har också dragit igång mer än de brukar idag så jag kom fram till samma slutledning...

  • Medlem
  • 2004-08-07 01:51

Om man vill kan man plocka ur batteriet, medan man kör på ström. Lite bättre för batteriet, och betydligt lägre temperatur. iBooken ser iofs lite konstig ut utan batteri.
Du kan även palla upp datorn lite, så att det kommer in luft under.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-07 10:16

Hmm... hittar inte batteriet i min MDD!??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-08 13:17

Vad är bäst att palla på? Ska man bygga en liten träställning kanske?

Ingen fläkt sen februari? Då har du nog aldrig kört särskilt mycket program på en och samma gång. Det räcker ju att surfa lite med safari, ha photoshop igång och lyssna på musik i itunes ett tag för att den ska gå igång. Eller köra ett krävande spel.

En gång var jag med om att fläkten gick igång konstant. Det visade sig bero på någon mystisk process som slukade processorkraft, hade då haft en uptime på någon vecka.

Jag har en Griffin iCurve som höjer iBooken och därmed ökar luftflödet. Sen jag började använda den är temperaturen lägre och fläkten går igång mer sällan. För att inte tala om att ergonomin är mycket bättre.

Ursprungligen av Kristian B:

Ingen fläkt sen februari? Då har du nog aldrig kört särskilt mycket program på en och samma gång. Det räcker ju att surfa lite med safari, ha photoshop igång och lyssna på musik i itunes ett tag för att den ska gå igång. Eller köra ett krävande spel.

Stämmer bra. Ingen fläkt sedan februari. Mail, Safari, iCal och iTunes brukar vara det som är igång alltid. Körde en Trial-version av PS, inte heller då drog fläkten igång. Vad jag hört ska det mycket till för att fläkten ska gå igång - alternativt en galen sommarvärme som det är nu, så jag antar det är i sin ordning att fläkten inte aktiverats tidigare.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-08-08 17:35

Termometern här står på 27 grader inne vid datorn, så det är nog inte så konstigt om fläkten spinner igång lite då och då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-08 17:43

Jag har dock alltid ett fläktljud från hårddisken. Stackars er med tysta hårddiskar!

Ursprungligen av xerent:

Jag har dock alltid ett fläktljud från hårddisken. Stackars er med tysta hårddiskar!

Ja, det är i princip bara hårdiskens arbete och kluckande som hörs på iBooken. Den är knäpptyst annars.

EHHHHHHHH! min fläkt på min powerbook g3 pismo verkar inte gå igång!!!
Datorns temperatur är oftast runt 52-64°, hur allvarligt är detta??

Pismons fläkt brukar gå igång vid 64°. Någon som vet plastens smältpunkt?

Jag låter SETI äta 100% processorkraft ett tag, för att ta reda på om fläkten går igång. Just nu är den 40°, blir uppemot 50 vanligtvis efter ett tag.

Min dator flyger snabbt upp från 48 till 60°, tar säkert max 1 minut i vissa fall, tänkte bara sammtidigt fråga:
Jo, mitt tangentbord på pismon verkar vara böjt mot piltangenterna så ja är tvungen att stoppa dom två tangentbordshållarna på höger sidan mot DVD-spelaren, påvärkar detta något? vill inte att det ska bli en stor diskuttion av detta, bara ett enkelt svar.

Senast redigerat 2004-08-08 22:07

Har också upptäckt att fläkten vill igång nu när värmen kommit. Bäste hjälpen har varit att palla upp datorn i bakkant (ca 1 cm) för att skapa luftflöde på undersidan. Jag har även kompletterat med en bordsfläkt som blåser på datorn. Nu kan jag lura Battlefield 1942 utan att sakerna kokar.

gjorde en liknande variant hos min far, tog en dvdfodral och en videokasset och la på varje sida av datorn (under datorn) och så hade jag mellanrum så en stor fläkt från PM 9600 skulle få plats + lite extra för luft, funkade fin och datorn var nere i 44-52° istället för 48-64°, ända nackdelen för mig är att jag bara ha en sådan fläkt och att jag fick koppla det lite slarvigt(bor på två ställen)..

men vet någon om man typ kan ladda ner nåt program för att bestämma vid vilken temperatur fläkten ska starta så det inte blir slött och överhettat? just nu bränner jag mitt finger på datorn, bara tips för hus ägare som inte vill betala för mycket värme och sitter vid datorn mycket..SKAFFA EN PISMO SOM STOL/KUPÉ VÄRMARE!!(ta inte detta för givet helst, det är ett skämt men det funkade fint för mig i vintras i en fåtölj)

Ursprungligen av apple4ever:

Min dator flyger snabbt upp från 48 till 60°, tar säkert max 1 minut i vissa fall, tänkte bara sammtidigt fråga:
Jo, mitt tangentbord på pismon verkar vara böjt mot piltangenterna så ja är tvungen att stoppa dom två tangentbordshållarna på höger sidan mot DVD-spelaren, påvärkar detta något? vill inte att det ska bli en stor diskuttion av detta, bara ett enkelt svar.

Mitt tangentbord är likadant. Inga problem, vad jag vet. Min dator står på en iCurve.

Jag la tangentbordet som det ska vara och så verkade datorns temperatur sänkas! nackdel: låter rutten när man använder piltangenterna, typ PC aktigt

Det är helt klart så att den varma sommaren höjer processorns temperatur en del. Jag har kollat då och då med Temperature Monitor, och den senaste tiden har den legat på 43-45,5° mot omkring 35 normalt. I natt var jag uppe sent, och hade korsdrag när det bara var 15° ute. När temperaturen sjönk i rummet kom processorn ner på normal temperatur igen.

1
Bevaka tråden