Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställ frågor till Oscar Bjers

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-26 13:49

Nu vet jag att det är Oscar som ska svara på frågorna, men Dell säljer inte datorer i butik alls och de klarar sig ju. Varför? -De gör TV-reklam.

Då kan vi komma in på följdfrågan: Hur kommer det sig att företag som säljer ringsignaler till telefoner har råd med hur mycket TV-reklam som helst, men inte Apple. Är det möjligen inte en liten felprioritering i marknadsbudgeten? I min min mening har Apple inte råd att INTE göra TV-reklam.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-05 15:40

OSX Server och avsaknad av uppgraderingspriser

Om inte intervjun gått av stapeln ännu skulle jag vilja ha med en fråga som har ställts tidigare här på 99mac. Upprepar den nedan:

Jag skulle vilja höra en bra förklaring från Apple om deras prispolitik avseende OSX Server. På sina seminarier visar dom hur mycket billigare OSX Server är än motsvarande konkurrenter.

Dom glömmer dock meddela att det inte finns några uppgraderingspriser utan endast nypriser.

Jag älskar Apple men dom är rätt små jämförerelsevis och borde för sin egen skull vara lite mer mån om sina kunder. Det är respektlöst mot betalande trogna kunder att inte erbjuda ett lägre pris vid uppgraderingar, enligt min åsikt.

Denna åsikt har jag delat med Apple på ett seminarie. Dom höll med (Apple Sverige alltså). Men inget händer.

Priset kanske inte är så katastrofalt. Det är mer sättet och det att trogna kunder ignoreras. Vi har varit med och betalt utvecklingen av OSX! Har man dessutom OSX server i en hemmamiljö blir priset för högt vid varje byte.

Bakgrunden till min åsikt är också det att OS 10.1 (även i viss mån 10.2) inte var något färdigt system. Netboot fanns inte för OSX klienter osv osv osv. Att då ta nypris för en HELT KLAR uppgradering är helt enkelt inte rätt. 10.1 får man se som en pre-release, inte något färdigt system.

Jag hoppas att Apple ändrar sin politik här och respekterar trogna betalande kunder.

Varför kan man inte köpa iPod, musikspelaren med _störst_ marknadsandel, på SIBA, OnOff, Teknikmagasinet, Åhléns m.fl.?

Varför är Apple helt osynliga i Sverige, när alla pratar om dem i USA och på nätet?

Anser ni att alla Mac-användare jobbar på reklambyrå, tryckeri eller dagstidning?

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 16:08

n fråga som ej kankse möjig att ge ett svar på men det vore intressant och höra vad Oscar anser om följand. Apple har som traditon att hålla sin roadmaps tämlig hemliga (tex vet vi inte vad vi får se på WWCD mer en en preview på OS 10.4). Till skilland från den andra sida wintel (Inte, AMD Microsoft) som har tämligen öppna roadmaps. Som konsument så tycker jag att när jag ska göra min inköp blir lite svårate att planera med lite mer "hemilg" roadmap, tex har jag dragit på tt köpa min första mac i vänta på nästa PowerMac :). Hade jag vetat att det inte kommit någon uppgradering under våren så hade kankse jag köpt en G5 1.8 * 2 långt innan , men nu väntar jag fortfarande (trägen vinner=). I wintel värden vet jag ju att det dröjer jätte länge inna nya skare dyker upp men jag vet ganska noga när och vad som väntas. Detta med dom icke publica roadmaparna gör ju att ryckt tar fart och många spekulationer kring maskiner , gynnar det Apple eller är det ett problem. Jag tycker personligen det skapar en lit mysig mystig skimmer kring Apple men som konsument ställer det till det för mig. (Hoppas ni fattar poängen i svamlet)

//Daneil

Jag vill återigen poängtera att frågor som inte ligger inom Oscar:s ansvarsområde kommer sparas tills dess att vi fått direktkontakt med produktansvariga i USA.

Efter vår förra intervjuserie vet vi att många frågor måste ställas direkt till huvudkontoret i USA eftersom svenska kontoret mest är intriktade på försäljningen, supporten och marknadsföringen av produkterna - inte exempelvis produktutveckling.

Vissa frågor måste ställas till AppleCare respektive AppleStore (som finns på Irland)

Bara några noteringar.

Jag tänkte sammanställa frågorna på söndag eftermiddag och komplettera med egna frågor och uppföljningar sedan förra omgångens frågeställningar. Passa på att fylla på med mer.

Jag börjar sammanställa allting nurå - ska börja bege mig om en stund.

Ingen fråga ifrån mig - men en iaktagelse:

jag var på Fnac i Montpellier/Frankrike. Deras datoravdelning bestod av 3/4 PC och 1/4 Mac. iMac, G5 och skärm trängdes på en liten plats. Det drällde med folk över PC-maskinerna och INGEN stod och tittade på Mac'arna.

Problematiken är att även om maskinerna finns i affärerna är det SVAGT intresse...jag tror att apples amerikanska modell är bra - att ha "AppleStores" på strategiska platser...det får kosta lite - just för att det samtidigt är "annonsering" - och kompetent personal som KAN och FÖRSTÅR fördelarna med Mac...

Ursprungligen av el gringo:

Ingen fråga ifrån mig - men en iaktagelse:

jag var på Fnac i Montpellier/Frankrike. Deras datoravdelning bestod av 3/4 PC och 1/4 Mac. iMac, G5 och skärm trängdes på en liten plats. Det drällde med folk över PC-maskinerna och INGEN stod och tittade på Mac'arna.

Problematiken är att även om maskinerna finns i affärerna är det SVAGT intresse...jag tror att apples amerikanska modell är bra - att ha "AppleStores" på strategiska platser...det får kosta lite - just för att det samtidigt är "annonsering" - och kompetent personal som KAN och FÖRSTÅR fördelarna med Mac...

Jag var på två stycken FNAC i Paris och det var ungefär samma sak där. En P4 3.2 ifrån Sony kostade lika mycket som en 17" iMac och intressenivåerna påminde om det du beskrev.

Apple tipsade mig dock om att FNAC säljer en himla massa mac tydligen.

Jag har sammanställt era frågor nu och börjar åka till träffen. Det mesta handlar om marknadsföring av produkterna och mycket om iTMS.

Vi lägger till lite egna frågor också såklart.

Ursprungligen av Björnström:

Vi lägger till lite egna frågor också såklart.

Ta ut honom i solen och ta lite nya bilder. Både pressbilden och de ni tog sist är uttjatade. Och hälsa att mamma kallar sin nya iBook G4 för Snövit.

/c

Hur blev intervjun? Gick det bra? Väntar med spänning på ev. svar på frågorna....:)

Varför har Apple Store dom högsta priserna?
Rimligtvis borde man kunna sälja betydligt billigare när mellanleden är borta!

Ursprungligen av sventa46:

Varför har Apple Store dom högsta priserna?
Rimligtvis borde man kunna sälja betydligt billigare när mellanleden är borta!

Den frågan kan till och med jag svara på:

- AppleStore säljer datorerna till det pris som Apple vill att dom ska ha på marknaden.

- Återförsäljare har i grund 3% marginal på detta pris.

- Auktoriserade återförsäljare har mer rabatter beroende på en mängd olika faktorer (volym - har butik - har serviceställen etc).

Den dag AppleStore börjar sälja datorerna till priser som är lägre än återförsäljarnas 3% kommer hela återförsäljareledet dö - och då kan vi bara handla via AppleStore.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-06 11:01

Det kan bli stor sannolik att Apple tar efter DELL

Ursprungligen av REP:

Det kan bli stor sannolik att Apple tar efter DELL

På vilket sätt då?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-06-15 12:40
Ursprungligen av Alexandra:

På vilket sätt då?

Att enbart ha direktförsäljning. Möjligheten finns, men jag hoppas inte det blir så. Lokala machandlare är nödvändigt.

" Återförsäljare har i grund 3% marginal på detta pris.

Är detta sant så lär det inte heller finnas några återförsäljare kvar heller framöver.
Ingen kan leva på 3 % , och särskilt inte då Mac inte är nån volymvara som säljs i enorma mängder.
Det är inte ens intressant att jobba med en sån lågmarginalprodukt anser jag.
Undrar om den siffran verkligen stämmer Björnström?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 11:04
Ursprungligen av sventa46:

" Återförsäljare har i grund 3% marginal på detta pris.

Är detta sant så lär det inte heller finnas några återförsäljare kvar heller framöver.
Ingen kan leva på 3 % , och särskilt inte då Mac inte är nån volymvara som säljs i enorma mängder.
Det är inte ens intressant att jobba med en sån lågmarginalprodukt anser jag.
Undrar om den siffran verkligen stämmer Björnström?

Den siffran stämmer.

Ursprungligen av Schuckert:

Den siffran stämmer.

Observera formuleringen "i grund 3%"

Hälsningar
Richard

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 13:42
Ursprungligen av DuddeSr:

Observera formuleringen "i grund 3%"

Hälsningar
Richard

Det är den siffran som stämmer. Sedan är det upp till ÅF att lisma för Apple och få guldstjärnor på proven (mer rabatt). Tyvärr kostar det mer än det smakar.
Sälja en IBM Thinkpad över disk ger dubbelt så mycket marginal...men vem vill håll på med PC-burkar.

Frågar väl igen då, var är intervjun?

Vart tog intervjun vägen?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-15 12:18
Citat:

b) Vad gör APPLE för att kommuner m.m. skall kunna införskaffa Macar till motsvarande STAKO priser fram till nästa avtal?

Citerar mig själv.

I kontakt med Kullander Kullander ang denna fråga har det visar sig att Apple Sverige inte kan ge speciell rabatt utan det är återförsäljaren som får stå för detta. Det Apple kunde bjuda på var en garanti direkt från dem så att men ej behöver vara bunden till återförsäljaren.
En rep (PA) från Apple gav mig indikation på att de skulle kunna plocka fram priser som skulle matcha STAKO-priser. Det var samme som sa att om vi åkte till Dreamhack, vilket vi gjorde, skulle de kunna sponsra oss. Jag kontaktade denna och inget svar.

Skall bli intressant med svaret på frågan ovan.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-06-15 14:18

-Lokal Appleförsäljare?????
-Finns det såmt??????

Blev de nån intervju eller?
Kommer några svar på frågorna snart?

För nästa omgång frågor:

Jag har fortfarande inte fått något uttömmande svar varför Apple behandlar sina kunder som s*k*i*t. Jag kämpar just nu med att få min dator reparerad en femte gång på 18 månader. Samtliga reparationer har skapat nya fel men nu vill Apple inte kännas vid min trasiga dator mer eftersom garantin (ett sketet år) har gått ut. Trots att felen beror på Apples slarv!
Som konsument har jag dock rätt till två års garanti från säljaren, i det här fallet Apple Store. Apple och AppleCare vägrar befatta sig med mitt fall mer, och AppleStore hänvisar till AppleCare för servicefall och reparationer!

Så när kommer Apple att förändra sin inställning till kunden? Apple är nog det enda företaget som inte följer talesättet "kunden har alltid rätt".

Apple: För att överleva behöver man inte bara sälja datorer, man måste vårda sina kunder också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-08 17:51
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Som konsument har jag dock rätt till två års garanti från säljaren

Nä det har du inte. Du har så mycket garanti som det står på kvittot, resten är reklamationstid och du ska då själv visa på att felet är ett tillverkningsfel.

Om du fortfarande efter garantitidens utgång får samma fel som du tidigare lämnat in datorn för så bör det vara helt klart att Apple skall fixa det under reklamationstiden.

Är det helt nya fel, så är det otur för dig, det är däför de erbjuder dig att köpa extra garanti i form av Apple Care.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-08-08 21:46

Sällar mig till gänget som frågar "Blev det någon intervju"?
Är det någon som är välinformerad som kan svara på denna fråga?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-05 09:50

Vart tog intervjun vägen?
Många frågor är väldigt relevanta och alla frågetecken behöver ett svar inom rimlig tid.
Så vart tog intervjun vägen ? ? ?

Bevaka tråden