Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern DVD-brännare

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-31 14:10

Funderar på att köpa en extern DVD-brännare, nämare bestämt en LACIE PORSCHE DVD±R/RW 8X DOUBLE LAYER EXTERN USB2 för 1 368,75 SEK (inkl moms, exkl. frakt). Produktinfo från Dustin. Någon som har nån erfarenhet från den brännaren, eller andra produkter från LaCie? Enligt deras hemsida ska den fungera kalas med MacOS X.

Om ni inte vet något om just den brännaren, eller brännare i allmänhet kan ni ju i alla fall tipsa mig om program man måste ha när man har en DVD-brännare. iDVD? Toast?

Tack på förhand!

//Spiken

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 15:00

Jag skulle också vilja ha tips om den där (fast jag funderar på Firewire-varianten)...vad jag förstår så ska den fungera lika bra med både Windows och OS X...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-31 18:37
Ursprungligen av lasselu:

Jag skulle också vilja ha tips om den där (fast jag funderar på Firewire-varianten)...vad jag förstår så ska den fungera lika bra med både Windows och OS X...

FW-versionen kostar 1.812,50.istället för 1.368,75 pix, dvs. 443.75 kronor mer från Dustin. Jag tror dom har något slags helgerbjudande på USB-versionen så jag ska nog slå till imorgon (med tanke på de andras positiva svar, tack för dem!). Eftersom jag har en iBook har jag bara två USB-portar, så FW-versionen skulle vara smidig för mig men det får nog bli USB ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-31 15:34

Jag har en massa HDs o fyra brännare (olika generationer) och skärmar från LaCie - och är VÄLDIGT nöjd med dem alla.

Jag är även väldigt nöjd med deras support via mail.

Den DVD brännare jag senast köpte var versionen innan den dubbla och den med är bra.

Toast - Panther i kombination med LaCie fungerar även bra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 17:08

LaCies vanliga brännare som klarar dubbla lager är mycket pålitlig. Den har FW 800 och FW 400.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 11:11
Ursprungligen av Spiken:

Funderar på att köpa en extern DVD-brännare, nämare bestämt en LACIE PORSCHE DVD±R/RW 8X DOUBLE LAYER EXTERN USB2 för 1 368,75 SEK (inkl moms, exkl. frakt). Produktinfo från Dustin. Någon som har nån erfarenhet från den brännaren, eller andra produkter från LaCie? Enligt deras hemsida ska den fungera kalas med MacOS X.

Tack på förhand!

//Spiken

Jag fick min DVD±R/RW 8X DOUBLE LAYER EXTERN Firewire förra veckan. Snygg som attan.

Den fungerar under OSX ( typ Toast) men ej i OSX, dvs iPhoto discburn, skivverktyg, jag var på väg att skicka tillbaka den då jag mindes att jag läst något på xlr8yourmac.com. Och mycket riktigt där hittade jag denna lilla "patch" och vips så fungerade den med apples program, dock ej iDVD än, jag jobbar på det.

http://www.xlr8yourmac.com/feedback/patchburn2_feedback.html#storytop

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 15:32

Kanon, jag har beställt nu, den kommer imorgon. Tack för tipset om patchen, skriv gärna om du kommer på hur man får den att fungera med iDVD (v.4 tror jag det är jag har, är det samma för dig?).

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 09:10

Sådärja, nu är Firewire-varianten beställd...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-04 14:49
Ursprungligen av lasselu:

Sådärja, nu är Firewire-varianten beställd...

Varför ska alla ha FW? USB 2.0 är ju snabbare än FW400 (allt som iBooken klarar)! Min USB2-brännare kommer idag!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 15:40

Att jag väljer Firewire beror på att jag vill kunna använda brännaren med min PC också...och den har bara USB 1...och Firewire då förståss...

Vad jag har hört är FW400 betydligt snabbare i praktiken än vad USB 2 är. Tydligen kommer inte USB 2 alls upp i de farter som påstås.
Någon kanske har hört samma sak och kan berätta mer?

/K

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-05 13:47
Ursprungligen av Kristofer G:

Vad jag har hört är FW400 betydligt snabbare i praktiken än vad USB 2 är. Tydligen kommer inte USB 2 alls upp i de farter som påstås.
Någon kanske har hört samma sak och kan berätta mer?

/K

Ja Kristofer har rätt men dock är det inte USB 2 som är sämre utan Apple's fel.
mer info här

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-04 15:47

Den har kommit nu! Provkörde lite med en CD-RW-skiva sålänge, har inga DVD+/-RW, bara ett pack DVD-R som jag snart ska bränna! Några frågor:

  1. Vad jag förstår kan man inte importera ett gäng AVI- eller MPG-filer i iDVD? Jag vill nämnligen ha ett 20-tal mindre MPG-filer på en DVD-skiva med DVD-menyer och allt, gärna en liten ruta med Preview eller en bild från den video-filen. Inte bara filerna brända för att använda med dator, utan även för DVD-läsare till TV, etc. Finns det något program eller det kanske går i iDVD (nått jag missat?)

  2. Min verkar också krångla i Apple-program som iPhoto - är den där patchen som finns riskfri att använda?

Det var allt hittils, återkommer nog med fler frågor med tiden!

/Mikael

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-08-05 13:32
Ursprungligen av Spiken:

Den har kommit nu! Provkörde lite med en CD-RW-skiva sålänge, har inga DVD+/-RW, bara ett pack DVD-R som jag snart ska bränna! Några frågor:

  1. Vad jag förstår kan man inte importera ett gäng AVI- eller MPG-filer i iDVD? Jag vill nämnligen ha ett 20-tal mindre MPG-filer på en DVD-skiva med DVD-menyer och allt, gärna en liten ruta med Preview eller en bild från den video-filen. Inte bara filerna brända för att använda med dator, utan även för DVD-läsare till TV, etc. Finns det något program eller det kanske går i iDVD (nått jag missat?)

  2. Min verkar också krångla i Apple-program som iPhoto - är den där patchen som finns riskfri att använda?

Det var allt hittils, återkommer nog med fler frågor med tiden!

/Mikael

Om du kan köra MPG och AVI filerna i QuickTime Player så funkar det att använda dom i iDVD, men för att dom flesta sådana filer ska funka i QT behövs codecs Divx 5.1.1 3ivx D4 att installera. iDVD skall ju dock konvertera dom till Mpeg 2 så det tar mycket tid och datorkraft och kvaliten blir ju inte bättre än orginalet+att dom förstoras till 720X567 pixlar sen kan det ju vara problem om filerna inte är i PAL.

Jaha det är så det ligger till. Tack för den infon.

Verkligen kostigt att Mac OS X hanterar USB 2 långsammare än FireWire. Man undrar om det är medvetet från Apples sida att FireWire ska vara snabbare? Får hoppas att det verkligen inte är så i alla fall.

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Jaha det är så det ligger till. Tack för den infon.

Verkligen kostigt att Mac OS X hanterar USB 2 långsammare än FireWire. Man undrar om det är medvetet från Apples sida att FireWire ska vara snabbare? Får hoppas att det verkligen inte är så i alla fall.

/K

I och för sig har Apple vurmat mer för Firewire än USB 2, men såvitt jag förstår är Firewire 400 snabbare då standarden klarar att hålla ett högt kontinuerligt flöde av data, medan USB2 bara kan "maxa" stundtals. Firewire anses pålitligare av proffsen, såvitt jag förstår. Kontentan är att det är långt mer än kablarna och deras kontakter som skiljer teknikerna åt.

Ursprungligen av Spiken:

Funderar på att köpa en extern DVD-brännare, nämare bestämt en LACIE PORSCHE DVD±R/RW 8X DOUBLE LAYER EXTERN USB2 för 1 368,75 SEK (inkl moms, exkl. frakt). Produktinfo från Dustin. Någon som har nån erfarenhet från den brännaren, eller andra produkter från LaCie? Enligt deras hemsida ska den fungera kalas med MacOS X.

Om ni inte vet något om just den brännaren, eller brännare i allmänhet kan ni ju i alla fall tipsa mig om program man måste ha när man har en DVD-brännare. iDVD? Toast?

Tack på förhand!

//Spiken

Är detta samma fast med Firewire? Verkar vara ett bra pris, och den passar grymt bra med Tibooken...

http://www.microhard.se/product.asp?id=695

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 08:36

Ja, det är samma...fast Dustin är billigare...1,493.75...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-07 13:32
Ursprungligen av lasselu:

Ja, det är samma...fast Dustin är billigare...1,493.75...

Bor du runt Göteborg så blir Microhard billigare (kan hämta i deras butik i Gårda) och hos Dustin måste varan sändas med Posten eller bud även om du bor i Stockholm.

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=/menyer/kundtjanst/saljvillkor/d_villkor.htm#fraktkostnad

"Fraktkostnad
Frakt tillkommer på samtliga ordrar med för närvarande 98 kr plus moms. För order omfattande fler än ett kolli tillkommer fraktkostnad med 75 kr plus moms per kolli. Inga ytterligare postförskotts- eller expeditionsavgifter tillkommer. Uppgifter om kostnad för andra typer av leveranser (t ex bud) lämnas av säljare då dessa priser varierar beroende på leveransadressen. Varor kan ej avhämtas hos Dustin AB."

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 10:11

Hur ser den ut i verkligheten? På bilden såg den väldigt "bulky" och klumpig ut. Kanske fel? Skulle vilja ha något platt och snyggt ihop med just en PBG4 "Ti". Får kolla på inWarehouse.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 11:41

PF, jag ska hämta ut min idag...jag kan ta lite bilder och maila dig om du vill...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 13:52

Sant, sant...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-08 17:18

Den känns inte så klumpig, men i och för sig har jag den bara stående i mitt datorbord och ansluter den via USB 2 till min iBook.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-10 16:38

Jupp, såg det, har startat en egen tråd här på forumet som bland annat länkar till den tråden.

Tack ändå!

La Cie brännare

Var och köpte en La Cie DVD+/-RW à la Porsche på Microhard igår. Körde den patch eller vad man skall kalla det som jag hittade på La Cies hemsida och det går utmärkt att bränna från iPhoto och Finder (har inte testat de andra iappsen ännu, men den skall funka med alla). Snygg rackare är det, även om den är något större än jag trodde den skulle vara. Kan varmt rekommendera den tillsammans med ovan nämnda patch.

1
Bevaka tråden