Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörka fläckar på PB12 skärm.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-06 00:28

Började för ett tag sedan märka att jag jag fått en mörk fläck i nerderkanten av skärmen på min älskade PB12. Det har nu gått några månader och jag har vant mig vid den. Men ikväll märkte jag helt plötsligt att där blev en mörk, nästan svart fläck mitt på skärmen. Det rör sig inte om någon död pixel, utan mer om en ett område som är mörkare. Problemet är nu att garantin givetvis har gått ut och jag hade inte råd att köpa någon AppleCare medan jag fortfarande fick. Så vad tror ni, enligt konsumentköpslagen har man ju rätt att reklamera en vara inom två år om felet var ursprungligt. Dock ligger bevisbördan på mig, dvs jag måste bevisa att felet fanns där från början.

Men kan det bero på nåt annat än fabrikationsfel? Jag vet ingen "behandling" som kan åstadkomma ett sådant fel. Jag har skött den pedantiskt, så jag har väldigt svårt att tro att jag gjort nåt fel. Vad tror ni? Är det lönt att jag ringer Apple?

Bifogar en bild på ungefär hur det ser ut:

Fläcken i mitten är ca 1,5 mm hög och 1 mm bred.

Ursprungligen av PierreW:

Började för ett tag sedan märka att jag jag fått en mörk fläck i nerderkanten av skärmen på min älskade PB12. Det har nu gått några månader och jag har vant mig vid den. Men ikväll märkte jag helt plötsligt att där blev en mörk, nästan svart fläck mitt på skärmen. Det rör sig inte om någon död pixel, utan mer om en ett område som är mörkare. Problemet är nu att garantin givetvis har gått ut och jag hade inte råd att köpa någon AppleCare medan jag fortfarande fick. Så vad tror ni, enligt konsumentköpslagen har man ju rätt att reklamera en vara inom två år om felet var ursprungligt. Dock ligger bevisbördan på mig, dvs jag måste bevisa att felet fanns där från början.

Men kan det bero på nåt annat än fabrikationsfel? Jag vet ingen "behandling" som kan åstadkomma ett sådant fel. Jag har skött den pedantiskt, så jag har väldigt svårt att tro att jag gjort nåt fel. Vad tror ni? Är det lönt att jag ringer Apple?

Bifogar en bild på ungefär hur det ser ut:

Fläcken i mitten är ca 1,5 mm hög och 1 mm bred.

Ett tips är att börja snoka runt Mac-forum världen över och se om det är många andra som drabbats av samma problem. Är du den ende i världen blir det ju svårare att hävda fabrikationsfel än om det är något som drabbat mängder av folk. Kanske kan du också ringa någon av de större återförsäljarna i Sverige (speciellt den du handlade av) och fråga om det är något de har erfarenhet av.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-06 13:17

Det är inget nytt, jag har en 15" som jag hade problem med belysningen i nedre högra hörnet, eftersom maskinen var bara nån månad gammal så lämnade jag in den och fick en ny skärm ... det gick hela 1-2 dagar innan det var likadant med den skärmen (det är någorlunda OK om jag belysningen på för fullt). Pratade lite granna med han som servade maskinen och tydligen fanns det fler maskiner med samma problem.

  • Medlem
  • 2004-08-06 13:39

En aning ojämn belysning, och flammor är inte så ovanligt, men regelrätta fläckar är ju något annat...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-06 15:37

I mitt fall är det en rejäl skillnad i belysning, så pass att det är en tydlig skillnad när man läser.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 00:22
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

I mitt fall är det en rejäl skillnad i belysning, så pass att det är en tydlig skillnad när man läser.

Reklamera den! Man har alltid två års reklamationsrätt enligt lag, oavsett vad Apple säger. Jag är i färd med att reklamera min PB 15". Den har varit inne två gånger för skärmen och laddare nummer två är också kass. Man kan ju inte laga saker hur många gånger som helst och dessutom har man ju köpt datorn för att använda den - inte för att ha den ivägskickad till Holland!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 18:59

hej

jag har ett liknande fel, samma storlek, men fyra cm från vänstra skärmkanten i mitten och det området är ljusare än övriga skärmen, dock har jag för mig att felet uppstått på senare tid, hur har jag ingen aning om. sitter med en pbg4 12" 867:a.

Även jag har drabbats. Lite i början men tilltagande efterhand och flammor. minsta rörelse på locket skickar "vågor" över skärmen. Jag ringde supporten och blev väldigt väl bemött.
Får hoppas att det stannar vid en reparation...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-26 17:02

Jar får också vågor på skärmen när man till exempel stöter till bordet datorn står på. Dock trodde jag detta var normalt? Är det inte det?

Jag har inte samma problem men liknande. När jag kopplar datorn till TV'n får jag en ljus blå fläck. Den täcker kanske 10% av TV'ns yta och märks ej när man kollar film. Inget större problem men dock en fläck.

Ursprungligen av ill_chrill:

en ljus blå fläck.

Ingen särskrivning här inte (jag vet att ni är petiga). Jag menade just en ljus blå fläck

1
Bevaka tråden