Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1010

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har idag införskaffat en Z1010 med Telias 3G abbonemang för företagets räkning för utvärdering.
Den fungerar inte alls med Macen! Gissar att Bluetooth stödet, iSync och adressbok måste uppdateras för att få stöd för denna telefon. Om någon annan kan verifiera mina erfarenheter vore det trevligt.

Det går alldeles utmärkt att "para" ihop telefonen med Bluetooth. Men sedan fungerar nästan ingenting. Adressboken kan inte skicka SMS. Det går inte att koppla upp mobilen på 3G nätet från datorn. Det går inte att syncka kalendern eller adressboken.

Det enda som går är att ladda upp/ner filer med Bluetooth File Exchange. Tråkigt tycker jag. Men de har väl gjort för mycket förändringar i telefonen för att Macen ska kunna "prata" med den. Man kan ju tycka att Apple borde få förhandsexemplar av telefonen så att de kan uppdatera programvarorna så att det går att kommunicera med Z1010 innan telefonen finns på marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 17:40

Enligt Ericssons hemsida ska ju 1010an stödja isync? Vilken färg fick/tog du på din?

Ursprungligen av DaPhox:

Enligt Ericssons hemsida ska ju 1010an stödja isync? Vilken färg fick/tog du på din?

Var hittar du denna info? Den är grå/silver.

Stödjer iSync

Ursprungligen av DaPhox:

Enligt Ericssons hemsida ska ju 1010an stödja isync? Vilken färg fick/tog du på din?

z1010 Stödjer iSync mycket bra....jag synkar AdressBoook och iCal varje dag. Använder den även till att koppla upp mig på Interntet med min PB15" när jag reser. fungerar utmärkt. Har iofs. 3 och inte telia men det skall väl inte spela någon roll.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 17:55

Även detta står:
"Z1010 hanterar förstås de vanliga bildformaten utan problem. JPG, GIF, PNG, (W)BMP och MPG4 kan alla visas i fullfärg på den högupplösande TFT-displayen. Den är också kompatibel med iPhoto, så du kan utbyta bilder med din Mac både snabbt och enkelt."

http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&zone=pp&lm=pp1&php=php1_2_10048&pid=10048

Jag provade på 2 datorer med samma problem som följd. Inga av dessa problem med T610 el T630. Kör MacOSX 10.3.3 med alla uppdateringar. När man parade ihop telefonen är tom syncroniseringsfunktionen gråmarkerad (dvs, går inte att välja) i det sista fönstret vid ihopparning där det står vilka funktioner man kan använda sig av.

Leftrustle: Har du använt telefonen med Mac? Eller går du bara på vad som ska fungera i teorin?

Har du uppgraderat din Bluetooth firmware till senaste version?

Ursprungligen av Jürgen B:

Har du uppgraderat din Bluetooth firmware till senaste version?

Ja, tyvärr.

Det funkar med Z1010!

Det du måste tänka på när du synkar Mac med Z1010 är att du synkar FRÅN telefonen, och inte
använder para enheter funktionen i OSX!

Radera alla dina parningar på dator och telefon och gör om!

Det fungerar dessutom riktigt bra att surfa via Z1010 också, fort går det dessutom! Men du måste trixa
lite med modemscriptet. Maila mej om det strular så skickar jag över mitt!

Ursprungligen av PatricR:

Det funkar med Z1010!

Det du måste tänka på när du synkar Mac med Z1010 är att du synkar FRÅN telefonen, och inte
använder para enheter funktionen i OSX!

Radera alla dina parningar på dator och telefon och gör om!

Det fungerar dessutom riktigt bra att surfa via Z1010 också, fort går det dessutom! Men du måste trixa
lite med modemscriptet. Maila mej om det strular så skickar jag över mitt!

Intressant :eek: Alltså kan man inte synca via iSync? utan man måste dra igång syncronisera funktionen ifrån telefonen? Modemscriptet vill jag jättegärna ha. Du är en hjälte.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Intressant :eek: Alltså kan man inte synca via iSync? utan man måste dra igång syncronisera funktionen ifrån telefonen? Modemscriptet vill jag jättegärna ha. Du är en hjälte.

Just precis så! Via iSync så som man är van vid! Jag mailar över scriptet.

  • Medlem
  • 2004-08-05 17:10

Kan man dra igång syncen från 1010:an över USB oxå?

Ursprungligen av PatricR:

Just precis så! Via iSync så som man är van vid! Jag mailar över scriptet.

Eller kan detta bara ske över blåtand? Saknar BT i I-booken, och hittar ingen "parningsinfo" eller dylikt i telefonen.

PS:Modemscriptet var kanon, -Comvik up & go!

Ursprungligen av Danpe:

Eller kan detta bara ske över blåtand? Saknar BT i I-booken, och hittar ingen "parningsinfo" eller dylikt i telefonen.

PS:Modemscriptet var kanon, -Comvik up & go!

Precis, det är blåtand only.

Investera i en bluetooth adapter, du vinner dessutom så mycket annat på att ha en sådan.
Tänk på att köpa en adapter som följer specifikationerna till 100%, dom flesta gör INTE det.
Det duger inte med den där billiga som tillverkats av barn under en palm i fjärran östern.

D-Link DBT-120 rekommenderas.

  • Medlem
  • 2004-08-05 23:56

Jag har sökt en del på google efter z1010 plus iphoto, och får upp massa sidor där det står "z1010 kommer att funka med iphoto", men när jag pluggar in usb-kabeln från min lur till datan händer det inte ett iota. Det står inget i manualen till telefonen om usb-sladden heller. är det nån som vet vad som gäller?

  • Medlem
  • 2004-08-09 12:47
Ursprungligen av gnrv:

Jag har sökt en del på google efter z1010 plus iphoto, och får upp massa sidor där det står "z1010 kommer att funka med iphoto", men när jag pluggar in usb-kabeln från min lur till datan händer det inte ett iota. Det står inget i manualen till telefonen om usb-sladden heller. är det nån som vet vad som gäller?

Jag har gått via omvägen att ladda ned bilderna via BT till Macen och sedan importerat in till iPhoto- fungerar gallant. Nedladdningen görs via "bläddra på enhet" under BT status.

Via den kan man ju även lada ned eller ladda upp video och ljud.

  • Medlem
  • 2004-08-11 20:46
Ursprungligen av erikm:

Jag har gått via omvägen att ladda ned bilderna via BT till Macen och sedan importerat in till iPhoto- fungerar gallant. Nedladdningen görs via "bläddra på enhet" under BT status.

Via den kan man ju även lada ned eller ladda upp video och ljud.

Tusen tack för tipset! Var ju perfekt, man kan ju markera många filer i BT bläddraren och Getta allihop på en gång

  • Medlem
  • 2004-08-06 08:39

Är dbt-120 alltid samma?

Ursprungligen av PatricR:

Precis, det är blåtand only.

Investera i en bluetooth adapter, du vinner dessutom så mycket annat på att ha en sådan.
Tänk på att köpa en adapter som följer specifikationerna till 100%, dom flesta gör INTE det.
Det duger inte med den där billiga som tillverkats av barn under en palm i fjärran östern.

D-Link DBT-120 rekommenderas.

Tack för bra svar!
Kollade på adaptern hos apple, dustin o inwarhouse. Dustin var klart billigare, men hävdar liksom d-links eget produktblad bara drivrutiner till windows. Apple har en firmwareuppdatering som gäller version "b2" (såld av apple?) som sägs förbättra den, men då blir den "Mac-only".
Vågar man köpa Dustins?

Powerbook - uppkopling

[QUOTE="PatricR"]Det funkar med Z1010!

Hej
jag behöver kunna kopla upp min powerbook via mobilen. är z1010 ett bra allternativ? eller finns det bättre? ju snabbare desto bättre då jag skickar bilder.

MvH
Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 21:50

Ciao Patric! Vill också ha ett script

Tips: Ni kan ju attacha scriptet här i en tråd, så kommer alla åt det.

(och jag när jag har fått min z1010 )

/Kristofer

Modemscript Z1010

OK!

Bifogar modemscriptet här.
Håll till godo!

3g?

Gäller scriptet 3G (UMTS?) eller bara GPRS. Jag har gratis 3G-dataöverföring med Comviq fram till 31/12 och skulle gärna utnyttja det med maccen. Jag har för övrigt inte blåtand-adapter, utan behöver köra över USB.

Tackar på förhand

Anders

Ursprungligen av PatricR:

OK!

Bifogar modemscriptet här.
Håll till godo!

  • Medlem
  • 2004-10-05 22:51

kan inte ladda ner det

Ursprungligen av PatricR:

OK!

Bifogar modemscriptet här.
Håll till godo!

kan inte ladda ner det

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 11:18

Tackar Patric!

2 dumma frågor:

1. Hur använder man scriptet?

2. Nån som kan tänkas byta sin röda 1010 mot en silverfärgad?

Ursprungligen av DaPhox:

Tackar Patric!

2 dumma frågor:

1. Hur använder man scriptet?

2. Nån som kan tänkas byta sin röda 1010 mot en silverfärgad?

Lägg det i: Macintosh HD - Bibliotek - Modem Scripts

Använd det sedan som modem när du kopplar upp med blåtand.

  • Medlem
  • 2004-10-05 19:43

Har någon testat NovaMedias 3G-script

Har någon testat NovaMedias 3G-script med Vodafone och Z1010?

Ursprungligen av 99mmg:

Har någon testat NovaMedias 3G-script med Vodafone och Z1010?

Japp jag kör med det just nu faktiskt, det är nog det enda som funkar med vodafone just nu...

Vodafone och z1010

Finns det någon som har Vodafone eller Telia eller någon annan än 3. som kan testa ifall mitt script funkar
skulle vara kul att veta

se www.macfixaren.com där finns länk att ta ner.

tack på förhand till de som vill och om det är någon som redan plockat mitt script som jag lagt upp - hur har det gått? så länge man inte hör något så måste det vara bra.

->exquisit - vilken fart får du upp den till? i voda´s nät

Firmware

Hur kollar man vilken firmware man har i sin Z1010? Vilken är den senaste som gäller, vad är det som är förbättrat?

Bevaka tråden