Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda PowerBook utomhus (solsken/kontrast)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-05 16:07

Eftersom jag har en alldeles underbart grönskande, solbelyst och avskild gård utanför porten så är det ju lockande att sitta ute o surfa lite trådlöst med Kraftboken. Tyvärr är det i princip omöjligt att använda datorn om man sitter i solen (även med solen i ansiktet så att skärmen inte blir direkt solbelyst), ljusstyrkan är så svag att det knappt går att urskilja något över huvud taget, ser nästan svart ut. I skuggan går det hjälpligt men då missar man ju poängen med att sitta ute litegrann. Är det bara min PB som har taskig ljustyrka eller är det ett allmänt problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 16:11

Tror inte det finns någon skärm som klarar solljus särskilt bra, det är bara att räkna på energin som skulle krävas för att konkurrera med solen en fin dag. Försök t. ex. titta på tv om solen står på. En laptop måste ju dessutom ha en vettig batteritid.

Det skulle krävas en helt ny teknik som reflekterar färger snarare än strålar. (Finns det någon sådan?)

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det skulle krävas en helt ny teknik som reflekterar färger snarare än strålar. (Finns det någon sådan?)

Ja det finns redan och kallas för trans-reflective. Är vanligt i moderna mobiltelefoner och handdatorer. Man utnyttjar extern belysning (t.ex. solen) för att belysa skärmen. Vanliga laptopskärmar är ju annars bakgrundsbelysta.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-08-05 16:19
Ursprungligen av Ylan:

Tror inte det finns någon skärm som klarar solljus särskilt bra, det är bara att räkna på energin som skulle krävas för att konkurrera med solen en fin dag. Försök t. ex. titta på tv om solen står på. En laptop måste ju dessutom ha en vettig batteritid.

Det skulle krävas en helt ny teknik som reflekterar färger snarare än strålar. (Finns det någon sådan?)

Vänligen, Ylan

Ja, givetvis går det inte om solen lyser direkt på skärmen men även när skärmen sas skuggar sig själv går det knappt att urskilja något.

OLED-tekniken finns, och kommer att komma i stor utsträckning de närmaste åren. De drar mindre ström, och kan användas i direkt solljus. Dessutom är tillverkningen billigare än TFT, men än så länge tar leverantörerna högra pris (för att ta igen forskningen antar jag).

Vi lär nog se denna teknink i bärbara rätt snart.

Mer information: http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci820982,00.html

På min Titanium så lyser äpplet igenom om solen lyser på locket.

Nä tyvärr, detta är bara att acceptera. Utomhus blir det pocketbok i stället för powerbook. Trots att airporten räcker ända ut till äppelträden...

1
Bevaka tråden