Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya G5:a 2x2GHz varvar fläktarna när jag surfar på Flashsidor?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 10:55

Fråga1:

När jag surfar på Flash-intensiva sidor som t ex Aftonbladet eller min favoritsida F1-Live.com så ökar fläktarna sitt varvtal.

Det är inte så att de kör i vansinnesfart men det märks ganska mycket!

Jag blir lite orolig, för min gamla G5:a som var en 1.8GHz singelprocessor ökade aldrig vid surfning på samma sidor.

Fråga 2:

Dessutom har jag ett brumm i PSU:n som jag inte känner igen från min förra dator?

Det låter ungefär som en gammal disel Mercedes som går i tomgång men med en högre frekvens alltså lite högre tonläge.

Det är inte så att det låter jättemycket eller högt men det är ett väldigt irriterande ljud.

Jag sysslar med musik så jag behöver en dator som är tyst, vilket min gamla var!

Gissar att det är PSU fläktarna?

Är detta normalt?

Fråga 3:

En sista fråga! är alltid den övre processorn varmare än den undre?

Det kanske är den som används mest? trodde att båda användes lika mycket?

När jag känner baktill (på baksidan av datorn) vid fläktarna så är luften som kommer ut från den övre processorn ganska varm, men luften från den undre fläkten är kall.

Är det normalt?

Datorn är inköpt 2004-08-02 så det går väl att byta ut datorn om det skulle vara fel på den?

SNÄLLA JAG BEHÖVER RÅD OM DETTA TACK!!! SNARAST!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 11:08

Hej,

kan berätta för dig att du inte är ensam om att aftonbladets nätsida med sina flash-reklam ökar CPU-användningen ganska rejält!

På de flesta datorer jag har suttit vid har CPU-användningen ökat dramatiskt.

T.ex tjejens celeron laptop startar fläkten på högsta hastighet direkt. Min ibook G3 500 stiger upp till 72% CPU på samma sida.
En kompis, som har en AMD XP 2400, märker samma sak, hans CPU-användning stiger till runt 48%.

Conclusion: flash suger :D, fast spelen på 123spill.no är välkommna på min jobbdator då o då

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 17:19

Ingen som vet något om fråga 2 och 3 ??????

Det vore ju bra om någon kan svara på alla frågorna!

TACK PÅ FÖRHAND!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 10:24

Det var konstigt att så många har läst mitt inlägg men bara ett svar?

Jag behöver råd och tips om detta, snälla hjälp mig med detta! tänkte att jag skulle slippa tala med Apple support om detta som säkert skulle säga att det är normalt.

Det som är konstigt och därför att jag skrivit inlägget är att min gamla singelpropp (1.8GHz)med likadant grafikkort (nVidia FX5200) varvade aldrig upp vid surfning eller när jag höll på i Textredigeraren.

HJÄLP MIG MED ERA ÅSIKTER OCH RÅD SNÄLLA!!!!!!

  • Medlem
  • 2004-08-05 15:26

Missljud från PSU:n var ju ett vanligt fel på 1a generationen G5or, trodde de hade fått bukt med det problemet vid det här laget. Klaga hos Apple, du borde få PSUn utbytt.

Ang om det alltid är övre processorn som är varmast så beror det på vad man gör givetvis. Nu är jag inte helt insatt i OS X SMP-stöd men förmodligen är det så att bara en processor utnyttjas fullt ut vid "vanligt" användande, typ surfande, itunes etc etc, dvs en processor har tillräckligt med prestanda och därför utnyttjas inte den andra processorn speciellt mycket. Testa rendera nånting i Maya eller dyl så blir det nog varmt på andra processorn också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 16:03

Tack för svaret Ola!!!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-13 15:38
Ursprungligen av Ola Lidén:

Ang om det alltid är övre processorn som är varmast så beror det på vad man gör givetvis. Nu är jag inte helt insatt i OS X SMP-stöd men förmodligen är det så att bara en processor utnyttjas fullt ut vid "vanligt" användande, typ surfande, itunes etc etc, dvs en processor har tillräckligt med prestanda och därför utnyttjas inte den andra processorn speciellt mycket. Testa rendera nånting i Maya eller dyl så blir det nog varmt på andra processorn också

OSX har stöd för flera processorer vilket betyder att den fördelar jobben lika på båda processorer om inte nåt program vill ha det på något annat sätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-11 21:19

Aftonbladet märkes inte på min maskin, toppar på 13%, normalt 3-6%,
antar att Flash inte e så optimerat till MAC.

<--- se PC maskinen

Ursprungligen av b0bben:

Hej,

kan berätta för dig att du inte är ensam om att aftonbladets nätsida med sina flash-reklam ökar CPU-användningen ganska rejält!

På de flesta datorer jag har suttit vid har CPU-användningen ökat dramatiskt.

T.ex tjejens celeron laptop startar fläkten på högsta hastighet direkt. Min ibook G3 500 stiger upp till 72% CPU på samma sida.
En kompis, som har en AMD XP 2400, märker samma sak, hans CPU-användning stiger till runt 48%.

Conclusion: flash suger :D, fast spelen på 123spill.no är välkommna på min jobbdator då o då

mvh
b0bben

Aftonblades flashorgier får min sambos TiBook att vråla högt. Men detta avhjälper man genom att använda Mozilla Firefox som webbläsare och ladda hem pluginen Adblock. Då blir det tyst och fint.

Ps: Man måste blockera reklamen för hand första gången så att säga, Man får tala om för adblock vilken reklam man vill slippa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-11 21:51

Det finns mängder program som kollar din CPU.
http://www.macupdate.com/search.php?keywords=cpu&button.x=15&button.y=12
Det finns även i Verktygsmappen, där finns Activity Monitor
Då ser du CPU aktivitet.
I mitt fall är aktivitet lika mycket i genomsnitt på båda CPU.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-12 08:40

Jag kör med MenuMeters (finns på versiontracker)
Tar förhållandesvis lite resurser och finns alltid att se på i menyn så att säga. Inte i vägen, men det finns där.

mvh
b0bben

1
Bevaka tråden