Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smultron - en opensource texteditor

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon annan som har hunnit leka med Smultron? 99mac hade en nyhet om den igår.

Jag gillar den starkt! Tror nästan att den tar över SubEthaEdit för min del, när jag inte behöver BBEdit, eller rendezvous funktionerna i SEE. Det som jag nog gillar mest är att jag kan ha flera dokument öppna i samma fönster för som utvecklaren av Smultron säger; "I've always thought that there has been a need for a free text editor on Mac OS X where you can change the current document quickly".
Visst, man kanske kan argumenterar att det är lite "omacigt" att inte ha olika fönster för olika dokument, men när man sitter med en 10-20 småfiler är det skönt!

Syntaxhighlighting finns för de flesta språk, bra sökningsfunktioner (med stöd för regex), en "Code Snippets" sidebar för noter och urklipp av kodbitar, samt en "I hate brushed metal" option i preferences

Rekommenderas helt klart att testa iaf!

En Smultron skärmdump..

Den verkar mycket lovande, och just att den håller reda på flera öppna filer i samma fönster tycker jag bara är bra. Men syntaxfärgläggningen har en bit kvar innan jag ska vara riktigt nöjd. T.ex. parsas inte reguljära uttryck i Ruby, och vad värre är tolkas "#"-tecken i reguljära uttryck som start på kommentarer (varpå resten av raden blir illgrön). Men i övrigt är det en väldigt trevlig textredigerare som jag gärna rekommenderar, även om jag själv är och förblir upp över öronen förälskad i Vim

Coolt, ska testas!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-02 22:43

Jag är har testat den och det vekar bra så långt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-04 18:32

Mycket bra!

Just att man kan ha flera filer i samma fönster är mycket smidigt och bra (speciellt när man är van vid det från PC-program som TextPad).

  • Medlem
  • 2004-07-06 19:46

jättetrevligt program! schysst av författarn att släppa det med GPL! Gillar "Open Hidden..." skarpt!

Här ska testas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 00:16

Smultron finns nu i version 1.0! Jippi!

Det enda som man kan klaga på är ju namnet. Får nog ta och byta ikonen om den ska få en plats i min docka.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-05 11:15

Tack för tipset, den är ju svinbra. Jag gillar namnet skarpt

Jag har också börjat använda Smultron, istället för BBEdit (utan i vissa fall), men en sak frustrerar mig (som väl inte är Smultrons fel). Om jag högerklickar på t ex en HTML-fil och väljer Öppna med... finns aldrig Smultron med där (om inte filen skapades med Smultron). En massa andra program (varav åtskilliga som man aldrig skulle använda i sammanhanget, bokföringsprogram tex ) finns med.
Någon som vet hur man påverkar innehållet i kontextmenyn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 14:33

Kanske ska ge detta program ett försök. Man är så inkörd med BBEdit men det skadar ju inte att prova något nytt har jag hört.

Håller dock med Arvidsson, vad är det för ett namn?

Ursprungligen av Linus:

Kanske ska ge detta program ett försök. Man är så inkörd med BBEdit men det skadar ju inte att prova något nytt har jag hört.

Håller dock med Arvidsson, vad är det för ett namn?

vad är "Bare Bones Edit" för namn? "redigera bara ben"??
vad är en SubEtha för något?
Apple? så kan ett dattaföretag ju inte heta....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-30 02:35
Ursprungligen av johan dansk:

vad är en SubEtha för något?

Den bästa freeware-editorn jag stött på. Snabb och bra på alla vis.. dessutom stödjer den editering online , att flera deltar i samma dokument..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 15:48

SubEtha låter ju dödscoolt, ärligt alltså.
Och barebones handlar ju om vad det är för något.

Men smultron? wtf?

Bare Bones - it doesn't suck.
För det gör det verkligen inte.
Värdelns bästa tagaline. Nästan lika cool som "Probably the best bear in the world".

Ursprungligen av Mattias Hedman:

"Probably the best bear in the world".

Ska vi ha en omröstning? Är det Grizzly- eller Is?

// Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 17:57

Smultron är ruggigt bra! Skulle bara kunna sortera själv i listan på de filer som är öppna.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 10:47
Ursprungligen av Daniel R:

Smultron är ruggigt bra! Skulle bara kunna sortera själv i listan på de filer som är öppna.

Nix! Namnet är väl OK, men programmet går inte ens att öppna! Bombar direkt. Samma sak med en tidigare version.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-30 11:30
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Nix! Namnet är väl OK, men programmet går inte ens att öppna! Bombar direkt. Samma sak med en tidigare version.

Funkar finfint för mig iaf. Enda klagomålet är väl att Smultron känns lite segt när man jobbar med stora filer.

1
Bevaka tråden