Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett problem med en printerserver

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-03 18:44

Jag har köpt en D-Link printer server (DP-301U)
Men jag får det inte att funka, är det någon här på 99mac som är kunnig på skrivare och printer servrar?
Jag har två macar och en bärbar pc som ska dela på en Canon i250 skrivare.
Hur går jag till väga, jag har kopplat servern i en D-Link router där även datorerna är kopplade.

Hur gör man, manualen ger mig ju bara huvudvärk.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 00:33

Som vanligt så kan man bara skriva ut från PCn, jag blir tokig!!
Jaja... man måste väll ha en svindyr post script skrivare för att kunna skriva ut från Mac...

Svar nej

Du behöver ingen dyr Postscript skrivare för att få det att fungera menjag behöver lit emer info om ditt nät. HAr du DHCP tilldelning av IP adresser, övriga datorer med operativsystem o.s.v. Steg 1 är ju att se till att printerserven har kontakt med nätverket, kolla loggen på din router och se vilken IP den har. Är det webbaserade inställningar i printerservern? Lite mer info så kan jag hjälpa dej.

//johan

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 20:23

OK, jag har den kopplad till en router där dom andra datorerna också är kopplade, en bärbar pc med win xp och två macar med OSX 10.3.4. Jag har installerat drivrutinerna för printservern och skrivaren.
Det går att skriva ut från PCn men inte från Macarna.
Jag prattade med en kille på D-Link idag och vi kom fram till att macen sänder sidorna till skrivaren, men av någon anledning så klarar inte skrivaren att skriva ut, troligen dåliga drivrutiner, så jag ringde canon och dom sa att jag tyvärr inte kan lösa problemet

Du ska nog inte använda drivrutinerna från Canon utan när det gäller en skrivare som är ansluten till en Printerserver så finns det en variant som kallas CUPS. När du ska lägga till skrivaren i Macen så väljer du IP printing, knappar in adressen till printerservern och under fliken driver eller printermodel så väljer du ett fabrikat som heter ESP, då kan du ytterligare välja modell på skrivare. Koll aom det finns nån från Canon annars kan du prova dej fram. Det gjorde jag och jag har lyckats. Har en HP laserjet 4 plus till en Axis printerserver. Det förvånar mej att du har installerat drivrutin för printerservern, men det gäller inte på macen eller? Beskriv hur du gjorde för att lägga till skrivaren i XP burken.

Det finns en del man kan göra om om inte får igång det. Ett sätt är att kontrollera om Macen och de övriga windows burkarna står i samma arbetsgrupp. Jag tittade lite på dlinks hemssida om printerserven och man kan ange vilken arbetsgrupp den ska tillhöra. Kan du dela filer mellan Mac och PC?

//johan

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 20:24

Ok, just det ja, jag har vanligt adsl abonemang hos telia med dhcp tilldelning

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 20:43

Japp, fildelningen funkar klockrent!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 20:45

Ok, ska koppla in grejerna igen, jag hadde gett upp

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 20:49

Så nu är det inkopplat igen

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 21:04

Jag håller på att testa lite olika drivisar nu, men det ända som händer är att man ser att printservern tar emot och sedan så börgar en lampa på skrivaren att blinka, men den skriver inte ut

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 21:11

De olika ESP drivisarna gav inget

Jag skulle testa Gimp-print först innan du ger upp. Den senaste versionen hittar du här: http://prdownloads.sourceforge.net/gimp-print/gimp-print-4.2.7-0.ppc.dmg?download

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 22:27

Ok, men hur funkar gimp print då?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-04 22:55

Funkade inte heller, nu ger jag upp för sista gången.
Vi får nöja oss med att skriva ut från Macarna, den bärbara PCn får klara sig utan skrivare

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-05 00:57

Tack för all hjälp!

Har du provat alternativet Windows skrivare med Samba eller vad det står? Du kan ju alltid prova med att dela ut skrivaren från en PC. Om du fortfarande har den ansluten till skrivarserven och installerar den på en PC och delar ut den där. Om du har XP, gå till Start, kontrollpanelen, lägg till program, windows komponenter och andra tilläggs nätverkstjänster och kolla så att det är ett kryss i rutan för UNIX nätverkstjänst elelr vad det står. Klicka OK. Högerklicka på den här datorn, välj Hantera eller Manage, KLicka på tjänster och välv TCP/IP printer server, klicka på starta tjänst.

Sen kan du lägga till den i Macen som en Windows skrivare. Har du Panther så kommer den upp automatiskt under Windows skrivare

//johan

Lösning (?)

Det här är en gammal tråd, men jag tänkte väcka den ändå. Jag hade nämligen samma problem med min D-Link DI-824VUP+, som jag nu lyckats lösa. DI-824VUP+ är en kombinerad trådlös basstation, router och printserver.

Enligt D-Link finns inget stöd för Mac OS X, men om man lusläser deras supportsidor finns ändå en lösning. Man får helt enkelt gå in i skrivarinställingarna, välja LPD-utskrifter och lägga till en skrivare där. Använd basstationens/skrivarserverns IP-adress. Det centrala är kö-namnet. Det ska vara lp (gement L, gement P), annars funkar det inte. Min skrivare klarar PostScript så det var kanske snäppet enklare än om man har nån Canon-bläckstrålevariant, men det går att välja specifika skrivarmodeller också, så länge som man anger korrekt IP-adress, korrekt könamn och att de skriver ut via LPD.

--Tage

Senast redigerat 2005-12-27 14:14
1
Bevaka tråden