Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java ??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-03 23:52

Hej
Håller på att lära mig både Mac och Java..ingen enkel kombination. Jag undrar bara om det ligger inlaggt från start att man kan programmera Java eller vad och hur ska man ladda hem det?

Emacs verkar jag kunna få igång från terminalen med i UNIX kan man skriva "emacs &" vilket gör att terminalen körs i bakgrunden, det får jag inte att fungera här.

Tacksam för svar o hjälp

Pantherh levereras med komplett J2SE 1.4.någonting, så du ska inte behöva ladda ner någonting om du inte kommer hålla på med J2EE-prylar. Observera att $JAVA_HOME ska peka på /Library/Java/Home vilket skiljer sig från de flesta unix.

Jag är lite osäker på om det verkligen behövs för grundläggande java, men eventuellt bör du se till att utvecklingsverktygen för Mac OS X är installerade på din Mac. Om de är det, har du en mapp /Developer direkt under roten. Om inte, installera utvecklingsverktygen med de cd-skivor som Panther levereras på.

Får jag även föreslå att du skaffar dig O'Reillys Mac OS X in a Nutshell och möjligen även Learning Unix for Mac OS X Panther.

De kostar en slant men är värda det - du verkar vetgirig nog att plöja igenom dess hundratals sidor

Ursprungligen av basic:

Hej
Håller på att lära mig både Mac och Java..ingen enkel kombination. Jag undrar bara om det ligger inlaggt från start att man kan programmera Java eller vad och hur ska man ladda hem det?

Emacs verkar jag kunna få igång från terminalen med i UNIX kan man skriva "emacs &" vilket gör att terminalen körs i bakgrunden, det får jag inte att fungera här.

Tacksam för svar o hjälp

Java och Mac OS X är en utomordentligt bra kombination!

Java ligger med från start och till skillnad från andra plattformar så ser det verkligt snyggt ut. För mindre Java-projekt kan man använda sig av en stand alone editor som t.ex. Emacs, men hämta hellre SubEthaEdit som är otroligt trevlig. För större grejer bör man använda en riktig utvecklingsmiljö som t.ex. Apple's XCode, Eclipse eller NetBeans.

När du försöker starta Emacs med "emacs &" så kommer det inte fungera särskilt bra eftersom emacs som följer med OS X enbart är till för terminalen. När du skriver samma sak på EFD's datorer i skolan kommer du få upp ett "grönt" fönster. Det beror på att de använder X11-versionen av Emacs. Den kan du förstås installera i OS X också via Fink.

Ciryon

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-04 12:42
Ursprungligen av Ciryon:

Java och Mac OS X är en utomordentligt bra kombination!

Java ligger med från start och till skillnad från andra plattformar så ser det verkligt snyggt ut. För mindre Java-projekt kan man använda sig av en stand alone editor som t.ex. Emacs, men hämta hellre SubEthaEdit som är otroligt trevlig. För större grejer bör man använda en riktig utvecklingsmiljö som t.ex. Apple's XCode, Eclipse eller NetBeans.

När du försöker starta Emacs med "emacs &" så kommer det inte fungera särskilt bra eftersom emacs som följer med OS X enbart är till för terminalen. När du skriver samma sak på EFD's datorer i skolan kommer du få upp ett "grönt" fönster. Det beror på att de använder X11-versionen av Emacs. Den kan du förstås installera i OS X också via Fink.

Ciryon

Supertack...ska försöka få hem det.

Nån som använt jEdit på Mac ?

Ahh..läste om SubEthaEdit..verkar fin fint !! gillar att den läser LaTex med.

Senast redigerat 2004-08-04 12:52
Ursprungligen av basic:

Ahh..läste om SubEthaEdit..verkar fin fint !! gillar att den läser LaTex med.

För LaTex gäller TeXShop. Otroligt bra. Det programmet ensamt har övertygat en del kursare att skaffa Mac.

Ciryon

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-04 18:58
Ursprungligen av Ciryon:

För LaTex gäller TeXShop. Otroligt bra. Det programmet ensamt har övertygat en del kursare att skaffa Mac.

Ciryon

Jaså....jag får väl kolla in det med då

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-05 17:39

La in TexShop nyss med en hög i-Packages.
Problemt är att de la sig i min egen "Dokument" mapp ?!
Här ligger med "microsoft användardata"

Kan man flytta dessa eller ??Vågar inte röra den här burken ju

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 11:18

Eclipse rekommenderas...

mvh
b0bben, eclipse lover numero uno

  • Medlem
  • 2004-08-05 21:33

jag vill slå ett slag för emacs. http://www.mindlube.com/download/ finns en version för 10.3. tror att det är den jag kör även om jag tappat länken och inte riktigt kände igen sidan. det finns också en emacs aqua på g men den är buggig och inget att rekommendera.

det är svårt att säga vilken editor man ska använda. man fastnar vid den man först lär sig och stannar kvar där. det är jobbigt att lära sig nya kortkommandon

om du börjar med emacs så rekommenderar jag att du arbetar igen tutorialen som finns under help. det finns mycket att lära sig och det skadar inte att gå tillbaka då och då.

det bästa med emacs är annars psykologon, en ovärdelig vän när livet känns tungt och koden är fylld av kompileringsfel.

ps. önska mig lycka till, har java tenta imorgonbitt .

Senast redigerat 2004-08-05 21:43
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-05 21:37
Ursprungligen av laax:

jag vill slå ett slag för emacs. http://www.mindlube.com/download/ finns en version för 10.3. tror att det är den jag kär även om jag tappat länken och inte riktigt kände igen sidan. det finns också en emacs aqua på g men den är buggig och inget att rekommendera.

det är svårt att säga vilken editor man ska använda. man fastnar vid den man först lär sig och stannar kvar där. det är jobbigt att lära sig nya kortkommandon

om du börjar med emacs så rekommenderar jag att du arbetar igen tutorialen som finns under help. det finns mycket att lära sig och det skadar inte att gå tillbaka då och då.

det bästa med emacs är annars psykologon, en ovärdelig vän när livet känns tungt och koden är fylld av kompileringsfel.

ps. önska mig lycka till, har java tenta imorgonbitt .

Lycka till !! jag har min om tre veckor

  • Medlem
  • 2004-08-05 21:46

kolla här också:
http://www.mindlube.com/products/emacs/

(nu måste jag plugga)

1
Bevaka tråden