Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 22:11

Skrev ett inlägg på Macrumors..

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=966187

Undrar om nån svensk kan hjälpa mig. Var lycklig iaf. i två dagar, första gången jag lekt med MacOS X på riktigt, och fått leka med en riktig powerbook..

Otur. Eftersom extern skärm går, och du säger att bilden på LCDn syns i starkt ljus, så är det alltså bakgrundsbelysningen som fallerar. Inverter-kortet konverterar lågspänningslikström till växelström med hög spänning, och förser skärmen med bakgrundsbelysning. (Har du testat att det inte bara är så att ljusstyrkan är sänkt till minimum?).

Jag tror att vilan på titan-böcerna styrs av en magnet i locket, som kommer i närheten av en spole eller nåt när man stänger locket.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 11:36
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Otur. Eftersom extern skärm går, och du säger att bilden på LCDn syns i starkt ljus, så är det alltså bakgrundsbelysningen som fallerar. Inverter-kortet konverterar lågspänningslikström till växelström med hög spänning, och förser skärmen med bakgrundsbelysning. (Har du testat att det inte bara är så att ljusstyrkan är sänkt till minimum?).

Jag tror att vilan på titan-böcerna styrs av en magnet i locket, som kommer i närheten av en spole eller nåt när man stänger locket.

Jo, jag vet vad ett inverterkort gör - Har jobbat som mactekniker som sagt va

Ljustryrkan är på max. Jag är även testat att göra en reset, som jag har hört resettar även PSU'n. (Som driver inverterkortet). Jag misstänker att kortet gick sönder. (Högspänning och vätska är nog ingen bra kombination).

Jo, magnetlock har jag listat ut. Fast powerbooken går ju i vila när jag stänger locket upptäckte jag sen, så det borde inte vara där felet ligger. Mest logiskt verkar vara invertern. Den sitter ju så jävla dumt till, och är förmoligen inte gratis o byta heller (kostar den mindre än 1500 pix dock så gör jag hellre det själv än låter det gå på självrisken på försäkringen)

Inverter board kostar 130 dollar här.

jag har också svart skärm, de syns jättesvagt bara, typ som att de ligger 95% svart på allting.....likadant om jag kopplar in en extern skärm.....Är de inverter kortet även i detta fall? eller styr de kortet bara den inbyggda skärmen?

Jag hgar en Powerbook Titanium DVI 667mhz

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-06 09:17

Har också haft problem med svart skärm på min PBG4 500mhz.

I vissa tillfällen har det räkt att vinkla skärmen lite gran, fram och tillbaks, och så kom bakgrundbelysningen igång igen.
I andra tillfällen prövade jag att starta om datorn med 'R' intryckt vid uppstarten - jag menar att det skulle resetta skärmkortet/skärmen.

Dock, ibland vill skärmen inte alls (ej eller till extern).... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 09:43

Har också haft problem med skärmen på min PB 400. Kunde bli svart, men funkade med extern skärm. Fick den bytt av Apple förra året. Nu har jag glömt lite hur det var, men när jag öppnade upp den så kunde man se en av kablarna var lite klämd. Kanske, eller troligen, kan det vara ett generellt produktfel där locket klämmer.

testade med en vanlig CRT skärm externt nu, de funkar... men INTE den platta skärmen jag kopplade in först.

De var fel på min externa plattskärm!!! Datorn funkar utmärkt med extrana skärmar.... dock svart intern skärm, men den blinkar till å visar bild i en halv sekund när man kopplar in en extern.... Så frågan är om de är logikkort, inverterkort eller kabelbrott??? vad tror ni

Nu har jag bytt inverterkortet och dom två kablarna som är till det. Fortfarande samma fel

Vad Ska jag göra nu, är de kabelbrott till skärmen? De hjälper inte att vicka på skärmen! ...Den blinkar till en halvsekund när man väcker den från vila eller dylikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 15:56

Det kan vara själva bakgrundsbelysningen som gett upp också.

Konrad, menar du själva bildskärmen???

ja nåått är de ju som gett upp iaf, men varje gång jag trycker på F7 (alltså växla bildskärm) så blinkar den till å visar rätt en kort stund. Skulle själva skärmen gett upp borde den väl inte visat nått eller

1
Bevaka tråden