Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual 1.8 G5, hur slippa regionproblem med DVD-filmer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 18:59

Finns det ett sätt att komma runt problemet med regioner och apples DVD-spelare, eller kan/måste man installera annan DVD-spelare, i så fall, vad rekommenderas? Det sitter en Pioneer DVD-RW med Firmware A606 i den, och det är regionlåst för tillfället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-21 19:15

Du kan köra filmerna med vlc istället, ändra i system inställningar så att dvd filmer startas med vlc istället, eller tvångs avsluta dvdplayer när den går igång (annars spottas skivan ut).

http://www.videolan.org/vlc/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-07-21 20:59

Man kan ändra inställningarna i DVD-Player så att den inte drar igång automatiskt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-21 23:52

Hur du gör din drive region free (läs varingarna innan du uppgraderar!!)

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?p=123415#123415

Pioneer firmware orginal och patchad rpc1:

http://flashman.rpc1.org/Firmware/PIONEER/

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 03:01
Ursprungligen av MikaelF:

Hur du gör din drive region free (läs varingarna innan du uppgraderar!!)

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?p=123415#123415

Pioneer firmware orginal och patchad rpc1:

http://flashman.rpc1.org/Firmware/PIONEER/

För mig som inte alls är särskilt haj på sådana här saker, räcker det om man utför det som en av länkarna ovan föreslår, eller behöver man utföra både Pioneers flash plus det den översta länken föreslår? Om man måste utföra bägge, vilken gör man först, och spelar det roll vilken av Pioneer versionerna man använder, eller är det den med högst versionsnummer man skall använda?

Du kan använda VLC Media Player. Den spelar upp allt gladeligen, oavsett regionskod. För mig som har en samling där största delen av filmerna är region 1, några region 2 och en del region 3 är regionsfrihet ett måste. Då räddar VLC Media Player. Fast jag spelar inte film i datorn utan via hemmabion istället. Men det är bra att möjligheten finns då man t.ex vill dumpa filmbilder till disk.

Jörgen... om du inte är "haj" så börja inte mixtra med att byta firmware i DVD-spelaren. Går det åt skogen så har du varken spelare eller brännare. Spela med programmet VLC istället.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-07-23 15:34

Helt rätt!
Om du inte vet man vad/hur man gör byt --> INTE <-- firmware själv, det kan gå helt åt H-E (du får en död läsare!)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 18:47
Ursprungligen av MikaelF:

Helt rätt!
Om du inte vet man vad/hur man gör byt --> INTE <-- firmware själv, det kan gå helt åt H-E (du får en död läsare!)

Tack för tipsen, att inte försöka byta Firmware själv. Dock har jag problem med VLC. Den meddelar att vissa saker ej gick att utföra, men sedan kunde jag börja se på en film, region "Sverige". Sedan kom en son och gjorde något, och sedan vet jag inte vad som hände. Jag får testa själv en gång till så får jag se om samma felmeddelanden uppstår igen. Jag har haft VLC på en annan dator också, och även på den så fick jag likanande meddelanden varje gång jag ville se något. Får väl se över inställningarna om jag missat något väsentligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 19:57
Ursprungligen av Jörgen U:

Dock har jag problem med VLC. Den meddelar att vissa saker ej gick att utföra, men sedan kunde jag börja se på en film, region "Sverige". Sedan kom en son och gjorde något, och sedan vet jag inte vad som hände. Jag får testa själv en gång till så får jag se om samma felmeddelanden uppstår igen. Jag har haft VLC på en annan dator också, och även på den så fick jag likanande meddelanden varje gång jag ville se något...

Du kan också testa MPlayer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-23 19:55

Jag har precis flashat min 106D till revision 1.08 från 1.06 efter MikaelF:s tips. Det finns ett litet script som heter FlashTool eller liknande (finns på en av sidorna han länkar till) som gör hela jobbet. Flashade en spelare för flera år sen, då kändes det riskfyllt. Nu var det väldigt enkelt, men man måste förstås veta vad man gör och fa använda rätt Firmware! Jag hittade min här.

Om/när du gjort om den till en RPC-1 drive (regionsfri) behöver du en liten app som heter Region X. Det använder du för att ändra region i spelaren (du ändrar så att säga manuellt innan du ska köra en annan region). OBS, använd inte Apples inbyggda verktyg för när du ändrat de fyra gångerna du har på dig låser sig spelaren på en region, och kan mig veterligen aldrig ändras efter det. Inget farligt iofs men kan vara bra att veta.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 02:01

Hur?

Enkelt.

Köp filmerna här.

Inte i kina, eller Ryssland, eller på öppna marknaden i Tibet. Eller på stritan i LA. Utan här.

Simple!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 12:57

Varför ska man köpa filmerna här när man kan köpa samma filmer 6 månader innan för halva priset helt lagligt från cdwow?

Svenska DVD är nerköp. Ofta har de hårdkodad textning och mindre extramaterial till ett högre pris. Jag brukar handla på sendit.com i England.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 22:23

Nu har jag testat både Mplayer och VLC. Mplayer verkar fungera bra, och jag har även ljud, men jag kan inte hitta ett sätt att visa texten eller inte. VLC kan jag få att visa texten, men jag kan inte få något ljud. Jag får meddelanden om att "Core audio" inte går att ställa in, hitta, kan ej sätta buffer size, etc, etc. Jag har kollat runt i inställningarna men inget slår mig som en solklar lösning. Vad är tricket? Jag har en Dual 1.8 GHz som jag försöker få ljud i mina lurar med när jag använder VLC.

Ursprungligen av Jörgen U:

Nu har jag testat både Mplayer och VLC. Mplayer verkar fungera bra, och jag har även ljud, men jag kan inte hitta ett sätt att visa texten eller inte. VLC kan jag få att visa texten, men jag kan inte få något ljud. Jag får meddelanden om att "Core audio" inte går att ställa in, hitta, kan ej sätta buffer size, etc, etc. Jag har kollat runt i inställningarna men inget slår mig som en solklar lösning. Vad är tricket? Jag har en Dual 1.8 GHz som jag försöker få ljud i mina lurar med när jag använder VLC.

Jag kan få sådana där fel i VLC ibland på min G5. För att få tillbaka ljud är jag då tvungen att logga ut. Tror även omstart varit tvunget någon gång. Är ditt problem permanent så är det inte riktigt samma fel antagligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 10:17
Ursprungligen av Jörgen U:

VLC kan jag få att visa texten, men jag kan inte få något ljud. Jag får meddelanden om att "Core audio" inte går att ställa in, hitta, kan ej sätta buffer size, etc, etc. Jag har kollat runt i inställningarna men inget slår mig som en solklar lösning. Vad är tricket? Jag har en Dual 1.8 GHz som jag försöker få ljud i mina lurar med när jag använder VLC.

Har du VLC 0.7.2?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 21:44
Ursprungligen av Earth:

Har du VLC 0.7.2?

Jo, det har jag. Och jag har även provat att logga ut, starta om etc som också föreslagits, men det har inte heller fungerat. Jag undrar vad som menas med det där "core audio" som hela tiden dyker upp. Allt annat i ljud som jag prövat hittils har ju fungerat. Bara VLC som bråkar där.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 21:46

Fick igår hjälp att hitta en fix på Versiontracker. Finns här för intresserade:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738&mode=feedback

1
Bevaka tråden