Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA 3-buss dödade en part i en stor flerpartitionshårddisk.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har lärt mig att man kan gå runt begränsningen på 127 GB i äldre ATA-standarder (<ATA100) genom att partitionera stora diskar i mindre delar. Stämmer det verkligen?

Jag gjorde så med en 160-giggare och stoppade i den i en grå Power Mac G3 (ATA 3, tror jag), och allt verkade bra. Senare behövde jag radera en massa filer och använde Skivverktyg för att radera den lilla partitionen, men tyvärr blev det inte ca 30 GB ledigt som det var från början utan bara några få GB. M.a.o. blev nu BÅDA partitionerna tillsammans 127 GB, precis som ATA 3 "klarar av".

Skulle jag ha raderat filerna som vanligt med papperskorgen för att inte förstöra partitioneringen?

Någon mer som har erfarenheter, att dela med sig av, med stora diskar "fuskpartitionerade" på detta vis som jag försöker med?

mvh/A

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-08-01 22:00

Partitionera går ju inte med en sån stor disk på en så gammal dator eftersom datorn ser disken som en 127GB.
Du måste partitionera den på en nyare dator.
Du behöver bara partitionera upp den i flera delar om du vill boota operativsystemet från den, annars kan det kvitta.
Låt bli att formatera och partitonera den på den gamla datorn.

Jo, jag vet. Jag partitionerade ju disken i en ATA133-buss i en annan dator. Så långt väl.
Det enda jag gjorde var att RADERA i Skivverktyg i den grå Power Macen, inte partitionera.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 23:40

Fuskpartitionera är just rätt ord.
Jag har själv en grå G3 med en 200GB-partition som är formaterad i en MDD, men vet samtidigt att man inte under några omständigheter rör den med Skivverktyget (eller annat hårddiskprogram). Då skiter det sig eftersom programvaran pratar med hårdvaran som i sin tur inte talar sanning (har mer än 128GB).
tråkigt att du hann att sabba disken, men du kan ju skryta med att du är en erfarenhet rikare.

Men vad händer om man bara öppnar Skivverktyg för att göra nåt annat med nån annan enhet? Kan man förstöra partitioneringen då? Alla enheter på skrivbordet radas ju upp i vänsterkolumnen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 23:03
Ursprungligen av Alphonze:

Men vad händer om man bara öppnar Skivverktyg för att göra nåt annat med nån annan enhet? Kan man förstöra partitioneringen då? Alla enheter på skrivbordet radas ju upp i vänsterkolumnen.

Inga problem med andra enheter som kvalar in i hårdvarubegränsningen.

Jo, men jag menade vad som händer med den "fuskpartitionerade" enheten bara man startar Skivverktyg? Skivvertyg radar ju upp info om enheterna, dvs "pratar med hårdvaran", som du uttryckte det. Eller pratar den inte så "farligt" i "uppradningen"?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 16:57
Ursprungligen av Alphonze:

Jo, men jag menade vad som händer med den "fuskpartitionerade" enheten bara man startar Skivverktyg? Skivvertyg radar ju upp info om enheterna, dvs "pratar med hårdvaran", som du uttryckte det. Eller pratar den inte så "farligt" i "uppradningen"?

Den lyssnar väl snarare?
Det är kool, hur som helst.

1
Bevaka tråden