Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynliga filer i Mac - Synliga i PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-08-03 00:32

Har ett USB-minne som jag använder flitigt, mest mellan macar men ibland till pc också. Vad jag märker när jag sätter in minnet i en pc är att det finns en kopia av alla filnamn med prefixet ._

Likadant hittar jag en mapp som heter ._trashes som innehåller en massa gammal skit som jag slängt. syns inte i macen men i pc:n

Det här spelar ju inte så himla stor roll egentligen om det nu inte var för att jag köpte en mp3-spelare som får samma problem. Det som då händer är att spellistan blir dubbelt så lång med tomma filer med namnet ._låtnamn.mp3 (mycket irriterande)

Kan man göra ngt åt detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-03 00:41

Det där är enormt irriterande. Du får tyvärr ta bort filerna manuellt på PC:n.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-08-03 01:21

okej, men finnns det inte något trevligt program som kan göra det där åt en? grejen är att jag inte äger nån pc själv och därmed måste sitta och radera varje fil manuellt en och en via dumma menyer i mp3-spelaren... inte kul, mne å andra sidan kan jag också bara acceptera ödet och låta dem ligga, det tar bra ngn sekund sen har den gått förbi filen

Det är unix-system- eller nån slags resursfiler som följer med när du kopierar från macen. Jag har fått för mig att Unix-tillägg börjar med punkt

  • Medlem
  • 2004-08-03 01:53

Testa att ändra rättigheterna på minnet, så att "system" inte har skrivrättigheter. Jag vet inte om det funkar, men det borde kunna gå. Eftersom det inte är du som lägger dem där, så kanske det går att hindra datorn från att göra det själv.

Filer som börjar med punkt, syns inte i UNIX. Det verkar lite märkligt att du får så många filer. Man brukar få en DS-store bara...

Du kan radera dem genom att söka efter dem på minnet, och klicka i "visa osynliga filer". Det borde gå ganska snabbt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-08-03 07:15

Lösningen finns i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47914

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-08-12 12:57

jag får inte det programmet att fungera, det avslutar sig självt direkt

1
Bevaka tråden