Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sköter man sin PB?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-02 22:04

Jag har precis blivit ägare till en TiBook 667 DVI och undrar om det finns några allmäna tipås på hur man tar hand om sin lilla bebis på bästa sätt, några "dos" och "don'ts".
Tex: hur ska man göra med batteriet? Ska det laddas urt eller inte, tar det skada av att alltid laddas, är det något särskilt med låsmekanismen, etc etc.
Skärmen är lätt skadad av tangentbordet, hur mildrar man det på bästa sätt?

Ursprungligen av Baron:

Jag har precis blivit ägare till en TiBook 667 DVI och undrar om det finns några allmäna tipås på hur man tar hand om sin lilla bebis på bästa sätt, några "dos" och "don'ts".
Tex: hur ska man göra med batteriet? Ska det laddas urt eller inte, tar det skada av att alltid laddas, är det något särskilt med låsmekanismen, etc etc.
Skärmen är lätt skadad av tangentbordet, hur mildrar man det på bästa sätt?

Tja!
Själv blev man ägare till en PB Ti 1Ghz för 2veckor sedan...jag uppmärksammade rätt snabbt problemet med tangentbordet som ger avtryck i skärmen...jag satte nu ikväll två små 1*1*1mm tjocka gummi bitar på nederdelen av skärmen så att inte tangentbordet tar emot...o de verkar fungera fint...

Det finns roliga mikrofiberdukar, som dels går att lägga emellan skärmen och tangentbordet, så att det inte blir avtryck. Dessutom kan man polera datorns yttre med den. ScreensavRz kallas den jag har, men det finns säkert fler.

Här kan du läsa om batteriskötselråd.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-02 23:07

Jag har ingen powerbook än men tänkte skaffa en inom en snar framtid och tänkte då investera i följande:

http://www.radtech.us/Products/NotebookScreensavrz.aspx
och
http://www.radtech.us/Products/Powersleevz.aspx

Ursprungligen av kainen:

Jag har ingen powerbook än men tänkte skaffa en inom en snar framtid och tänkte då investera i följande:

http://www.radtech.us/Products/NotebookScreensavrz.aspx
och
http://www.radtech.us/Products/Powersleevz.aspx

Eller så köper man en mikrofiberduk för 20 spänn i närmaste mataffär och klipper den till rätt storlek, så slipper man pynta 200 kr för en duk med ett stort fult blaffigt POWERBOOK på. Funkar finfint till min PB17", dessutom behövde jag bara klippa den ena sidan då den redan var perfekt i bredd... För spillbiten så sydde tjejen en liten påse/pung med ett insytt snöre att knyta till med där blåtandsmusen lätt glider ner, så slipper den också bli skitig och repig.

Men en Tucano Second Skin har jag däremot köpt, värd sina 400 kr tycker jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-03 07:34
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Eller så köper man en mikrofiberduk för 20 spänn i närmaste mataffär och klipper den till rätt storlek, så slipper man pynta 200 kr för en duk med ett stort fult blaffigt POWERBOOK på. Funkar finfint till min PB17", dessutom behövde jag bara klippa den ena sidan då den redan var perfekt i bredd... För spillbiten så sydde tjejen en liten påse/pung med ett insytt snöre att knyta till med där blåtandsmusen lätt glider ner, så slipper den också bli skitig och repig.

Men en Tucano Second Skin har jag däremot köpt, värd sina 400 kr tycker jag.

Vill ha dom för att det är samma färg på fodralet och duken i mitten (ska ha titan som jag har på min iPod...) och båda skall vara UTAN logga... det går nämligen att välja

Ursprungligen av kainen:

Vill ha dom för att det är samma färg på fodralet och duken i mitten (ska ha titan som jag har på min iPod...) och båda skall vara UTAN logga... det går nämligen att välja

Aha, utan logga. Då blev det skillnad.
Dock inte tillräckligt för att motivera 180 spänn, tycker jag...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-04 07:37
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Aha, utan logga. Då blev det skillnad.
Dock inte tillräckligt för att motivera 180 spänn, tycker jag...


fast 180kr e ju ingenting... får ju inte ens en ordentlig middag för dom pengarna

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 15:37
Ursprungligen av kainen:


fast 180kr e ju ingenting... får ju inte ens en ordentlig middag för dom pengarna

Precis, don't hate the player, hate the game...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-02 23:11

- Vårda den ömt mekanisk, men jaga inte repor i onödan. De blir fler ju mer man försöker undvika dem. De repor/matta fläckar som uppstår på skärmen försvinner efter ett års användande.
- Belasta inte gångjärnen til skärmen. Öppna och stäng skärmen med ett finger vid låset, inte genom att hålla i sidan. - Gör rent skärmen med en med varmt vatten hårt urvriden Wettex.
- Handsvettsfukt löser upp lacken på plastsidorna.
- Låt inte undersidan ligga dikt an en yta (i knät tex), för då blir den varm och fläkten drar igång. Ingen fara, men irriterande ljud efter ett tag

  • Medlem
  • 2004-08-03 00:06

PlasticBook?

Ursprungligen av Schuckert:

Handsvettsfukt löser upp lacken på plastsidorna.

Vilka plastsidor? Min PB har aluminiumsidor...

Ursprungligen av Schuckert:

De repor/matta fläckar som uppstår på skärmen försvinner efter ett års användande.

Eh..va?!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 16:56
Ursprungligen av sjovall:

Eh..va?!

Jodå. Jag hade de klassiska avtrycken i början, men de är borta nu...så är det på både min och kollegornas. Vet inte hur det gick till, men tangenterna har ju en rugglig struktur i början och blir sedan blanka och släta. Kan det vara så att de slitna tangenterna återställer ytan på skärmen?

Ursprungligen av Schuckert:

Jodå. Jag hade de klassiska avtrycken i början, men de är borta nu...så är det på både min och kollegornas. Vet inte hur det gick till, men tangenterna har ju en rugglig struktur i början och blir sedan blanka och släta. Kan det vara så att de slitna tangenterna återställer ytan på skärmen?

Städerskan på jobbet kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 23:06
Ursprungligen av sjovall:

Städerskan på jobbet kanske?

Eller ett jämntjockt lager med flott som jämnar ut alla skavanker.

  • Medlem
  • 2004-08-03 00:17

TiBook var det jag hade köpt.

  • Medlem
  • 2004-08-03 02:26
Ursprungligen av Baron:

TiBook var det jag hade köpt.

kanske förklarar saken... ska läsa tråden uppifrån nästa gång
Försökte ju bara blåsa lite nytt liv i diskussionen om huruvida PB:ns tangentbord är omgärdat av plast eller aluminium... eller var det titan?

Ursprungligen av Baron:

TiBook var det jag hade köpt.

Jamen, kanterna på den är gjorda av lackerad plast.
Och titanet är också lackerat och repkänsligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-03 09:04

Köp en rejäl och bra (mjuk o fin) dataväska att stoppa den i o alla nödvändiga sladdar med mera i...

  • Medlem
  • 2004-08-03 09:31

jag har tänkt att ha den stående hemma på samma plats. Att det blev en laptop var mest för att den tar liten plats, inte för att den är lätt att flytta, så väskan hoppar jag nog över...

Om du ställer datorn i en hylla eller på ett bord med "vass" kant: var försiktig så du inte råkar dra datorn lite över kanten och sedan puttar in den. Det sitter små gummifötter som tyvärr kan lossna på det här sättet. Usch.

Ciryon

Fläckarna på skärmen är ju flott från fingrarna som fastnat på tangenterna och ger avtryck på skärmen.
Jag har sluppit det på min alu-book, men på de ti-books som jag haft har det varit så.

  • Medlem
  • 2004-08-03 23:15

Allvarligt talat, man måste ju kunna tvätta bort det om det bara är smuts?

Har du tänkt börjar förflytta datorn rekommenderar jag Tucaon Second Skin for Notebook.
Jag är grymt nöjd! Bevarar datorn mycket bra. Hjälper mot både report och småstötar.
En PC-kille kom spontant fram till mig vid Coffecup på centralen när jag packade ner min dator och frågade: Var har du fått tag på den där? Sån vill jag ha!
Jag hänvisade till macoteket och påpekade också att jag inte vet om de görs i 4:3-format annat än för 12":are.
Nu görs de iofs för 14" iBook.

  • Medlem
  • 2004-08-04 18:15

En sån skyddsfika till den är bra t ex tucano secound skin. Jag har ngt gjort i hajskinn riktigt mysigt.

Ursprungligen av Baron:

Ska det laddas urt eller inte, tar det skada av att alltid laddas

Det där har jag _alltid_ undrat! Ladda ur helt eller inte?

Plus när man ska köra nätadapter ska man koppla först datorn till adaptern sen adapter till vägguttag. Eller tvärtom, eller spelar roll?

Ursprungligen av lukas nystrand:

Det där har jag _alltid_ undrat! Ladda ur helt eller inte?

Plus när man ska köra nätadapter ska man koppla först datorn till adaptern sen adapter till vägguttag. Eller tvärtom, eller spelar roll?

På MacNytt skrevs en artikel för någon månad sedan (kanske två) som tog upp ämnet och i alla fall vände upp och ner på delar av min uppfattning. Läs den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 10:27

Grymma ryggsäckar om man vill ha maskinen med sig ut i betongdjungeln!
Så får man dessutom plats med alla tillbehör + kameran, jordnötterna, handduken och ölen.

http://www.boblbee.com/

1
Bevaka tråden