Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X Client

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddag!

Vi har en app på Win-burkarna här på jobbet som kan koppla upp sig mot våra Sun-burkar grafiskt. Sun-burkarna har alltså X-server installerat gissar jag.
Appen som vi använder på PC:n heter Reflection X. Den kan koppla upp sig över XDMCP med "Direct" som method.
Finns det någon liknande applikation på Macen? Eller kan man använda sig av X11 som jag har installerat?

Du skulle kunna göra såhär:

Starta X11
Skriv: ssh -x användarnamn@datornamnelleripadress
Skriv in ditt lösenord

Efter att du gjort detta kan du starta x-program och få upp dem på din skärm.

Om du menar att ni får upp hela skrivbordet är det nog vnc som används gissar jag.

/K

Det är inte VNC som används. Inte vad som man kan se i Reflection X i alla fall. Avdelningen i Reflection X som man går in i heter X-Client-manager. Där väljer man XDMCP och metoden "Direct" och så skriver man in adressen, och då dyker hela Sun-maskinens skrivbord upp.
SSH är inte igång på Sun-maskinen. Får inte vara och mickla igång det heller.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det är inte VNC som används. Inte vad som man kan se i Reflection X i alla fall. Avdelningen i Reflection X som man går in i heter X-Client-manager. Där väljer man XDMCP och metoden "Direct" och så skriver man in adressen, och då dyker hela Sun-maskinens skrivbord upp.
SSH är inte igång på Sun-maskinen. Får inte vara och mickla igång det heller.

Prova det här.

Xnest :20 -query host.domain.net -depth 24 -geometry 1152x870+40+40 +kb -ac

Anpassa geometry och hostnamn.

/JD

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det är inte VNC som används. Inte vad som man kan se i Reflection X i alla fall. Avdelningen i Reflection X som man går in i heter X-Client-manager. Där väljer man XDMCP och metoden "Direct" och så skriver man in adressen, och då dyker hela Sun-maskinens skrivbord upp.
SSH är inte igång på Sun-maskinen. Får inte vara och mickla igång det heller.

En liten varning här:
All standard X11 kommunikation (port 6000+), då även XDMCP inkluderat går oskyddat över nätet. Så administrerar du en remote-burk via X11 och/eller XDMCP på ett publikt nät kan du nog se den hackad rätt snart.

Mycket bättre är då att köra X11 tunnlad via ssh, alternativt en krypterad VNC-förbindelse.
Vid ssh fallet ska du köra 'ssh -X user@host', notera stora X inte lilla x. Dessutom behöver du nog ändra lite i sshd.config på servern.

från man-page av ssh:

-x Disables X11 forwarding.

-X Enables X11 forwarding. This can also be specified on a per-host
basis in a configuration file.

Att kompilera sshd och wrappa den på en Solaris-burk är lätt. Förstår inte riktigt argumentet till att sshd inte får vara igång samtidigt som X11/XDMCP trafik är tillåten - kan inte vara av säkerhetsskäl iaf...

(Om någon känner till en säker metod att köra XDMCP remote så är jag mycket intresserad av lösningen.)

Ursprungligen av Magnus Jäder:

(Om någon känner till en säker metod att köra XDMCP remote så är jag mycket intresserad av lösningen.)

Funderade lite snabbt på om man kunde köra det genom en SSH-tunnel, men... får leta vidare lite.

http://marc.theaimsgroup.com/?l=openssh-unix-dev&m=103112912110023&w=2

/JD

Ursprungligen av rudeboy:

Funderade lite snabbt på om man kunde köra det genom en SSH-tunnel, men... får leta vidare lite.

http://marc.theaimsgroup.com/?l=openssh-unix-dev&m=103112912110023&w=2

/JD

Problemet då jag försökte var att xdmcp körs på tcp och udp. Tunnlingen över ssh av udp trafiken var själva problemet.

Ursprungligen av Magnus Jäder:

Problemet då jag försökte var att xdmcp körs på tcp och udp. Tunnlingen över ssh av udp trafiken var själva problemet.

Precis. Hittade ett litet program som heter UDPTunnel, länk.

Citat:

Description
UDPTunnel is a small program which can tunnel UDP packets bi-directionally over a TCP connection. Its primary purpose (and original motivation) is to allow multi-media conferences to traverse a firewall which allows only outgoing TCP connections.

Så teoretiskt så borde man kunna tunnla udp-trafiken som tcp-paket med UDPTunnel och sedan kör man det hela genom SSH. Men frågan är om det inte är enklare att titta på någon form av VPN.

/JD

Ursprungligen av Magnus Jäder:

En liten varning här:
All standard X11 kommunikation (port 6000+), då även XDMCP inkluderat går oskyddat över nätet. Så administrerar du en remote-burk via X11 och/eller XDMCP på ett publikt nät kan du nog se den hackad rätt snart.

Mycket bättre är då att köra X11 tunnlad via ssh, alternativt en krypterad VNC-förbindelse.
Vid ssh fallet ska du köra 'ssh -X user@host', notera stora X inte lilla x. Dessutom behöver du nog ändra lite i sshd.config på servern.

från man-page av ssh:

-x Disables X11 forwarding.

-X Enables X11 forwarding. This can also be specified on a per-host
basis in a configuration file.

Att kompilera sshd och wrappa den på en Solaris-burk är lätt. Förstår inte riktigt argumentet till att sshd inte får vara igång samtidigt som X11/XDMCP trafik är tillåten - kan inte vara av säkerhetsskäl iaf...

(Om någon känner till en säker metod att köra XDMCP remote så är jag mycket intresserad av lösningen.)

Korrekt, inte av säkerhetsskäl.
Vi sitter bakom dubbla brandväggar, och enda sättet att ta sig genom in är genom citrix, och väl inne där har du ingen applikation för uppkoppling mot burken hursomhelst. Så man måste sitta inne i lokala domänen för att komma åt burken.

Använder ett program som heter Exceed på min jobb PC för at uppnå precis samma sak..

Rudeboy: Fungerar, tack så hemskt mycket.

Däremot så fungerar det inte klockrent. Då jag försöker köra igång applikationen "admintool" så får jag detta felmeddelande:
X Error of failed request: BadAlloc (insuffient resources for operation)
Major opcode of failed request: 45 (X_OpenFont)
Serial number of failed request: 58
Current serial number in output stream: 59

Någon som har nån aning varför jag inte kan köra igång admintool?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Rudeboy: Fungerar, tack så hemskt mycket.

Däremot så fungerar det inte klockrent. Då jag försöker köra igång applikationen "admintool" så får jag detta felmeddelande:
X Error of failed request: BadAlloc (insuffient resources for operation)
Major opcode of failed request: 45 (X_OpenFont)
Serial number of failed request: 58
Current serial number in output stream: 59

Någon som har nån aning varför jag inte kan köra igång admintool?

Går det att starta andra program, t.ex. Netscape eller xterm?

/JD

Ursprungligen av rudeboy:

Går det att starta andra program, t.ex. Netscape eller xterm?

/JD

Får t.ex. igång "clock".

Har testat logga in med alla konton jag kan komma på, men det är bara med OpenWindows jag kommer in, och det är inte att föredra. Skulle vara mycket mycket trevligare med Common Desktop Environment.

Kan inte komma in om jag väljer CDE som session. Måste köra OpenDesktop eller vad det nu heter.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Kan inte komma in om jag väljer CDE som session. Måste köra OpenDesktop eller vad det nu heter.

Testade lite till mot en maskin med Solaris 9. Fick inte heller CDE att fungera och den gnällde på en massa fontfel i filen /var/dt/Xerrors på servern. Letade runt lite och hittade att man kan köra följande rad.

xset fp+ tcp/host.domain.net:7100 && Xnest :20 -query host.domain.net -depth 24 -geometry 1152x870+40+40 +kb -ac

Vet inte exakt vad kommandot xset gör i det här fallet, men jag misstänker att den talar om för min lokala Xserver i OS X att den ska använda sig av font servern på Solarisen.

/JD

Ursprungligen av rudeboy:

Testade lite till mot en maskin med Solaris 9. Fick inte heller CDE att fungera och den gnällde på en massa fontfel i filen /var/dt/Xerrors på servern. Letade runt lite och hittade att man kan köra följande rad.

xset fp+ tcp/host.domain.net:7100 && Xnest :20 -query host.domain.net -depth 24 -geometry 1152x870+40+40 +kb -ac

Vet inte exakt vad kommandot xset gör i det här fallet, men jag misstänker att den talar om för min lokala Xserver i OS X att den ska använda sig av font servern på Solarisen.

/JD

Funkar HUR bra som helst. Tack!!

Verkar inte få igång Xterm. Dubbelklickar på den, men den dyker inte upp.

1
Bevaka tråden