Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med en PocketSmart ALU 40GB!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte ifjol en 40 GB PocketSmart ALU ifrån Macoteket. I början fungerade den mycket bra, men efter ett halvår eller så började den krångla. Den 'mountade' helt enkelt inte på skrivbordet och ju längre tiden gick destu oftare uppstod problemet. Nu mountar den inte alls. Lampan lyser och den rasslar till, men inget händer.

Går jag sedan in i Disk Utility finns den där, som 37.4 GB Genesys Logic, och under den, i grått står det "Inggn Fr{gv" - jag döpte den till "Ingen Frygt". Under där står det under "Mount Point" så klart Not Mounted.

Försöker jag Verify Disk får jag;

Verifying volume “Inggn Fr{gv”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Keys out of order
The volume needs to be repaired.

Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

1 volume checked
0 HFS volumes verified
1 volume failed verification

Och testar jag sedan med Repair Disk får jag;

Repairing disk for “Inggn Fr{gv”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Keys out of order
Rebuilding Catalog B-tree.
The volume could not be repaired.

Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)

Repair attempted on 1 volume
0 HFS volumes repaired
1 volume could not be repaired

Och där slutar det för mig, jag har ingen anning om vad jag kan göra. Givetvis är den data som finns på mycket mycket viktig för mig, mycket viktigare än själva disken. Så jag skulle göra vad som helst för att få filerna av disken på något sätt. Frågan är bara, vad kan jag göra?

Jag har en 1Ghz TiBook med 10.3.4. Har tillgång till en PC och en PowerMac G4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 14:09

Försök inte att reparera HD, det förvärras ännu mera.
Rädda data i första hand med Data Rescue.
Därefter reparera HD med Disk Warrior.

Tack för svaret, testade Data Rescue och gjorde en 'Thorough Scan', och efter 40 minuter fick jag svaret;

Files were found, but the allocation blocks layout (ABL) is unknonwn. No file can be recovered without this information. Would you like to open the ABL settings window?

Väljer jag Yes så får jag upp ett fönster med en massa för mig helt okänd information.

Något som jag kan göra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 15:43
Ursprungligen av doppleganger:

Tack för svaret, testade Data Rescue och gjorde en 'Thorough Scan', och efter 40 minuter fick jag svaret;

Files were found, but the allocation blocks layout (ABL) is unknonwn. No file can be recovered without this information. Would you like to open the ABL settings window?

Väljer jag Yes så får jag upp ett fönster med en massa för mig helt okänd information.

Något som jag kan göra?

Du välja "auto" eller välja manuellt standard filstorlek (minns inte några siffror)

Körde nu Data Rescue på min 2x1Ghz PowerMac (Quicksilver)...

"The allocation blocks layout could not calibrated automatically. Please try a manual calibration."

Ok.

"Files were found, but the allocation blocks layout (ABL) is unknown. No file can be recovered without this information. Would you like to open the ABL settings window?"

Yes.

Trycker jag bara Ok här så får jag upp min HD i Data Rescue, tom.

Jag antar att jag måste ställa in ABL, men har ingen anning hur...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-02 14:19

Du ska välja "Typical Values for volumes this size" (1193 och 19)

Går det inte kan du prova andra förinställda siffror eller göra Auto Calibration

Tack för svaren.

Jag testade med "Typical Values for volumes this size", men jag får bara fram...

PoaketQmart ALU 40EB
> Desktop DB
> Desktop DF
> Finder
> ReadMe
> System

Ganska uppgiven nu, blir att bita ihop och köpa en ny disk.

Om du kan riskera det du har på disken så pröva DiskWarrior. Det har räddat mig vid liknande situationer. Jag har två likadana FW Pocketdiskar och fick göra en sån räddning på den ena i våras. Det gick bra. Gjorde efteråt en omformatering på den och sen har den rullat OK.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-09 15:25
Ursprungligen av Chrippa:

Om du kan riskera det du har på disken så pröva DiskWarrior. Det har räddat mig vid liknande situationer. Jag har två likadana FW Pocketdiskar och fick göra en sån räddning på den ena i våras. Det gick bra. Gjorde efteråt en omformatering på den och sen har den rullat OK.

Presis som jag nämde här forum tidigare:
Första hand Data Rescue
Andra hand Disk Warrior

1
Bevaka tråden