Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Quicksilver dog - tvingas surfa på pc!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99mac, jag har ett problem. Efter att ha fungerat felfritt i över 3 år har min kära Quicksilver 733Mhz lagt av. Den startar inte när jag trycker på knappen! Den blåa lampan börjar lysa, men slocknar så fort man släpper knappen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Hade tänkt köpa en Powerbook G4, men har inte råd än på ett tag. Går den gamla skönheten att rädda? Vill helst inte lägga ut några dyra penningar på den...

Tacksam för alla tips jag kan få

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 12:43
Ursprungligen av ZniBBLe5:

Hej 99mac, jag har ett problem. Efter att ha fungerat felfritt i över 3 år har min kära Quicksilver 733Mhz lagt av. Den startar inte när jag trycker på knappen! Den blåa lampan börjar lysa, men slocknar så fort man släpper knappen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Hade tänkt köpa en Powerbook G4, men har inte råd än på ett tag. Går den gamla skönheten att rädda? Vill helst inte lägga ut några dyra penningar på den...

Tacksam för alla tips jag kan få

Kolla batteri på logikkortet ! Det ska vara 3,6 volt.
Och sedan tryck in PMU knappen på logikkoret (resetknappen).
Tryck powerknappen (fronten).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 12:43

Testa det här:

Öppna datorn.
Rör vid metallchassit innan du fortsätter.
Tryck EN gång helt kort på cuda-knappen på logikkortet.
Prova om datorn startar nu.

Ursprungligen av Mondo:

Testa det här:

Öppna datorn.
Rör vid metallchassit innan du fortsätter.
Tryck EN gång helt kort på cuda-knappen på logikkortet.
Prova om datorn startar nu.

Hm är inte så hemskt insatt i det här. Vad är Cuda-knappen för något och var sitter den? Är det det som sitter strax intill batteriet? Är PMU-knappen samma sak?

Det är nog PMUn. För att förtydliga REPs inlägg: när du trycker på knappen (tryck snabbt, håll inte ner ens en sekund), ska nätkabeln vara ur, och inte sättas i förränn efter tio sekunder. Jag lyckades få liv i min FW800 på det sättet efter ett strömavbrott nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 12:54

Japp, tydligen kallas den PMU-knappen numera. PMU står för Power Management Unit. Det är en liten svart knapp i en fyrkantig metalldosa på logikkortet.

Jaa! Den bootar
PMU-knappen rular...

Tack för den snabba hjälpen och hoppas den funkar som den ska nu!

/ Joel

Är ju inte första gången som någon dragit en lättnadens suck över att sådant gick att lösa - fast en lite fundering dyker upp i bakhuvudet, VARFÖR inträffar detta, vad är själva boven till detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 15:18
Ursprungligen av [email protected]:

Är ju inte första gången som någon dragit en lättnadens suck över att sådant gick att lösa - fast en lite fundering dyker upp i bakhuvudet, VARFÖR inträffar detta, vad är själva boven till detta?

Om det blir strömavbrott, eller om kontakten på baksidan av dator sitter lite löst och glappar, kan PMU-informationen blir skadad.

OK, det leder genast vidare till hur maxade burkar det finns och som är till för att skydda information på datorn... kommer för mitt liv inte ihåg vad dom nu kallas för men finns för att klara olika tidslängder... finns det program som på ett snällt sätt kan stänga av dator så att PMU inte skadas - ja som känner av när datorn går på reservkraft.

1
Bevaka tråden