Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inventeringsprogram till Tungsten T?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter ett program för att lätt kunna inventera hur många album vi har inne. Det behöver inte vara särskilt avancerat utan bara kunna importera en textfil på över 1500 rader och låta mig sätta en bock. Eftersom det är så många rader så behöver scrollningsfunktionen vara snabb och smidig.

Jag har tidigare använt Quicksheet men det har för många begränsningar för att vara riktigt effektivt. Använde palmen i PC miljö tidigare och där funkade Tinysheet väldigt bra förutom att den inte kunde synca ordentligt, tyvärr finns den inte för Mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-31 14:56

Förslag: Nåt annat kalkylprogram som t.ex. DocumentsToGo, QuickOffice etc eller ett database program som t.ex. JFile kombinerat med JFile Companion för att föra över data, eller Handbase. Det finns flera andra liknande program.

Tack för förslagen. Inget program klarar av det jag kräver i form av snabb scrollning och syncning. Filemaker Mobile saknar demo och jag slänger inte ut pengar på något som jag inte vet har det jag söker.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 23:32

En fråga: du säger scrolla, vill alltså inte använda nån sök eller filter funktion för att hitta det du söker?

Kontakta Studentlitteratur Software och fråga hur du ska gå till väga för att kunna testa Filemaker. Självklart vill man inte köpa grisen i säcken. Det är iofs bara är 700kr vi pratar om.
Använder du Filemaker i övirgt så borde det ju vara det självklara valet.

Jag säger scrolla för det går snabbare än att söka sig fram till de album vi söker. Ett exempel albumserien Neon Genesis Evangelioin är sorterad i hyllan under Evangelion för att det är det ord som kunderna söker på, men i alla listor från distributörer och så vidare så finns Neon Genesis med så vi måste behålla den ordningen för att inte skall bli extra jobb i nästa läge. Att gå från exempelvis Escaflowne ned till Neon Genesis Evangelion och upp igen till Even a Monkey can draw a manga är betydligt lättare om man bara behöver dra "platsindikatorn" (måste finnas ett bättre ord) ned och sedan upp än att vänta på att programmet skall hitta det man söker.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-04 14:47

OK, du har erfarenheten men inte jag. Personligen brukar det ta längre tid att scrolla fram nåt när det är så många som 1500.

Kan vara psykologiskt också. Söker man har man några sekunder då man inte gör något alls. Scrollar man är man aktiv hela tiden.

1
Bevaka tråden