Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här får du macen att hitta Netgears WGT634U

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För mig dök inte Netgears WGT634U trådlösa upp automagiskt utan jag var tvungen att öppna Internet Connect (Applications) och välja Other och skriva in namnet på routern.

Hur jag ska får DMZ att fungera är en annan femma. Ja - jag har sagt åt routern att låta en av burkarna (med reserverad IP-adress) vara öppen mot nätet.

Tips och erfarenheter (positiva dock (gnäll om denna eländesprodukt har jag läst spaltmeter om redan)) emottages tacksamt. Och ja, jag har uppdaterat till senaste firmwaren 1.4.0.6.

:rolleyes:

Ursprungligen av Tomas Friberg:

För mig dök inte Netgears WGT634U trådlösa upp automagiskt utan jag var tvungen att öppna Internet Connect (Applications) och välja Other och skriva in namnet på routern.

Tyder väl på att accesspunkten inte broadcastar SSID. Finns säkert en inställning för det i routerns admingränssnitt.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Tyder väl på att accesspunkten inte broadcastar SSID. Finns säkert en inställning för det i routerns admingränssnitt.

/M

Både Enable Wireless Router Radio och Enable SSID Broadcast var på men syntes ändå inte varav denna tipstråd

Hastighetstips:
Under Wireless settings har jag valt
Region: Europe
Channel: 11 samma som WG614 (default 6 pga 108 MBps)
Mode: g and b (inte Auto 108 Mbps)

Vet inte riktigt om det var kanal- eller modebytet som gjorde surfandet snabbare men sirap blev blixt när jag bytte. Tror att g and b är default men 11 var det inte.

Har en WGT634U här hemma för utvärdering. Och jag upplever liknande problem med den. Har inte kikat närmare på den ännu, men jag har inte lyckat att få wireless-delen på den att fungera. Varken mot Mac eller PC. Ska gräva ner mig lite djupare i detta under kommande vecka.

/M

Jag kan inte ansluta till WGT634U trots att jag kör via "Annan..."-alternativet.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag kan inte ansluta till WGT634U trots att jag kör via "Annan..."-alternativet.

/M

Glömde ett tips, (förmodligen det viktigaste, förlåt.
Du behöver lägga till Airportkortets mac-adress också under Advanced Wireless Settings -> Wireless Card Access list.

...och kryssa i Turn Access Control On

DOH :-/

Ingen lycka trots tipsen.
Får testa med Beta-firmwaren. (Som routern just nu inte kan ladda ner eftersom den inte hittar någon Internetuppkoppling?!).

/M

Du kan tanka hem imagen från deras sajt och ladda upp den till routern från hårddisken. Eller som jag, om jag minns det rätt, så kopplade jag routern till nätet och powerbooken med sladd till routern, gjorde routern till DHCP-server och lät macen få sin ip-adress därifrån. Och sen slanga.

Nu fick jag det att funka till slut, för mig föll det hela på att:
Authentication Type: var satt till Automatic. Det ska tydligen vara Open System för att det ska funka.
Buggigt.

/M

Skämta inte. Buggigare får man leta efter.
Någon aning om hur man får DMZ att funka?
Ska tydligen finnas något som heter Port Triggering (som ev kan ha funkat med tidigare firmware), under Port Forwarding, men som inte gör det nu iaf.

Har ni provat att koppla in en USB hdd i routern? Är intresserad av en sån här om det går

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 10:44

Jag är sugen på att köpa en Netgear WGT634U till min nya iBook som dyker upp om någon vecka förhoppningsvis. Jag hittade följande:

http://kbserver.netgear.com/support_details.asp?dnldID=824

Verkar som om de löst problemet med att Airport inte ser SSID, och dessutom gjort det möjligt att koppla in en USB hub så man kan använda flera diskar.

Är den ett bra köp?

Jag kan inte rekommendera den routern. Har iofs inte testat den senaste mjukvaran - men jag är allmänt skeptiskt till en produkt som Netgear släpper ut på marknaden utan att ha testat fullt ut. Den har(hade) en mängd buggar utöver SSID-grejen. Läs mitt test i senaste DMZ. Jag hade helt klart valt en annan produkt.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 17:13

Jag har letat runt lite och på Amazon har en hel del människor kommenterat den här routern . . . och det är inte rolig läsning! De flesta verkar besvikna och har massor av problem.

http://www.amazon.com/gp/product/customer-reviews/B0001JXAF2/ref=cm_cr_dp_2_1/103-4092161-9451037?%5Fencoding=UTF8&me=ATVPDKIKX0DER

Jag tror jag håller mig undan från den här produkten så länge . . .

Ursprungligen av Deqadent:

Jag har letat runt lite och på Amazon har en hel del människor kommenterat den här routern . . . och det är inte rolig läsning! De flesta verkar besvikna och har massor av problem.

http://www.amazon.com/gp/product/customer-reviews/B0001JXAF2/ref=cm_cr_dp_2_1/103-4092161-9451037?%5Fencoding=UTF8&me=ATVPDKIKX0DER

Jag tror jag håller mig undan från den här produkten så länge . . .

Oj, och jag som var på väg att köpa. Det blir nog inget - tror jag. Fast det är ju bara när det är problem folk klagar. När det funkar så sitter de flesta nöjda, och tysta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 23:32

Ja än så länge bör man undvika den här modellen! Jag fick min igår, och jag tänker utnyttja min ångerrätt (distansköp) för att istället byta till den äldre WGR614.

Jag har tidigare provat med två olika WGR614 med såväl iBook G4 som min nuvarande PB G4 här i lägenheten, och de har fungerat klockrent - fyra pluppars mottagning i hela lägenheten. Den WGT634 som Macoteket skickade igår fungerar dock uselt. Först trodde jag att det dykt upp någon störningskälla, men efter att ha googlat fann jag att många har precis samma problem som jag.

Problemet är att signalkvaliteten varierar drastiskt - ena sekunden har man full mottagning, någon minutg senare knappt någon mottagning alls. Jag befinner mig nu 150 cm från routern, och signalstyrkan varierar rejält - jag streamar musik via iTunes Musikdelning från servern (ansluten via kabel till routern), och musiken stannar upp ett par gånger i minuten (lagrar om strömmen). Detta på 150 cm avstånd... Ni kan ju gissa hur uselt det fungerar i resten av lägenheten.

Jag kan fortfarande hylla den äldre modellen (WGR614) i timmar, men WGT634U är ett _riktigt_ bottennapp, och min går tillbaka till Macoteket så fort jag hinner!

Linksys har en router som man kan lägga in Linux på. Kommer inte ihåg vad modellen hette, men den var billig som tusan iallafall. Det hackade firmwaret gjorde att man kunde köra SSH telnet och massa coolt o routern, och sen lägga in program som kismet om man nu vill övervaka sina användare. Men hur bra routern är i sig vet jag inte.

Men den här då?

Någon som har erfarenhet av denna?
Utan USB men spelar roll.
http://www.netgear.com/products/details/WGT624.php

Och den är litte billigare tom: http://www.datavaruhuset.com/info.asp?ProductID=14644

Ursprungligen av Svante S:

Någon som har erfarenhet av denna?
Utan USB men spelar roll.
http://www.netgear.com/products/details/WGT624.php

Och den är lite billigare tom: http://www.datavaruhuset.com/info.asp?ProductID=14644

OCH slutligen en recension: http://se.pricerunner.com/networking/broadband-gateways/186126/reviews

Nu tror jag faktiskt jag beställer en. Feg är jag, men man vill ju inte köpa skräp. Byter jag så vill jag byta upp mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 11:13

Jag köpte också en 624 i stället för 634U. 624 har fått genomgående bra recensioner vad jag har sett. Den dyker upp hemma i kväll, så jag kanske skriver och berättar hur den är senare. Min nya iBook ska också dyka upp idag, så det blir förhoppningsvis pryl-helg . . .

/D

Varför klagar ni på netgear?

http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId=92932

Den fick ju bästa produkt och bästa köp i DMZ nät magasin. Då måste den ju total dominera.

Ska man köpa den eller en linksys... Svårt detta,

Ursprungligen av blodsugare:

Varför klagar ni på netgear?

http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId=92932

Den fick ju bästa produkt och bästa köp i DMZ nät magasin. Då måste den ju total dominera.

Ska man köpa den eller en linksys... Svårt detta,

Det är 634U som är sågad, inte 624... om du läser lite mer noga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-15 09:05
Ursprungligen av Svante S:

Det är 634U som är sågad, inte 624... om du läser lite mer noga.

Använder själv 624:an på jobbet och tycker den är helt suverän. Tänkte därför skaffa 634U:n hemma (p.g.a. stödet för USB-disk), men här låter det ju som att det kan vara ett dåligt köp. Vad finns det för alternativ på trådlösa routers med stöd för USB-disk, helst testvinnare?

Ursprungligen av Svante S:

Det är 634U som är sågad, inte 624... om du läser lite mer noga.

Ojjsan. Du har så rätt.
Kanske man skulle satsa på en såndär rackare då, eller en linksys... hmm

Ursprungligen av blodsugare:

Ojjsan. Du har så rätt.
Kanske man skulle satsa på en såndär rackare då, eller en linksys... hmm

Vänta ett par dar så får du nog info om hur det gått för oss som har 624'an i postgången just nu.
kan knappat bärga mig. Vill ha trådlöst NU!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 12:40

Några snabba rader om min upplevelse av Netgear 624: funkar klockrent!

Fick routern och ett PC-card till min bärbara PC. Installerade kortet krångelfritt, kopplade upp routern, jackade in min stationära i en av portarna, angav inställningar för mitt Bostream via bra webbgränssnitt och så var allt klart. WEP-krypterat och bra. Några 108 mbit/s blir det inte, men någotsånär fort går det.

I går fick jag min iBook med AirPort extreme, och även där funkade allt felfritt. Mottagningen i iBooken är sämre än i pc-laptopen, men fullt tillräcklig för bra prestanda. Inget krångel, inga konstiga drop-outs eller omstarter. Funkar bra i blandad miljö med andra ord.

/D

Ursprungligen av Deqadent:

Några snabba rader om min upplevelse av Netgear 624: funkar klockrent!

Fick routern och ett PC-card till min bärbara PC. Installerade kortet krångelfritt, kopplade upp routern, jackade in min stationära i en av portarna, angav inställningar för mitt Bostream via bra webbgränssnitt och så var allt klart. WEP-krypterat och bra. Några 108 mbit/s blir det inte, men någotsånär fort går det.

I går fick jag min iBook med AirPort extreme, och även där funkade allt felfritt. Mottagningen i iBooken är sämre än i pc-laptopen, men fullt tillräcklig för bra prestanda. Inget krångel, inga konstiga drop-outs eller omstarter. Funkar bra i blandad miljö med andra ord.

/D

Kopplade just in min och det går bra i nätverket. Bra websida och autouppdaterade hårdvaran enkelt.
Trådlöst så tycker dock iBooken att den är ansluten till NETGEAR med full mottagning. Inget fungerar dock. Den där HEX-koden på 24 siffror/bokstävr har jag knappat in en 5-6 gånger nu, utan att det hjälper. Hmmm. Ska kanske knoppa in och försöka i morgon i stället.
Men mycket märkligt: Jag kan ansluta till andra datorer på det lokala nätverket men inte komma ut på Internet från iBooken.

OK, IP-adressen strulade

Ursprungligen av Svante S:

Kopplade just in min och det går bra i nätverket. Bra websida och autouppdaterade hårdvaran enkelt.
Trådlöst så tycker dock iBooken att den är ansluten till NETGEAR med full mottagning. Inget fungerar dock. Den där HEX-koden på 24 siffror/bokstävr har jag knappat in en 5-6 gånger nu, utan att det hjälper. Hmmm. Ska kanske knoppa in och försöka i morgon i stället.
Men mycket märkligt: Jag kan ansluta till andra datorer på det lokala nätverket men inte komma ut på Internet från iBooken.

Well, man är ju korkad: Jag kör med fasta adresser i nätverket och DHCP avstängt. Inte så konstigt att jag inte kom ut på nätet när jag skapade en ny nätverksplats, Men att jag kom ut ens i det lokala nätverket? Jag kom ju in på de andra datorerna men inte nätet?
Nu är det i alla fall löst med 128 bitars kryptering, TCP/IP manuellt inställt och trådlös surfning. Det fungerar bra!

Bevaka tråden