Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook Alu vs Titan

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu haft en Powerbook 667 (DVI) i ett par veckor, och inser att det är så trevligt att ha Mac igen att jag faktiskt funderar på att göra mig av med min stationära pc (och denna Powerbook) för att sedan köpa en Alu-Powerbook.

Vad jag undrar är hur ni som haft båda upplever skillnaderna i dagligt användande. Blir de moderna Alu-böckerna lika varma? Hur mycket går fläkten? Hur stor prestandaskillnad märker man av vid "vanligt" användande? Hur mycket bättre är skärmen? Är tangentbordet lika bra? Helt enkelt - är det värt för en fattig student att uppgradera?

Absolut. Har själv haft en PB 667 DVI och har nu en Alu PB 1.5.
1.5an är tystare men har en tendens att bli varms som fan (speciellt om man har datorn i knät när man kollar film).
Var själv lite skeptisk till nya PB designen, gamla PB tycker jag fortfarande har lite bättre chassi känsla.
Men prestandan på dom nya är helt super..

  • Medlem
  • 2004-07-28 12:01

Jag har haft en Powermac G4 667, som nog var lite snabbare än din Powerbook, men de är ju ungefär samma. Jag tyckte den var helt OK. sedan bytte jag grafikkort och uppgraderade CPU.n, och det kändes skillnad, men innan jag gjorde det störde jag mig inte på att datorn skulle vara långsam.

Powerbook 17" 1,5 känns lika snabb som min G4 på 1Ghz, vilket tyder på att Macar över 1Ghz klarar systemet helt utan problem. De extra Mhz upplever man inte i dagligt användande. Under 1Ghz kan det rycka lite i gränssnittet.

Mitt råd till en fattig student är nog att lägga pengarna på fester, eller en resa. Prestandavinsten är inte motiverad, om man inte har rätt gott om deg. Om du däremot vill pyssla med GarageBand (som jag precis har börjat göra), eller något annat som verkligen kräver en snabbare dator, så är det ju en klar förbättring. Kanske t om en nödvändighet.

EDIT: Med tight budget rekommenderar jag nog en iBook. Fast det kanske du inte vill ha?

Japp PowerBooken 17 1.5 GHz med 1GB ram är helt perfekt dator!
Den är både snabb och snygg och för min del mycket flexibel.
Allt flyter på väldigt bra tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-07-29 18:56

jättenöjd med min också faktiskt ^^

  • Medlem
  • 2004-07-29 19:11

Dissa inte TiBook 667 DVI nu hörrni! Jag har precis köpt en, ska hämta den på lördag. Jag vill inte bli besviken...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2004-07-30 01:05
Ursprungligen av Baron:

Dissa inte TiBook 667 DVI nu hörrni! Jag har precis köpt en, ska hämta den på lördag. Jag vill inte bli besviken...

Jag måste säga att när jag fixade till 1GB minne i min 667DVI, då fungerade den riktigt bra.
det ska mycket till innan jag byter till annan Powerbook. Det är en med G5 isf.

  • Medlem
  • 2004-07-30 01:06

hur många mineskortplatser har den? det står 2 i Mactracker, betyder det 2 plus det som kommer från början, eller är det 2 totalt?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2004-07-30 01:12
Ursprungligen av Baron:

hur många mineskortplatser har den? det står 2 i Mactracker, betyder det 2 plus det som kommer från början, eller är det 2 totalt?

2 totalt, jag har 2 * 512MB

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 01:14

667 DVI är en mkt bra modell. Den är garanterat snabbare än PMG4 667 - 667 DVI kom mycket senare. Den och en lite snabbare storebrorsa är de sista som kom innan första Alu. Jag hade en 667 DVI och tyckte om den som tusan.

  • Medlem
  • 2004-07-30 01:26
Ursprungligen av PF:

667 DVI är en mkt bra modell. Den är garanterat snabbare än PMG4 667 - 667 DVI kom mycket senare. Den och en lite snabbare storebrorsa är de sista som kom innan första Alu. Jag hade en 667 DVI och tyckte om den som tusan.

Varför skulle den vara snabbare? Den har långsammare disk än PMG4, annars tror jag allt är samma. Allt bli inte automagiskt bättre, bara för att tid passerar.

Den är snabbare än tidigare modeller av Powerbook, och kanske även snabbare än tidiga Quicksilver, men inte snabbare än Digital Audio 667. En riktig raritet, kan tilläggas.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 01:21

låter kanske ganska illa men om någon utav er är sugna på att sälja eran Tibook 667 så är jag intressserad

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2004-07-30 01:33
Ursprungligen av Helmot:

låter kanske ganska illa men om någon utav er är sugna på att sälja eran Tibook 667 så är jag intressserad

Allt är en prisfråga
Jag har vissa funderingar på en PB 12" , har inte längre behov av 15" skärmen...
Vad bjuder du?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 01:40
Ursprungligen av iMoz:

Allt är en prisfråga
Jag har vissa funderingar på en PB 12" , har inte längre behov av 15" skärmen...
Vad bjuder du?

You got mail

  • Medlem
  • 2004-07-30 01:22

Jag har inte ens hunnit se min egen!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 01:25

men du vet att du får sälja din till mig va Baron

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 02:08

Först kom en PB 667, sedan kom 667 DVI mer än ett halvår senare. Den var kraftigt uppdaterad jmf med föregångaren. 667 DVI var/är rappare i OS X än QS 733. Jag jobbade dagligen med bägge modeller och det var en klar skillnad till PBns fördel. Och QS 733 är snabbare än PM 667, go figure...

1
Bevaka tråden