Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Då var låsmekanismen på min AluPB15 kajko då..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-29 22:25

Låsmekanismen på min 9 mån gamla drrling, PB15, är knäpp. Den låser inte alltid när man stänger ihop datorn. Ibland får man trycka till flera gånger innan den låser fast. Ibland öppnas den vid vissa manövrar, typ en liten smäll osv. Är det bara att skicka in den på studs eller finns det något enkelt knep?

Kolla om det har fastnat skit i den fjäderbelastade lås-knappen i datorns undersida. Det kan ha ramlat ner smulor eller annat skräp i hålet där låsarmen går ner. Smutsen gör i sin tur att knappen inte kan poppa ut helt och att låsarmen inte kan låsas fast helt och hållet. Hajar du? Svårt som tusan att förklara.

/M

En bild säger mer än flera tusen ord.

Hoppas nu att det verkligen är detta fel som drabbat din PB.

/M

Vad tog du den bilden med för kamera Martin?
Skulle jag behöva för att visa vad jag pratade om i en annan tråd om huruvida allt som ser ut som aluminium på PowerBook verkligen är det.

Canon EOS 10D. Ingen höjdarbild precis. Ljussättning och skärpa kunde varit bättre. Men snabbhet fick gå före kvalitet denna gång.

Använd gärna bilden om du vill.

/M

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-02 21:56

På min iBook så har "låsflänsen" gått av. Ramlar omkring därinne. Vet i tusan hur det gick till. Jag menar - den ser ju ut att vara gjord av gjutgods, medan metallpinnen i skärmdelen ser betydligt klenare ut.
Gråter inte så mycket för det. Det är den första modellen av iBook och har fått ta en hel del stryk genom åren - låsflänsen är det enda som gett sig och det var i först julas någon gång.

Edit: Fast när jag tänker efter - låsmekansimen var en av de saker som störde mig lite när jag köpte datorn, ingen klockren funktion. Låsmekanismen och cd:n som var lite "billig" drog ned helhetsintrycket.

Även på min iBook gav låset upp, själva haken lossnade. Men jag skruvade isär den och lagade med en bit trädgårdstråd (plastinklädd metalltråd)

Har hållit superbra, bättre än orignalet

Är den verkligen trasig så är det byte av hela skärmen som gäller och på denna del är det väntetid från Apple på. Har varit så nu länge. Inga besked om när den ska komma in.
Så nu hänger Apple mig.

1
Bevaka tråden