Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

B&W vill inte starta med HD från G3 desk.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G3 266 Mhz av den äldre skrivbordsmodellen med två hårddiskar från IBM på 4 respektive 10 GB.
Har nu skaffat en G3 B&W 350 Mhz och flyttade glad över de två hårddiskarna från den gamle.
Vid startförsök händer inget annat än att jag får startljuden och sedan en blinkande mapp med ett stort frågetecken.
Varför?
Vad göra?

  • Medlem
  • 2004-07-28 12:43

Är byglingen rätt? Dvs, sitter de som master resp. slave? Funkar det att starta med endast disken med systemet på?

Över huvud taget är det ju väldigt små diskar med dagens mått, kanske är det vettigare att köpa en ny disk och flytta över datat från de gamla. Datorn kommer att kännas raskare om inte annat.

Byglingen är densamma på orginal systemhårddisk i B&W som det är på systemhårddisken i G3 Desktop.

Vad jag gjorde var ju helt enkelt att jag flyttade över de två diskarna från G3 266 Desktop till G3 350 B&W utan att i övrigt ändra på något.
Orginal systemhårddisk i B&W lade jag åt sidan, den satt alltså inte kvar vilket skulle kunnat orsaka konflikt mellan två systemskivor.

Jag har allt funderat på större diskar, men har egentligen inte utrymmesmässigt något behov av det.
Men det troliga är ändå att jag skaffar något större, om inte så för att säkerhetskopiera det som ligger på de två jag har nu innan jag fortsätter.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2004-07-29 15:05

boota upp med en os skiva? o välj aktiv system mapp.

  • Medlem
  • Partille
  • 2004-07-30 05:13
Ursprungligen av Xmel:

boota upp med en os skiva? o välj aktiv system mapp.

Har haft många B/W G3:or o har en nu med. Om du bytt från en grå G3 till B/W G3 är det inte säkert systemet från den gamla G3an funkar med den nya, eftersom den B/W G3an är sk "new world" Mac med bara 0,5 MB inbyggt ROM medandess gamla har 2 MB. Den B/W är äldsta Macen som stöder tex Panther just pga detta.

Alla Macar efter B/W G3an har Maskinkod 406, vilket betyder att de laddar in resterande 1.5 MB ROM från Systemet vid uppstart. Boota från syatemskivan och uppgradera systemet - så borde det funka. Ifall du har gjort mellanuppgraderingar i MacOS X kan man bli tvungen att nyinstallera en ny systemmapp - tyvärr.
Har man tex 10.3 på CD men kört på 10.3.4, kan man inte köra CD:na igen över 10.3.4.

Har man en REV.1 B/W G3a (se tex på XLR8yourmac.com FAQ hur skilja) kan man bara ha 1 HD direkt på bussen pga att IDE-kontrollerkretsen först från REV.2 stöder Slave. (Man kan koppla en slave ändå, men det blir felskrivningar ibland) Däremot går det bra att lägga en extra HD i Zip-bayen om man inte har någon Zip!
Att ha 2 st system på olika HD, är ingen fara - tvärtom en bra säkerhet ifall man får ett fel på sitt ordinarie (backup-system) Håll ner Shift-Opt-Cmd-Backspace vid omstart så tvingar man sin Mac att starta från ett annat system än ordinarie.

B/W G3an har som egenhet att ibland hänga sig och vägra starta från något system - inte ens System CD. Det beror på låsningar i EEprommet. Då får man PRAMa den och ta ut batteriet några timmar och sen starta om den - helst boota från en system CD. Annars är B/W G3an en av de bättre Macar Apple gjort.

R.Krok gav ett uttömmande svar!

Ett tips till just B/W är att köpa ett ATA-kort och en (eller flera) snabbare diskar.
Lägg ett fräscht OS på och kör så det ryker.

Det gör EN HEL DEL i prestanda.

Att haka på en hårddisk på ZIP-platsen är inget JAG rekommenderar även om det i teorin går.
IDE controllern/na är så dåliga i just B/W (oavsett rev) att du kommer att få problem förr eller senare.

Näe, lägg lite kulor på ett ATA-kort och en ny disk tycker jag.

- Slice -

PS !

Dom blåvita Macarna var väldigt lätta att klocka om !

Jag har kört (och kör fortfarande) en blåvit som server med fyra diskar i som är uppklockad 100 Mhz.

Den går som en klocka och stängs aldrig av. Jag har nog inte stängt av den sedan 9.2.2 kom.

Det är givetvis på egen risk, men enligt mina tester på tre blåvita så har klockningen inte skadat någon av dom.

DS

- Slice -

  • Medlem
  • Partille
  • 2004-07-30 08:57
Ursprungligen av - Slice -:

PS !

Dom blåvita Macarna var väldigt lätta att klocka om !

Jag har kört (och kör fortfarande) en blåvit som server med fyra diskar i som är uppklockad 100 Mhz.

Den går som en klocka och stängs aldrig av. Jag har nog inte stängt av den sedan 9.2.2 kom.

Det är givetvis på egen risk, men enligt mina tester på tre blåvita så har klockningen inte skadat någon av dom.

DS

- Slice -

Håller helt med i allt som sagts - Jag har kört alla mina B/W med +50 MHz i många år och just nu sitter det ett ATA133-kort + 120 GB Seagate i den. (Min reservmaskin - kör ordinarie MDD) Numera går ofta ATA66 kort till låga priser - räcker bra.

Den B/W G3an är dessutom nog den tystaste PowerMac som gjorts. Vill man få bra stabilitet/fart bör man ha mkt RAM och kanske bättre bildskärmskort så sjunger tom en Panther rätt bra. Klarar både DVD-film och många spel hyfsat med det.

Amen !

- Slice -

Vad kan man tänkas få betala för ett begagnat ATA66 eller ATA 133 till min maskin och finns det någon skäl som har kort och diskar liggande till överkomlig peng?

Sören

  • Medlem
  • Partille
  • 2004-08-03 21:18

ATA66-kort

Tja, www.macoteket.se har ett ATA66-RAID-kort för 495:- på sin utförsäljningslista (till den kan du koppla 4st HD/CD) + frakt, så det kan knappast vara mer för ett beg!:

Acard ATA66 RAID PCI (2 st IDE-bussar, inbyggd RAID 0)
UTFÖRSÄLJNING SÅ LÄNGE LAGRET RÄCKER!

Acard Ahard ATA/66-RAID gör dyrbara RAID-system överflödiga. Med detta kort sätter du på ett enkelt sätt upp din egen RAID 0-lösning. RAID 0 (striping) innebär att kontrollerkortet skriver och läser data till två hårddiskar samtidigt. Det innebär att du får mycket hög prestanda, perfekt för krävande audio och videoändamål. Det gäller även jämfört med t ex ett vanligt ATA133-kort utan RAID-funktion, eftersom man i RAID-läge kan utnyttja dubbel diskhastighet. En snabb IDE-hårddisk ligger idag runt 45-50 MB/s och i RAID-läge kan man alltså nära nog dubbla detta - även med detta ATA66 RAID-kort. Samma hårddiskar klarar bara sina vanliga 45-50MB/s om de ansluts till ett ATA133 kort utan RAID.

Du kopplar enkelt in kortet som naturligtvis inte behöver några drivrutiner för att fungera. Inkopplingen gör du genom att montera kortet i en ledig PCI-plats, för att sedan montera två IDE-hårddiskar på lämpligt ställe i datorn. Du formaterar enkelt hårddiskarna med din dators inbyggda formateringsprogram (Drive Setup 1.9 eller senare), och efter formatering trycker du in en knapp på kontrollerkortet för att tala om för det att hårddiskarna är preparerade.

Kortet hanterar nu dessa hårddiskar som en stor enhet, och det du ser på skärmen är en volym som har mycket hög prestanda. Man kan även köra kortet i normalläge som ett ATA66-kort för 4 st hårddiskar.

Här kan du läsa mer om RAID.

Kortet är 100% Mac-kompatibelt och går naturligtvis att boota från. Mer teknisk information och prestandatester finns på tillverkarens hemsida.
mer info på tillverkarens hemsida Pris: 495kr

Utförsäljning

1
Bevaka tråden