Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförande Powerbook

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en ny PB G4 1.5 ghz med ett litet problem...
Chassit ger mig små elstötar. Upptäckte det först när datorn var kopplad till nätström.. Men numera händer det att jag får små elstötar även när jag bara kör på batteriet.

Är detta ett vanligt problem med powerbooken, eller har jag bara fått ett måndagsex?

/Magnus

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 12:14

Låter som statisk elektricitet.

Mitt stalltips är att du sitter och gnuggar tex dina fötter mot en matta och sedan blir det urladdningar mot PB:en. Låt mig sedan gissa att du har ethernet anslutet via kabel vilken i sin tur har en annan potential och därigenom möjliggör en urladdning.

Mycket antaganden här....

Det ena kan vara underlaget där du har datorn. En kollega till mig hade en rullande skrivbordstol på en hårdplastmatta (ojordad) som låt på en helteckningsmatta. Där upplevde jag ofta stötar osv. Min kollega har också haft grymma problem med ett antal datorer som gått sönder på alla tänkbara och otänkbara sätt....

Det andra du kan testa, om du inte redan gjort det, är att köra nätadaptern med den långa sladden, som är jordad, i ett jordat uttag och se om det gör någon skillnad.

Får testa mig fram.. Man blir lite misstänksam då jag aldrig upplevde samma problem med min gamla Power book 667 dvi..
Datorn har lite andra brister också, skärmen är snett monterad och den "brummar" otrevligt när man lyfter den (ngn fläkt som tar imot).

Allt som allt känns datorn inte riktigt 100% och det förväntar man sig nästan när man köper ngt helt sprillans..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 18:14
Ursprungligen av mklackenstam:

Får testa mig fram.. Man blir lite misstänksam då jag aldrig upplevde samma problem med min gamla Power book 667 dvi..
Datorn har lite andra brister också, skärmen är snett monterad och den "brummar" otrevligt när man lyfter den (ngn fläkt som tar imot).

Allt som allt känns datorn inte riktigt 100% och det förväntar man sig nästan när man köper ngt helt sprillans..

Lämna tillbaka den omedelbart. Om man inte tar dig på allvar kom tillbaka till forumet så får vi diskutera det. Du har köpt en PB från Apple och det är helt oacceptabelt att den skall vara på det sättet. Det kan även vara fläkten som genererar statisk elektricitet.

Kvalitetsrutinerna har brustit, förmodligen, vid monteringsstället.

Som jag brukar säga är det viktigt för dig och oss som kunder att det här inte får passera. Det är lika viktigt för Apple att den här typen av maskiner inte kommer ut på marknaden.

Var köpte du den?

Tack..
Kommer att ringa Apple imorgon och be om hjälp.
Datorn köpte jag på Kameradoktorn i Stockholm som får dom av skribona tror jag.
Den var ifrån första sändningen av de nya 1.5ghz med snabba hårddisken och 128 mb grafikkort.
Kan ha med det att göra?

Återkommer med information om vad som händer.

Tack för hjälpen

Det är samma sak med min PowerBook. Hela situationen upplevs som aningen stötande, men det innebär samtidigt ganska mycket spänning då man sitter framför datorn.

Jag märker dock aldrig något när jag bara kör på batteriet.

Ciryon

Är det så att chassiet är strömförande är det direkt livsfarligt om du vidrör något jordat föremål i lägenheten. Element, vattenkran mm...

Har du en lös jordfelsbrytare så testa.
Eller håll en isolerad kabel med skalade ändar eller liknande mellan din datorns ytterhölje och vattenkran så lär du se..på gnistor

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-29 13:35

Verkar mycker otroligt att du skulle ha 230V i höljet på din dator.

1. Ytterhöljet på en iBook är plast som senast jag kollade inte leder ström, däremot kan det generera statisk elektricitet.

2. Alla delar som normalt är i kontakt med nätspänningen sitter i nätadaptern. Vid ett fel på denna skulle datorn antagligen inte fungera, eller brinna upp då 230v kommer ut i datorn.

3. Det känns rätt rejält när man får 230v genom kroppen.

Ursprungligen av gpd:

3. Det känns rätt rejält när man får 230v genom kroppen.

Det är inte volten som känns utan amperen. Du har just nu 10 000 (har för mig att det var något sådant.) volt i dig

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 03:59
Ursprungligen av CUBErt:

Det är inte volten som känns utan amperen. Du har just nu 10 000 (har för mig att det var något sådant.) volt i dig

Prova en såndär stungun (olaglig i sverige), När jag var utomlands och jag lät mig bli lite omskakad av den fr en öl så var det inte farligt.. 100 000 VOLT var det i den..och såna där brukar tillochmed ha mer... Även som spänningen är så hög så känns det inte så farligt eftersom strömmen är låg...

230 Volt direkt från uttaget till elementet klarar man inte undan men somsagt finns en adapter emellan.....

Men somsagt är diskussionen onödig eftersom datorn synnerligen med Jordad kabel verkligen inte ska ge några stötar..eller ja hur upplevde du det..som statiska stötar eller som om elen kör igenom dig ?...

Polaren hade ett skrivbord av mettall inte mysigt när man hade handen på skrivbordet medan man lutade sig mig elementet... Datorn var inte direkt jordad om man säger så...

gpd: det här var en Powerbook i aluminium.

mklackenstam: blev det någon skillnad med jordad nätadapter?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-29 14:25

OOPS PowerBook visst ja,fingrarna snabbare än tanken. Förutom höljet så kvarstår dock övriga kommentarer, dessutom hände det ju även under batteridrift. Möjligtvis skulle det kunna vara spänningen till bakgrundsbelysningen ( till TFT skärmen ) som läcker till höljet. I så fall ofarligt för användaren men kanske inte så hälsosamt för spänningsaggregatet till bakgrundsbelysningen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-29 14:28

Tittade lite närmre på diskussionerna, eftersom skärmen sitter snett så skulle det mycket väl kunna vara spänningen till bakgrundsbelysningen. Det är det enda jag kan komma på som kan generera tillräckligt höga spänningar för att ge dig stötar under batteridrift. På Apple bara, du skall inte acceptera en dator levererad i det skicket.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-29 14:26

det ska inte vara nån fara för dig själv då det är lågspänning in i datorn från transformatorn. runt 12v som det är i de bärbara känns knappt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-29 14:54
Ursprungligen av Leloy:

det ska inte vara nån fara för dig själv då det är lågspänning in i datorn från transformatorn. runt 12v som det är i de bärbara känns knappt.

Visst kan 12V kännas. Det som spelar roll är inte bara spänning, utan relationen spänning - ström. 12V och ett par Ampere skulle ge en, minst sagt, obehaglig upplevelse. Om man nu är kvar för att berätta om en sådan upplevelse...

Min powerbook-adapter ger 12V och 2,65A. Hur kraftig stöt du själv utsätts för beror sedan på var strömmen tar vägen efter att den passerat igenom din kropp. Om du håller i elementet eller en vattenkran får du i dig hela 2,65Amperen, men om du håller i något annat så får du nöja dig med mindre.

De 12V och 2,65A som min powerbook-adapter ger kan nog ge klart kännbara effekter, så om du bara har upplevt ett lite lätt obehag när du kännt av de små stötarna så tror iaf inte det är hela adapterns ström som du fått i dig.

Men med de andra skadorna och felaktigheterna med din powerbook så tycker jag definitivt du bör lämna in den!

/arvid

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-29 15:34

Motståndet i kroppen och särskilt då övergångsmotståndet i huden är för stort för att 12V skall orka driva mer än några uA genom kroppen, i vanliga fall. Blöter du huden rejält så kan även så låga spänningar ge en ström genom kroppen som känns, prova med att slicka på ett 9V batteri , eller ett gammalt 4,5V för den delen, det känns.

Däremot så finns det ingen möjlighet att du i normal kontorsmiljö skall kunna känna av 12V.

Gränsen för lågspänningssystem går vid 50V men i extrema fall kan även lägre spänningar vara riskabla, som om personen är väldigt fuktig eller har dåligt hjärta. Det spelar givetvis roll vilken väg strömmen tar genom kroppen.

En jordfelsbrytare löser vid < 30 mA, men påverkan på hjärtrytmen sker redan vid några mA dock bryter den oftast så fort att du klarar dig.

Problemet med stötarna kvarstår med den jordade sladden..
Jag får ibland småstötar när datorn går på batteri.
Pratade med apple igår som lovat att "ta ärendet vidare"..

Ganska kul.. dom frågade ut mig angående strömproblemet..
Bland annat undrade dom om det kom rök ur datorn och om så var fallet huruvida jag behövde en ficklampa för att ta mig ur rummet...

Ska bli spännande och se hur detta slutar..
Tror ni att det är en bra ide att göra backup på disken innan jag lämnar datorn ifrån mig?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-30 12:55

Ta en backup!!!

Hm... intressant, ny definition av skärmsläckare Helst CO2, pulver skräpar ner så......

Men va...

Är mac användare A. självplågare B.härdade C.korkade D. från annan planet?
Men det kan väl för höge farao inte vara möjligt att man ska sitta o få stötar av sin dator.
Ngt grundläggande fel måste det vara och en sådan produkt ska inte existera, och GÖR den det är det inte möjligt att det finns köpare som sitter och försöker hitta lösningar på sådant som från början självklart inte skulle vara möjligt...
Själv mac användare förundras jag över "snällheten" inför rena dumheter från tillverkare.
Skam till sägandes inbegriper det även mig, men nu börjar jag lacka ur...

Min powerbook i alu. ger alltid lite krypströmar när den är nätansluten utan den jordade kabeln men några stötar har jag inte upplevt.

Har någon hittat en smidigare variant av den jordade sladden?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-09 12:55

Håller med sisyfos63, man ska inte få stötar av en dator, framföralt inte en bärbar!

  • Medlem
  • 2004-08-11 01:45

Hände samma sak för mig när jag satt på ett tåg

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-19 21:11

Jag ansluter mig till gänget med poowerbooks som ger ifrån sig krypström...

Jag känner lite kittlande när jag har fötterna på elementet i min studentlya. Lite spänning i livet

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-20 23:05

Problemet minskar betydligt om du använder den senare varianten av nätadapter med den jordade strömkabeln i stället för den lilla pluggen som inte är jordad (som jag personligen föredrar för att den är lättare att ta med sig), naturligtvis så bör det vara ett jordat eluttag också.

Annars så kan jag tipsa om att de flesta matvarubutiker har gummihandskar

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 00:43

Faktum är att man kanske borde klä insidan av sin PB med något gummiliknande material, så ingen elström kunde sprida sig ut i chassit. Jag har haft lite strul med min DVD-spelare (har första PBG4 som bara har den enheten) som tryckts ihop och plötsligt inte kunde spela CD/DVD-skivor. Det var bara att öppna och bända upp enheten lite, nu funkar den som den ska igen. Nu när jag lyssnar med lurar och har datorn kopplad till laddare så brummar datorn vagt (ut i ljudutgången), men när jag lägger handen på den så slutar det. Har en känsla av att det är DVD-enheten som ligger för nära chassit (ja, vägg i vägg helt enkelt). Möjligen är det annars kontakten till laddaren som ligger emot chassit när man ansluter den. Klantigt löst är det iaf. Jag har upplevt krypström från samtliga mina nyare bärbara Macar, sorgligt nog. Även vita iBook (ajajaj när man hade den vilandes på sina bara ben, då fick man småstötar). Har haft iBook G3/500, PBG4/550 och PBG4 667 DVI och har nu PBG4/400 (as a sidenote: som tack vare 10.3 är en snabbare Mac än de jag hade tidigare... Det är något kryptiskt med elen... it sure is.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 00:50

Menar med den där uppräkningen av burkar jag haft att de samtliga haft lite krypströmmar.

Har givetvis haft fler Macar än så... hehe...

Jag får känner av stickningar från min 15" Pb 1.25GHz.
Det sker när jag ahr den liggandes på bröstet i sängen och min hakspets ibland nuddar framdelen på datorn.
Och kommentera inte hur det kan se ut, det blir varmt och man får en smidig lösning att kolla på film i sängen.
Hur som ehlst detta har jag hört från ett gäng personer som upplever svaga stötar från alu PB

Apple har nu drygt en månad efter det att jag först ringde in och bad om hjälp med min PB vid tredje påringningen kommit fram till att jag ska lämmna in den hos Lan-master här i Stockholm...
Mmmm det kunde jag gjort för länge sen..

Är det bara jag som är naiv men borde inte Äpplet vara lite mer tillmötesgående mot sina trogna kunder?

Förresten så är Airtunes helt fantastiskt..

Bevaka tråden