Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken 3G-lur ska man välja

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 11:00

Sugen på att skaffa en 3G-telefon.
Vilken modell är den bästa? Har inget behov av att synca mot macen, men det skulle ju vara kul att kunna föra över filer. (Via BT eller USB)

Det jag funderar på är Tres Fri150. Dom telefoner man kan välja på då är:
NEC e228
Motorola A920
NEC e616
LG U8110

Ursprungligen av JohanK:

Sugen på att skaffa en 3G-telefon.
Vilken modell är den bästa? Har inget behov av att synca mot macen, men det skulle ju vara kul att kunna föra över filer. (Via BT eller USB)

Det jag funderar på är Tres Fri150. Dom telefoner man kan välja på då är:
NEC e228
Motorola A920
NEC e616
LG U8110

Den finns bara en enda lur som fungerar vettigt. Och det är LG:en. Den saknar dock BT men telefonen i sig är mycket bättre än de andra. Och mindre framförallt.

NEC e616 är ju populär och ska tydligen fungera att föra över filer också.

Om du har behov av en (stor) smartphone så är Motorola's A929 helt okej.

Själv har jag en A835 som (trots att den är lite stor) är en riktigt bra telefon. Har allt tekniskt gojs man kan tänka sig, ligger bra i handen och ser rätt bra ut. Den fungerar utmärkt med iSync, skicka filer, logga samtal på datorn, fjärrstyra datorn m.m.

Ciryon

Motorola's kommande A1000 smartphone verkar extremt lovande, men den lär ju kosta en slant då den släpps senare i år.

Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till GSM efter upplevt fördelarna med videosamtal, internet (på riktigt) i fickan, enormt stort innehåll på 3's portal (där mycket också är gratis). Har dessutom betydligt bättre täckning nu än tidigare med GSM, framför allt i källare, hissar m.m.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 12:04

Ska till Tres butik senare idag och kolla lite..

Kostar det att skicka SMS, eller går det på dom 150 min?

LG:n saknar minneskortsplats, annars hade den varit klockren. SE Z1010 är ju det givna valet men den är å andra sidan ohemult dyr. Någon som har en Nec e616? Har hört att det är lite si och så med Mp3-uppspelning på den. Skulle vara kul att veta om den klarar att spela upp mpeg-4 och 3gp också.

Ursprungligen av Pelleman:

LG:n saknar minneskortsplats, annars hade den varit klockren. SE Z1010 är ju det givna valet men den är å andra sidan ohemult dyr. Någon som har en Nec e616? Har hört att det är lite si och så med Mp3-uppspelning på den. Skulle vara kul att veta om den klarar att spela upp mpeg-4 och 3gp också.

Alla 3G telefoner spelar upp MPEG4.. 3GGP på de flesta, men inte alla.. Dom flesta klarar också av AAC (MPEG4 audio)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 12:08

Fungerar A920 med iSync?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 12:29

Z1010 har jag redan räknat bort pga priset

Ne nu ska jag ner på stan å kolla hos Tre..

Så er der

Ursprungligen av JohanK:

Z1010 har jag redan räknat bort pga priset

Ne nu ska jag ner på stan å kolla hos Tre..

Så er der da een fordel ved at bo i Danmark...;)

Lige nu kan vi købe z 1010 for EEN krone.

Skade at du ikke kan rejse over sundet efter een - og bruge den i Sverige...

Det er ellers en feeed tlf. Og den ka endda funke med en mac

hilsner

max

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 14:59
Ursprungligen av maximus:

Så er der da een fordel ved at bo i Danmark...;)

Lige nu kan vi købe z 1010 for EEN krone.

Skade at du ikke kan rejse over sundet efter een - og bruge den i Sverige...

Det er ellers en feeed tlf. Og den ka endda funke med en mac

Z1010 kostar bara en krona i Sverige också numera. Eftersom en svensk krona är värd mindre än en dansk är Z1010 de facto billigare i Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 15:06

Impulsköpte en LG.. Så jävla snygg!
Fungerar inte med Mac, men det gör inget eftersom det är min privata mobil. När det gäller jobbtelefonen så måste jag kunna synka mot macen, pga alla jävla adresser

Men, med lite pill kan jag nog synka via VPC om jag nu skulle vilja det.

Väldigt trevlig personal på 3.. Tjejen jag köpte den av var väldigt söt, så det kan ju ha hjälpt till mitt impulsköp.. :rolleyes:

Ursprungligen av JohanK:

Impulsköpte en LG.. Så jävla snygg!

Kul! Köpte du till några paket eller nåt sånt? Börjar fundera på att pröjsa en femtilapp extra i månaden för att kunna hämta obegränsat med nyhetssändningar o sånt. SMS skickar jag ytterst sällan, så deras 10 öre/SMS är inget för mig.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 15:51
Ursprungligen av Ciryon:

Kul! Köpte du till några paket eller nåt sånt? Börjar fundera på att pröjsa en femtilapp extra i månaden för att kunna hämta obegränsat med nyhetssändningar o sånt. SMS skickar jag ytterst sällan, så deras 10 öre/SMS är inget för mig.

Ciryon

Får se på min första räkning om jag kommer tjäna nått på extra paket

Du kommer för övrigt vara den första jag ringer när mobilen är laddad, och video fungera. Vill testa videosamtal

Ursprungligen av JohanK:

Du kommer för övrigt vara den första jag ringer när mobilen är laddad, och video fungera. Vill testa videosamtal

Hehe, ok..

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-28 15:08

Var en stackars kille framför mig i kön som var inne och klagade på sin räkning. 6000kr i videosamtal. Han hade trott att videosamtal var gratis även när man var utomlands...
Han får nog en del att förklara för sina föräldrar....

I och med att alla 3-företag världen över ägs av samma företag i stort (även om Investor är delägare i Sverige) tycker man att de borde använda gratis internationella samtal som ett konkurrensmedel.
Det samma gäller väl Vodafone?
Skulle det vara effektivt tror ni?

  • Medlem
  • 2004-07-31 21:02

Ha INTE med tre att göra

Ursprungligen av JohanK:

Sugen på att skaffa en 3G-telefon.
Vilken modell är den bästa? Har inget behov av att synca mot macen, men det skulle ju vara kul att kunna föra över filer. (Via BT eller USB)

Det jag funderar på är Tres Fri150. Dom telefoner man kan välja på då är:
NEC e228
Motorola A920
NEC e616
LG U8110

Jag kan bara säga så här. Vad ni än gör så skaffa ALDRIG, jag säger ALDRIG, en LG U8110 eller ha med Tre att göra. Jag har aldrig ägt en telefon som fungerat så dåligt, även efter reparation. Dessutom har jag inte fått särskilt bra hjälp från tre, dom har skött det jävligt dåligt och är inte tillmötesgående fastän jag för tillfället har endast en fungerande videokamera, men absolut inte en telefon jag kan använda. Tvingas ändå betala för skiten.

Så undvik tre, det är allt jag har att säga.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-31 21:16
Ursprungligen av Inki:

Jag kan bara säga så här. Vad ni än gör så skaffa ALDRIG, jag säger ALDRIG, en LG U8110 eller ha med Tre att göra. Jag har aldrig ägt en telefon som fungerat så dåligt, även efter reparation. Dessutom har jag inte fått särskilt bra hjälp från tre, dom har skött det jävligt dåligt och är inte tillmötesgående fastän jag för tillfället har endast en fungerande videokamera, men absolut inte en telefon jag kan använda. Tvingas ändå betala för skiten.

Så undvik tre, det är allt jag har att säga.

Har tyvärr hört det samma och kvaliten med videosamtal e ju pinsam.

Ursprungligen av skatan:

Har tyvärr hört det samma och kvaliten med videosamtal e ju pinsam.

De flesta jag har visat videosamtal för har blivit grymt imponerade. Perfekt när man vill visa upp något, eller för att det är gratis och inte tas av "standard-minutrarna", hehe.

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-31 22:51
Ursprungligen av skatan:

Har tyvärr hört det samma och kvaliten med videosamtal e ju pinsam.

Har nu gjort två videosamtal sen jag köpte telefonen. Första gången var kvaliten rätt dålig, men andra gången var det jättebra.
Så det beror nog på belastningen på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 12:00
Ursprungligen av skatan:

Har tyvärr hört det samma och kvaliten med videosamtal e ju pinsam.

Jag tycker kvaliteten är helt OK, bättre än förväntad. Det blir ju mycket artifakter om man rör mycket på kameran, men stillasittande konversation ansikte-mot-ansikte funkar skitbra.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-01 14:19
Ursprungligen av henrrrik:

Jag tycker kvaliteten är helt OK, bättre än förväntad. Det blir ju mycket artifakter om man rör mycket på kameran, men stillasittande konversation ansikte-mot-ansikte funkar skitbra.

Ok, det kanske men då känns det som det losar sin funktion med mobilkommunikation

  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 17:45
Ursprungligen av skatan:

Ok, det kanske men då känns det som det losar sin funktion med mobilkommunikation

Alltså, man behöver ju inte sitta HEMMA och prata. :rolleyes: Jag säger bara att bildkvaliteten är bättre om det inte är så mycket som rör sig i bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-31 21:50
Ursprungligen av Inki:

Jag kan bara säga så här. Vad ni än gör så skaffa ALDRIG, jag säger ALDRIG, en LG U8110 eller ha med Tre att göra. Jag har aldrig ägt en telefon som fungerat så dåligt, även efter reparation. Dessutom har jag inte fått särskilt bra hjälp från tre, dom har skött det jävligt dåligt och är inte tillmötesgående fastän jag för tillfället har endast en fungerande videokamera , men absolut inte en telefon jag kan använda. Tvingas ändå betala för skiten.

Så undvik tre, det är allt jag har att säga.

Hmm, LG U8110 har bara en kamera.. ??

Senast redigerat 2004-07-31 22:10
  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 11:55
Ursprungligen av Inki:

Jag kan bara säga så här. Vad ni än gör så skaffa ALDRIG, jag säger ALDRIG, en LG U8110 eller ha med Tre att göra. Jag har aldrig ägt en telefon som fungerat så dåligt, även efter reparation. Dessutom har jag inte fått särskilt bra hjälp från tre, dom har skött det jävligt dåligt och är inte tillmötesgående fastän jag för tillfället har endast en fungerande videokamera, men absolut inte en telefon jag kan använda. Tvingas ändå betala för skiten.

Så undvik tre, det är allt jag har att säga.

Jag antar att luren är trasig?
Så här kan man göra:
Tre har rätt att försöka laga den två gånger, sedan kan du häva köpet. Reparationen ska göras "utan väsentlig olägenhet" för kunden, dvs de måste rimligtvis ge dig en lånelur under de två-tre veckor som reparationen tar. Kan de inte erbjuda en lånelur ska du kräva en ny lur. Det är viktigt att understryka att man inte klarar sig utan telefon.

Eller så kan man sitta hemma och sura med en trasig lur...

Det är nog delade erfarenheter om Tre. Jag själv är mycket nöjd hittils. Jag tycker om att Tre verkligen verkar vilja fixa det folk klagar på (nu pratar jag inte om enskilda fall, utan generellt). För ett år sedan klagade folk på höga priser, då chocksänkte de priset. Sen klagade de på nätet och att samtal bröts, det gör de aldrig för mig. Sen klagade de på stora, klumpiga mobiler - nu finns flera mindre modeller. Sen klagades det på kundtjänsten och väntetider (helt berättigat), då fixade de det med. Mailade dem häromdan och fick svar dagen efter.

Jag har en Motorola A835 förresten.. lite stor men har allt man kan önska sig i teknisk väg (viktigast för mig). När det kommer en P900 med 3G så ska den bli min.

Ciryon

Kan man fortfarande endast ringa videosamtal inom ens operatörs nät, eller har de fixat detta?

/K

  • Medlem
  • 2004-08-01 14:38
Citat:

Kan man fortfarande endast ringa videosamtal inom ens operatörs nät, eller har de fixat detta?

Jag har iaf tagit emot ett videosamtal från Tele2.Comviq, så då borde det ju fungera åt andra hållet också.

Ursprungligen av Tim:

Jag har iaf tagit emot ett videosamtal från Tele2.Comviq, så då borde det ju fungera åt andra hållet också.

Okey bra. Vilken operatör har du? Tre?

Bevaka tråden