Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordbehandling på iBook

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

en liten snabb fråga...

när man köper en iBook får man med någon form utav ordbehandlings program då eller måste man köpa till det svindyra Office paketet?

  • Medlem
  • 2004-07-28 12:48

AppleWorks brukar ingå. Kan läsa och skriva Word-filer. (med vissa restriktioner, naturligtvis)

OpenOffice finns också, gratis, även om det inte är så maccigt. http://www.openoffice.org/

Ursprungligen av lime:

AppleWorks brukar ingå. Kan läsa och skriva Word-filer. (med vissa restriktioner, naturligtvis)[/url]

Hur pass är restriktionerna? Kan man bara typ skriva och inge mer eller kan man som i vanliga word lägga på bakgrunder, göra snygga rubriker o dyl?

Appleworks är fantastiskt bra. Du har ju kalkylprogram i det som "påminner" om Excel

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 13:04

Har inte Office något privatperson användar pris runt 1000:- eller har jag missuppfattat det?

Ursprungligen av bhagert:

Har inte Office något privatperson användar pris runt 1000:- eller har jag missuppfattat det?

Student & Teacher Edition finns på Apple Store för 1 490.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 14:17

Textredigerare följer med. I Panther är det ett fullt tillräckligt program om man vill ordbehandla med alla ordbehandlingsfunktioner! Kan öppna och spara RTF, RTFD, TXT och Word, dock klarar den inte att visa bilder i Worddokument.

AppleWorks kan inte spara i Word-format, endast exportera till Wordformat. Alltså kan man inte bara trycka cmd-S för att de senaste ändringarna ska sparas till den befintliga filen, utan man kan bara gå till spara som, välja Word-format och sen ersätta den befintliga filen. Det enda format som AW kan spara direkt till är programmets egna format, cwd, som typ inget annat program kan läsa. Tror inte heller att AW kan visa bilder från Worddokuemnt.

Syftet med min iBook (om jag köper en) är att jag skall ha den till skolarbete och musik. Jag börjar i gymnasiet nu i höst så det börjar bli lite allvar nu med pluggandet och då vill jag kunna göra snygga arbeten, räcker AppleWorks till detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 14:27
Ursprungligen av Rainbow:

Syftet med min iBook (om jag köper en) är att jag skall ha den till skolarbete och musik. Jag börjar i gymnasiet nu i höst så det börjar bli lite allvar nu med pluggandet och då vill jag kunna göra snygga arbeten, räcker AppleWorks till detta?

Nja, AW eller Textredigerare räcker till texter, men om du vill göra snyggt designade arbeten så bör du nog skaffa tex InDesign.

AW KAN funka till design också, genom att man använder objektgrafik-delen (AW är sex delar: Ordbehandling, punktgrafik, objektgrafik, kalkylblad, register, presentation), men det är ganska osmidigt eftersom det inte är anpassat till siddesign och det har inte så många funktioner heller.

om vi jämför word och AW i wilket kan man då göra snyggast arbeten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 14:39
Ursprungligen av Rainbow:

om vi jämför word och AW i wilket kan man då göra snyggast arbeten?

Word tror jag... I senaste versionen (2004) så har de äntligen sett till att effekterna är snyggare, bla finns finns riktiga skugg-funktioner (med luddeffekter och allt) istf bara en exakt kopia av ett objekts kontur i grått.

Men du ska veta att det är j****gt krångligt att hanskas med tex bilder och bildtexter i Word. Så fort man gör något som inte är basic ordbehandling så börjar allt krångla. Saker flyttar på sig själva och flytande objekt kan bara flyttas via ett rutmönster om man inte håller in cmd mm... Ett rent helvete alltså. Drar ut på tiden mycket.

I AWs ordbehandling kan man inte hantera flytande objekt alls, utan endast objekt som är en del av texten. Och i objektgrafikläget är inte ordbehandlingen särskilt smidig istället. Men i AW krånglar inget, utan allt uppför sig som man förvä'ntar sig hela tiden!

Så om man inte väljer ett riktigt designprogram är jag rädd att man får välja mellan funktion och strulfrihet.

ok, då har jag bara en fråga till, om jag sparar ihop pengar och köper inDesign, måste jag köpa en special version som är just för mac eller är det samma för båda PC och Mac?

Ursprungligen av Rainbow:

ok, då har jag bara en fråga till, om jag sparar ihop pengar och köper inDesign, måste jag köpa en special version som är just för mac eller är det samma för båda PC och Mac?

Du är medveten om att inDesign kostar lika mycket som din blivande dator va?

Nja inte om jag köper det från usa, kostar 700 dollar där

Ursprungligen av Rainbow:

ok, då har jag bara en fråga till, om jag sparar ihop pengar och köper inDesign, måste jag köpa en special version som är just för mac eller är det samma för båda PC och Mac?

ojoj, köp inte indesign bara för att ordbehandla med det...

Ursprungligen av Rainbow:

om vi jämför word och AW i wilket kan man då göra snyggast arbeten?

Du kan nog göra tillräckligt snygga arbeten i båda, innehållet brukar vara viktigare vid uppsatsskrivande...

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Du kan nog göra tillräckligt snygga arbeten i båda, innehållet brukar vara viktigare vid uppsatsskrivande...

Ok, inDesign kanske är lite överkurs, jag börjar ju ändå bara 1 ring, ska ju inte direkt skriva grejer för en stor tidskrift

InDesign är ändå främst ett sättprogram, dvs du placerar ut bilder, bryter befintlig text mm med det.
Att skriva in texter direkt i inDesign upplever jag själv som väldigt ansträngade.
Varför inte prova och se om appleworks fungerar till det du ska ha det till? Och köpa Pyttemjuk Office senare om det skulle behövas?

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

InDesign är ändå främst ett sättprogram, dvs du placerar ut bilder, bryter befintlig text mm med det.
Att skriva in texter direkt i inDesign upplever jag själv som väldigt ansträngade.
Varför inte prova och se om appleworks fungerar till det du ska ha det till? Och köpa Pyttemjuk Office senare om det skulle behövas?

/K

var kan jag pröva AW? jag har ju inte ens en Mac än.

Nej jag menade om du köper en mac. Då får du ju med appleworks.

Men ännu smartare; stick till Macoteket på Birger jarlsgatan eller inLife på sveavägen och testa!

Ursprungligen av Kristofer G:

Nej jag menade om du köper en mac. Då får du ju med appleworks.

Men ännu smartare; stick till Macoteket på Birger jarlsgatan eller inLife på sveavägen och testa!

Är du säker på att man får me AW? det står inget om det när man köper..

Jag fick det i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 15:25

Jag köpte min Mac för ca en månad sedan och jag fick inte med AW.

Jag fick med det när jag köpte min gamla G3a också.
Antingen har de stoppat med det av misstag när jag köpte G4an, eller har de slutat med att skicka med AW efter det då.

/K

Ärligt talat, AW är direkt odugligt. Man får tycka vad man vill om MS men Office spöar AW med hästlängder. Kalkyldelen i AW är ett skämt. 500 rader är allt som får plats och hur mycket kalkyler blir det på det? Eller har jag missat nåt fundamentalt här?

När det gäller index och sånt i orddelen är ju också AW rätt odugligt. Har man dessutom office på jobbet och tar med mer "avancerade" dokument hem och importerar dem till AW så ser de ofta ut som skit. Saknar hamnar huller om buller.

Jag väljer Office före AW vilken dag som helst. Visst, jag använder säkert 2% av alla funktioner med jag vet i alla fall att det är jag som är begränsningen och inte programmet som det är i fallet med AW. 1490kr för Office 2004 är rena fyndet!!

Ursprungligen av Rickard A:

Ärligt talat, AW är direkt odugligt. Man får tycka vad man vill om MS men Office spöar AW med hästlängder. Kalkyldelen i AW är ett skämt. 500 rader är allt som får plats och hur mycket kalkyler blir det på det? Eller har jag missat nåt fundamentalt här?

När det gäller index och sånt i orddelen är ju också AW rätt odugligt. Har man dessutom office på jobbet och tar med mer "avancerade" dokument hem och importerar dem till AW så ser de ofta ut som skit. Saknar hamnar huller om buller.

Jag väljer Office före AW vilken dag som helst. Visst, jag använder säkert 2% av alla funktioner med jag vet i alla fall att det är jag som är begränsningen och inte programmet som det är i fallet med AW. 1490kr för Office 2004 är rena fyndet!!

Det hela hänger på vad man ska göra...
_Du_ väljer office vilken dag som helst, men ska man som den här killen precis börja första ring och ska ordbehandla lite så behövs varken indesign eller mer än 500 rader i kalkyldelen. 1 500 spänn är dessutom ganska mycket pengar jämfört med de 0 kr som appleworks kostar, speciellt om man går på gymnasiet...

Visst, jag har office också, men jag använder i 95% av alla fall textredigeraren vid ordbehandling (vilket jag fnular med ganska mycket).

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 15:57
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det hela hänger på vad man ska göra...
_Du_ väljer office vilken dag som helst, men ska man som den här killen precis börja första ring och ska ordbehandla lite så behövs varken indesign eller mer än 500 rader i kalkyldelen. 1 500 spänn är dessutom ganska mycket pengar jämfört med de 0 kr som appleworks kostar, speciellt om man går på gymnasiet...

Visst, jag har office också, men jag använder i 95% av alla fall textredigeraren vid ordbehandling (vilket jag fnular med ganska mycket).

Har han råd med inDesign så har han väl råd att slanta 1500 för Office?

Jag har typ inte råd alls med InDesign men det går ju alltid att spara ihop, det kommer ju dock ta ett tag, men jag tycker det låter som att AppleWorks räcker gott och väl för mig, jag vill ju bara ha en lättanvänd ordbehandlare som gör att jag kan på ett smidigt sätt skriva shyssta uppsatser. Men jag tror att jag ska följa Kristoffer G's förslag och åka in till stan och dra förbi Macoteket och bara fråga om man kan få ta en 10 minuter eller något och pröva att använda AW. Om jag känner att det är tillräckligt för mig så ser jag ingen anledning att lägga ut 1,400 för Office.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det hela hänger på vad man ska göra...
_Du_ väljer office vilken dag som helst, men ska man som den här killen precis börja första ring och ska ordbehandla lite så behövs varken indesign eller mer än 500 rader i kalkyldelen. 1 500 spänn är dessutom ganska mycket pengar jämfört med de 0 kr som appleworks kostar, speciellt om man går på gymnasiet...

Visst, jag har office också, men jag använder i 95% av alla fall textredigeraren vid ordbehandling (vilket jag fnular med ganska mycket).

Jag tycker bara man ska känna till att Appleworks är otroligt begränsat. Och sitter man med Office i skolan ska man vara väl medveten om att dokumentet man snajdade till där inte kommer se så himla bra ut på AW.

Mina dokument är inte speciellt avancerade men hur jag än försöker använda AW blir jag bara frustrerad. Hela tiden är det nåt som inte går att göra. Sätter jag mig med Office istället går det mesta som en dans. Apple borde uppdaterat (ny version dvs) AW för mer än 2 år sen. Nu känns det bara riktigt gammalt, segt och begränsat.

Och som nån sa, kan killen tänka sig lägga ut massa pengar på Indesign är inte 1500kr för Office 2004 speciellt mycket.

Men är inte Office aktuellt hade jag gjort som du använt textredigeraren isf för AW. Den är f-n så mycket bättre.

Appleworks följer bara med i-maskinerna. iBook och iMac alltså.

Bevaka tråden