Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterigåta

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 12:01

Vad är det för fel på Mac-användare egentligen?

Battery Technology Inc - http://www.batterytech.com/ - säljer batterier av alla sorter. Bland annat säljer de batterier för laptops av alla sorter och märken, inkl Apple.

De berättade i en intervju att de säljer lika mycket batterier till Mac-ägare som till PC-ägare! Apples andel är inte 50% sist jag kollade...

Vad tyder det på tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 12:17

Att Apple är stora på bärbart-marknaden, men små på startionär-marknaden?

  • Medlem
  • 2004-07-27 12:52

Att Apples bärbara troligen hänger med längre... En PC byts ut oftare. Lägre inköpspris gör det enklare att motivera sig att köpa ny oftare.

  • Medlem
  • 2004-07-27 18:51

Tills alldeles nyligen hade nästan inga PC en batteritid över en och en halvtimme, vilket gjorde att folk struntade i att köpa nya när batteriet blev sämre (ett helt paj batteri var inte så mycket sämre än ett nytt). Macägare har tidigare haft lite bättre batteritid, och utnyttjat bärbarheten annorlunda.

Nu är det inte riktigt så längre.

  • Medlem
  • 2004-07-27 19:31

Siffrorna i intervjun kanske inte var helt exakta heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-27 20:04

De med bärbara PC som jag känner köper inget nytt batteri när det gamla är slut, de kör på extern strömförsörjning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 20:14

Det kanske inte är så många firmor som har piratbatterier till Mac, och Battery Technology är en av dessa firmor. Däremot finns det antagligen många leveratörer av piratgrejor till PC-laptoppar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 00:43
Ursprungligen av Mondo:

Det kanske inte är så många firmor som har piratbatterier till Mac, och Battery Technology är en av dessa firmor. Däremot finns det antagligen många leveratörer av piratgrejor till PC-laptoppar.

Det tror jag med. Jag har letat batteri till mitt gamla dasslock, hittar bara batterier från BTI.

  • Medlem
  • 2004-08-03 13:14
Ursprungligen av Mondo:

Det kanske inte är så många firmor som har piratbatterier till Mac, och Battery Technology är en av dessa firmor. Däremot finns det antagligen många leveratörer av piratgrejor till PC-laptoppar.

Frågan är ju varför man vill köpa ett batteri därifrån, kostar ju t.o.m. några dollar mer än ett Apple originalbatteri och dessutom 6 Wh sämre kapacitet, 44 Wh på Batterytech och 50 Wh på Apple original. (för 12" PowerBook)

Bolaget kanske förhållandevist är litet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 11:45

Jag var mer inne på att man som Mac-användare håller fast vid sin dator längre än andra... Eller är det verkligen så? Kanske siffran 50/50 är en statistisk miss i alla fall?

en snabb fråga nu när vi ändå är inne på det här med batterier.

är det så att ett batteri "tar slut" efter X antal urladdningar och i så fall ungefär i hur många timmar kan man köra en ny iBook på batteri innan det "tar slut"?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-28 15:57

Ja, batterier tar slut efter ett visst antal laddningar ca 500-1000 cykler. Med LI-ION batterier så spelar det inte så stor roll om det är hela cykler eller delvis urladdat, dessutom så åldras denna batteritypen. Ytterligare en felkälla är den laddningsövervakning ( elektronik ) som finns i LI-ION batterierna.

1
Bevaka tråden