Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionskoder - ett helvete! Hur kommer jag runt?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ofta varit förespråkare för upphovsrätten och exempelvis tagit skivbolag i försvar när de hävdat sin rätt till ersättning för sitt material. Men regionskoder på DVD-skivor är ett rent och skärt helvete och något jag aldrig kommer försvara. Det syftar inte till någonting vettigt öht!

Jag har en sprillans 12'' PB och har köpt DVD-skivor i olika regioner (som jag gärna vill kunna titta på). Därför vill jag få DVD-spelaren regionsfi. Är det någon som vet hur jag moddar min DVD-spelare på ett säkert och tillförlitligt sätt?

/Jont Olof

Jag har comboenheten som enligt systeminformation har följande specar:

MATSHITA CD-RW CW-8123:

Tillverkare: MATSHITA
Modell: MATSHITA CD-RW CW-8123
Revision: CA0T
Serienummer:
Enhetstyp: CD-RW/DVD-ROM
Skivbränning: Stöds/levererad av Apple
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Nej
Protokoll: ATAPI
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern

Ursprungligen av Jont Olof:

Jag har ofta varit förespråkare för upphovsrätten och exempelvis tagit skivbolag i försvar när de hävdat sin rätt till ersättning för sitt material. Men regionskoder på DVD-skivor är ett rent och skärt helvete och något jag aldrig kommer försvara. Det syftar inte till någonting vettigt öht!

Jag har en sprillans 12'' PB och har köpt DVD-skivor i olika regioner (som jag gärna vill kunna titta på). Därför vill jag få DVD-spelaren regionsfi. Är det någon som vet hur jag moddar min DVD-spelare på ett säkert och tillförlitligt sätt?

/Jont Olof

Använd gärna VLC player så slipper man att tänka på regionskoder!

http://www.videolan.org/vlc/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 10:52

Regionskoder har ju det syftet att olika markandder (USA och Europa ex) inte ska konkurera då filmer ofta kommer ut tidigare i USA på DVD än i Europa. Problemet uppstår för de som reser mycket med ex. en dator.

Jag håller med om att det är värdelöst med regionerna, men filmbolagen tror väl folk slutar gå på på bio om man kan få DVD:n samtidigt.

That said, VLC funkar bra för att spela upp det mesta gällande DVD. Menyer blir inbland lite fel, men det kan man leva med.

Ursprungligen av Erik.dv:

Regionskoder har ju det syftet att olika markandder (USA och Europa ex) inte ska konkurera då filmer ofta kommer ut tidigare i USA på DVD än i Europa.

Varför har man då regionsskydd på gamla filmer? Jättekonstigt att en film från 1980-talet ska ha regionsskydd med den motiveringen.

Regionskoder suger. Sjukaste och sämsta som finns idag. Anti-konsument.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 11:46

Det här skall jag testa !!!!!!!!!!!!

Det var ett trevligt tips! Men hur har dom löst det? Så spärren sitter inte i hårdvaran(s inbyggda mjukvara) trots allt?

/K

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-15 12:44

Jag vet att filmbolagens motivering är att de skall kunna ha olika releasedatum för filmer. Detta tycker jag per definition är dumt i huvvet, och även om så skulle vara fallet, så är det knappast så att en hel kontinent skulle vallfärda till en annan kontinent bara för att kunna se en film på bio, alternativ köpa med sig en DVD hem. Kostnaden står inte någonstans i relation till vad man får (fundera över flygpriset till USA och jämför med antalet nya filmer du kan plocka med dig hem).

Tack för alla tips. Är det någon som liksom jag har den senaste 12'':aren och redan har moddat den? Jag är helt grön på det här området och skulle gärna vilja ha en ciceron genom moddningsträsket!

Cheers!

/Jont Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-16 07:04
Ursprungligen av Jont Olof:

Tack för alla tips. Är det någon som liksom jag har den senaste 12'':aren och redan har moddat den? Jag är helt grön på det här området och skulle gärna vilja ha en ciceron genom moddningsträsket!

Verkar tyvärr inte finnas ngn region-free-firmware-patch till din drive ännu av vad jag kan se på sidorna jag länkade till. Många frågar dock efter patch till 8123an så den kommer nog vart det lider. Kolla in lite då och då på rpc1 forumet.

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 13:46

Det fungerade med VLC player. Jag har fortfarande kvar Apples DVD spelare men den måste vara öppen i bakgrunden för att skivan inte skall komma ut.

Regionskoderna ändrades inte.

Trevligt att kunna spela sina reg 1 på Powerbooken.

VLC följer inte någon region kodnings system utan bara kör den film som den kan läsa.
VLC har dessutom många bra Codec’s som kan läsa många andra format också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 15:36

Man kan även tvångsavsluta Apple DVD-spelare så stannar skivan kvar i burken…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 15:47

Jo, men då är det fortfarande för att hålla olika marknader i sär. Vissa länder tar ut högre pris än andra osv. Jag tycker också det är galet. Då borde man ha samma policy för musik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-15 15:48

Systemets DVD-spelare dra aldrig igång när jag stoppar in en dvd. Har ställt in att VLC skall användas som DVD-spelare.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 11:50

För att inte ha DVD spelaren öppen när man kör VLC. Gå till System inställningarna och klicka på CD&DVD ikonen. Ändra DVD Video inställningen från DVD spelare till att ignorera eller VLC. Spara och DVD spelaren startas inte när du stoppar in en DVD disk.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 10:08

Har inte PB, men kunde inte se region 1 DVD i VLC 0.7.0. En uppdatering till 0.7.2 gjorde det möjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 16:37

Om du laddar ner den nya version av VLC kan du fa problemet, som jag fick, att du har en lila farg plus dubbel bild. Jag har nu lost det. Du maste ga in pa installningar/preferences, sen video/output modul kryssa i rutan advance och byta codec till Video Quartz.

Sen fungerar det super!!!!

/Cahlou

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 01:55
Ursprungligen av cahlou:

Om du laddar ner den nya version av VLC kan du fa problemet, som jag fick, att du har en lila farg plus dubbel bild. Jag har nu lost det. Du maste ga in pa installningar/preferences, sen video/output modul kryssa i rutan advance och byta codec till Video Quartz.

Sen fungerar det super!!!!

/Cahlou

Även om ämnet fortfarande kan vara intressant svarar du på en ett år gammal tråd...

VLC funkar inte alla gånger för mig, strular kanske tre ggr av tio. Löste det genom att köpa en extern DVD-brännare - LaCie "slim" dual layer DVD+/-RW Porsche. Inte nog med att den spelar ALLT via OS:ets DVD-player, så är den också SUPERLITEN (lika tjock som två CD-askar), kräver ingen extern power supply och bränner dual layer vilket ingen av Apples bärbara gör. MYCKET nöjd!

Är det fortfarande olagligt att sälja annat än region 2 i sverige? I sådana fall en ganska tandlös bestämmelse då de flesta handlar online och alla handlare säljer blandade regioner helt fritt och öppet...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 17:37

Nej, det finns inte längre något stöd i lag eller annat på att ha regionkodningen aktiverad. Se till exempel på hur många DVD-spelar av de kända fabrikaten som inte bryr sig om regionkodning längre. Apple vill dock hålla sig så bra vän med filmbolagen som möjligt och har DRM akiverad där det bara går.

1
Bevaka tråden