Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple + Motorola = Mobiltelefon!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tydligen ska Apple och Motorola samarbeta om en ny mobiltelefon som ska kunna synkas med iTunes. Verkar bli någon variant av iTunes i själva telefonen också.

Mer info på MacCentral.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 10:02

Vore coolt! Ännu coolare med SE...

Det verkar som om detta inte är ett rykte.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 10:48

Ser man på, kanske blir en Motorola nån gång i framtiden. (Är dock livrädd för deras "GUI"). burr.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 19:44
Ursprungligen av DaPhox:

Ser man på, kanske blir en Motorola nån gång i framtiden. (Är dock livrädd för deras "GUI"). burr.

agree!!

Man kan väl hoppas att apple får hålla i gui-biten

Kul att de väljer sämsta mobiltillverkaren av alla.

Och dessutom handlade det ju bara om själva mjukvaran, nåt slags program, för att spela upp musiken. Inte GUIt i telefonen. Var ju inte så spännande direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 11:33
Ursprungligen av Rickard A:

Kul att de väljer sämsta mobiltillverkaren av alla.

Och dessutom handlade det ju bara om själva mjukvaran, nåt slags program, för att spela upp musiken. Inte GUIt i telefonen. Var ju inte så spännande direkt.

OK håller med om att Motorola är rätt ruttna på telefondesign. Men tycker ändå det är fascinerande! Detta är ju den första icke-iPodspelaren som Apple stöder. Hett stoff!

Ursprungligen av Rickard A:

Kul att de väljer sämsta mobiltillverkaren av alla.

Not true. Motorola har faktiskt ryckt upp sig ordentligt. Deras senaste mobiler (framför allt 3G) har proffsigt, tekniskt avancerat operativsystem med bra användarvänlighet och en hel del ögongodis.

Här är en kommande modell som inte verkar tråkig:

Ciryon

Jag håller med. Grymt besviken att det inte blev en hel telefon, utan nu bara en programvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 11:33

Om det är mjukvaran så kanske man kan hoppas på att det kommer varianter till fler telefoner än Motorola,, MobileTunes

<förhoppning> Nästa iPod är en ihopslagning av en mobiltelefon och en iPod. Designad av Apple, tillverkad av Motorola. </förhoppning>

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-07-27 12:10

Kör motorola nått Symbian-baserat OS, eller är det nån egen skapelse?

En polare har en stor 3G-tegelsten från motorola. Operativsystemet (symbian) är jättetrevligt tycker jag. Även om den telefonen rent hårdvarumässigt inte är någon höjdare
Det är symbian i den du visade också va, Ciryon?

/K

EDIT: Aldrig är man först..

Ursprungligen av Kristofer G:

En polare har en stor 3G-tegelsten från motorola. Operativsystemet (symbian) är jättetrevligt tycker jag. Även om den telefonen rent hårdvarumässigt inte är någon höjdare
Det är symbian i den du visade också va, Ciryon?

Svar, ja. Motorolas nuvarande smartphones är inte särskilt roliga, framför allt p.g.a storleken, men kommanda A1000 (bilden ovan) verkar ha rättat till en del av det. Den ska inte väga mycket mer än en P900.

Ciryon

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-07-27 12:19

Dom kanske gör som SonyEricsson -> Apple-Motorola Phones

Resultatet hos de förstnämda har ju gått skapligt hittills...

Mer officiellt än så här blir det ju inte:
http://www.apple.com/pr/library/2004/jul/26motorola.html

Min åsikt om Motorola kvarstår men visst är det coolt ändå! Om det nu kommer till Motorolas symbian-nallar kan man ju hoppas att det även kommer funka till SonyEricssons diton. Bägge baseras ju på gränssnittet UIQ. Men det känns ju mer som att detta program enbart kommer funka i motorola-nallar då det är de som just nu samarbetar. Men längre fram kanske.... Och så kanske det är nåt i hårdvaran som måste kunna avkoda aac med fairplay. Eller är det bara i mjukvara sånt sker?

Ursprungligen av Rickard A:

Och så kanske det är nåt i hårdvaran som måste kunna avkoda aac med fairplay. Eller är det bara i mjukvara sånt sker?

Det är nästan helt säkert i mjukvaran det sitter. Det kommer inte fungera i andra mobiler, även om de kör Symbian. Apple vill ju kunna licensiera FairPlay och tjänar pengar på om andra tillverkare vill ha samma sak.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 13:10

Bra!
Saxar in det jag skrivit om detta på ipod.se:
För att använda iTunes mobile antar jag att det måste till en version av Quicktime i telefonen. Med Quicktime i telefonen är det inte långt tills den tar över som mediaspelare i telefonen.
Mycket möjligt att Apple sedan fortsätter att licensiera till resten av mobiltillverkarna. Bort med sunkiga Real och in med Quicktime med fin h.264.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 13:14

Synd bara att det kommer ta så lååååång tid. Mobbarna utvecklas ju så saaaakta...

Det är väll helt enkelt så här att Apple har skapat iTunes för Symbian OS och samtidigt fått Motorola att skriva på ett avtal om att installera det på sina Symbian telefoner.

Vilket då borde betyda att iTunes borde fungera på alla telefoner med Symbian OS.
Om de nu släpper programmet så att det går att ladda ner och inte bara har det tillhanda för de som köper Motorolas mobiltelefoner.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vilket då borde betyda att iTunes borde fungera på alla telefoner med Symbian OS.

Ja, om de kör på samma hårdvaruplattform.

Ursprungligen av Chaosstar:

Om de nu släpper programmet så att det går att ladda ner och inte bara har det tillhanda för de som köper Motorolas mobiltelefoner.

Det kommer de inte göra. Motorola lär betala en rejäl slant för att licensiera DRM-tekniken. Jag kan dessutom sätta en slant på att Motorola's utvecklare aldrig kommer få se ens en kodsnutt av iTunes för deras mobiler.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 14:27

Undrar om detta är början på en större licensieringplan av Apple's DRM-teknik. Någon som vet eller kan dra en kvalificerad gissning på hur pass mycket Quicktime som hänger med in i telefonen? Tänkte på om det skulle kunna bli ett Quicktime mobile dvs en player for uppspelning av .3gp i telefonen?

Ursprungligen av acke:

Undrar om detta är början på en större licensieringplan av Apple's DRM-teknik. Någon som vet eller kan dra en kvalificerad gissning på hur pass mycket Quicktime som hänger med in i telefonen? Tänkte på om det skulle kunna bli ett Quicktime mobile dvs en player for uppspelning av .3gp i telefonen?

iTunes för mobilen lär kunna spela upp de flesta format som QuickTime stöder. Lär vara strategiskt helt rätt att kunna spela upp vanliga .mov filer t.ex. MP3/AAC framför allt. Men INTE Microsofts WMA-format, som verkar vara rejält i motvind nu.

Ciryon

De mobiler som klarar av att spela in .3gp klarar ju också av att spela upp det. Och i de finns inge QT. .3gp är ju knappast en appleteknik/standard. Det räcker det ju att tillverkaren av mobilen bygger in stöd för uppspelning av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 22:04
Ursprungligen av Rickard A:

.3gp är ju knappast en appleteknik/standard.

Det är jag medveten om. Men om jag var Apple så skulle jag pusha för att få in Quicktime i telefonerna och deras trumfkort kan vara tillgång till FairPlay.

Får man gissa på iSync stöd på Motorolas mobiler också nu då.

Ursprungligen av Chaosstar:

Får man gissa på iSync stöd på Motorolas mobiler också nu då.

Fungerar redan, men ännu bättre stöd lär det väl bli.

Ciryon

Även mobil.se skriver om detta nu.

Ciryon

Bevaka tråden