Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15m Usb kabel ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-26 22:59

I min nya ljudstudio så vill jag ha datorn ståendes i ett rum längre bort för att slippa allt ljud. Vga kabeln är inga problem att dra c:a 15m utan kvalitetsförlust vad jag vet. Men värre är det med usb kabeln från musen och tangentbordet? Har forskat lite och vet att det finns en lösning för dryga 2000 kr !?!! nån slags förstärkare och hub å 50m kabel. Men tycker det borde gå att lösa på något annat sätt. Innan man körde med usb möss utan hade seriella (eller ps2 eller vad det heter) så kunde man väl utan problem dra långa kablar. Men hur kommer jag billigast undan nu? Trådlöst är väl en lösning, men genom stängda dörrar etc så litar jag inte riktigt på det, och det går ju ändå på en 1000 lapp det också ?
Vad göra ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 00:29

Skaffa dig en tyst dator. En Power Mac G5.

BlueTooth!?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 01:11

Följande är saxat från USB.org/faq/ans5/

Q3: How far away from a PC can I put a USB device?
A3: With the maximum of 5 hubs connected with 5m cables and a 5m cable going to your full speed device, this will give you 30m of cable (see section 7.1.19 for details). With a low speed device, you will be able to get a range up to 27m, depending on how long the device's cable is. With a straightforward cable route, you will probably be able to reach out 25m or so from the PC.

Q4: I need to put a USB device X distance from my PC. What do I do?
A4: If X is less than 25m or so (see previous question), buy a bunch of hubs and connect them serially with 5m cables. If you need to go farther than that, put another PC, or maybe a laptop, out where you need the device to be and network it with the first PC using something that's intended to be a long-range connection, such as Ethernet or RS-485. If you need to use nothing but USB, consider using USB based Ethernet adapters to hook the PCs together.

Ursprungligen av MarMan Hollow:

BlueTooth!?

Testa får du se. Bluetooth klass 2 är relativt kraftfull och kan vid gynnsamma förhållanden fungera 10-12 meter, men så värst stabilt tror jag inte det blir. Kabel är alltid bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 01:08

Powerbook?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 09:57

Japp, att skarva USB med en aktiv hub är inga problem alls. Vi har 8m mellan vårat midi interface och datorn i studion och det fungerar fläckfritt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-01 16:57

En massa hubar med 5m mellan varje verkar vara det billgaste alltså. Känns som ett jädra vel för en relativt enkel sak men men...
Vad är det för skillnad på en aktiv hub och en passiv då. Drivs den aktiva med ström eller? Och isåfall borde man inte kunna dra längre kabel aktivt ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 17:38

Eller använd Apple Remote Desktop !
Då krävs bara en tyst Mac (bärbar eller äldre Mac) i ditt rum

Senast redigerat 2004-08-01 17:48
Ursprungligen av Luzer:

En massa hubar med 5m mellan varje verkar vara det billgaste alltså. Känns som ett jädra vel för en relativt enkel sak men men...
Vad är det för skillnad på en aktiv hub och en passiv då. Drivs den aktiva med ström eller? Och isåfall borde man inte kunna dra längre kabel aktivt ?

http://www.kjell.com/
Aktiv USB-förlängningskabel 5 meter; 38-420
299:-

Ursprungligen av Saffran:

http://www.kjell.com/
Aktiv USB-förlängningskabel 5 meter; 38-420
299:-

Det finns såna här med lite olika kvalitet. I en av våra studios går det t ex inte att stänga av datorn utan att "hård-resetta" den.

Å andra sida så har vi 25 m förlängning i en annan studio och det funkar bra. Men där är det en anna typ av förlängning.

J.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-02 17:32
Ursprungligen av Jonathan:

Å andra sida så har vi 25 m förlängning i en annan studio och det funkar bra. Men där är det en anna typ av förlängning.

J.

Vad är det för förlängning ni kör med där ?

Och jo jag vill ha kabel, trådlöst orkar jag inte krångla med, känns gött halvstabilt.

En aktiv förlängning, dom använder man till aktiva hubar eller ? Vad är skillnaden mer än priset på aktiva och passiva förlängare ?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 21:39
Ursprungligen av Luzer:

Vad är det för förlängning ni kör med där ?

Och jo jag vill ha kabel, trådlöst orkar jag inte krångla med, känns gött halvstabilt.

En aktiv förlängning, dom använder man till aktiva hubar eller ? Vad är skillnaden mer än priset på aktiva och passiva förlängare ?

Här kommer ett sent svar: Aktiva förlängningar som garanterat funkar med ProTools upp till 25 m (5 st 5-meters bitar) finns på Soundware. Kommer inte ihåg vad dom kostade med bortåt 300 eller så.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-24 17:40
Ursprungligen av Soundgeek:

Här kommer ett sent svar: Aktiva förlängningar som garanterat funkar med ProTools upp till 25 m (5 st 5-meters bitar) finns på Soundware. Kommer inte ihåg vad dom kostade med bortåt 300 eller så.

Det låter ju kanon, skall kolla upp Soundware, tackar ödmjukat för det sena svaret

1
Bevaka tråden