Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandvägg, virusskydd m.m.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 19:43

Ska konvera till X. Äntligen!

Hur är det, egentligen, behövs det något skydd. I 9:an är man ju ganska bortskämd. Se'n 1986 har jag nog bara haft "påhälsning" ett par gånger. Och då ganska harmlösa sådana.

Lev väl
// tm

Mac OS X har en ganska kompetent brandvägg inbyggd som går att aktivera. Det tvistas lite om huruvida man behöver antivirusprogram eller ej. Antalet virus till OS X är extremt lågt. Men saken är klar att det aldrig är fel med antivirusprogram. Själv använder jag inte det.

/K

Extremt lågt? Så vitt ja vet finns de väl _inga_ virus till osx än så länge?
Eller så har ja missat nåt

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 20:11
Ursprungligen av Johan S:

Extremt lågt? Så vitt ja vet finns de väl _inga_ virus till osx än så länge?
Eller så har ja missat nåt

Kan det bli extremare

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 20:10

Den inbyggda brandväggen är nästan lika bra som den i nian så länge inte allt är öppnat (om man nu kan prata om brandvägg i nian - det funkar ju lixom tvärt om). Finns egentligen inte mycket behov av någon mer…
Vad gäller visus så är de otroligt mycket mer vanliga till "classic" MacOS än till X så personligen tycker jag "antivirus" är rent slöseri…

Så kör X och "keep the cool"…

Hur nödvändig är brandväggen om man kör OSX? Vad kan hända?

'Extremt låg'= Noll

Ang virus; finns det inte risk att man sprider ex-vis makrovirus som hamnar i e-posten? Jag har själv Norton AV och den raderar virusbilagor så gott som dagligen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 21:43
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Ang virus; finns det inte risk att man sprider ex-vis makrovirus som hamnar i e-posten? Jag har själv Norton AV och den raderar virusbilagor så gott som dagligen.

Det är alldeles rätt. Du sprider ju virus som inte drabbar dig och du är även omedveten om det.
En av våra större kunder lyckades irritera bilfabriken i Göteborg till den milda grad att man helt enkelt blockerade mail från vår kund. Allt pga av makrovirus i ett gammalt Word-dokument som återanvändes. Var kom då dokumentet i från. Svar: Från bilfabrikens IT-bolag.

Jo, men lågt antyder ändå en viss mängd, även om de är extremt, om vi ska va lite messerschmitt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 00:00

Det finns inga virus alls till Mac OS X. Enda anledningen att ha antivirusprogram är att man förhindrar att man råkar skicka för Mac OS X harmlösa virus vidare till WIndows, där de kan bli förödande. Mac OS X är lite som råttor mao...

1
Bevaka tråden