Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En sida strular och ingen verkar förstå varför

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-07-26 14:53

Jag har hittat en sida som strular för mig med Safari, Netscape och Explorer.
Så nu skulle jag vilja be er om en tjänst eftersom företaget som gjort sidan inte verkar kunna hjälpa mig.

Om ni skulle vilja besöka http://www.discgolfpark.com/discologen och klicka på länkarna. När jag klickar på produktlänkarna (discraft discs, innova discs, millenium discs och tillbehör) händer inget. Muspekaren reagerar inte ens på att det är länkar. Länken "fyndhörnan" fungerar dock.

Är det någon av er som förstår vad som strular? Jag har aldrig varit med om något liknande faktiskt. Hur tusan har dom gjort dessa länkar?

Sidan fungerar om man besöker den med PC, det vet jag, det är därför jag vänder mig till er som har rutin på Mac.

Funkar inte i Firefox på PC heller - dåligt kodat JavaScript skulle jag tro - funkar bara i Internet Exploder..

  • Medlem
  • 2004-07-26 18:14

Antingen funkar den ite heller på alla Explorer/pc, eller så är det ett oerhört komplicerat sätt att göra menyer på. Länkarna funkar, men funktionaliteten räcker till att visa alt-texter.

Bara att göra om!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-26 19:19

Muppig sida

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-26 19:27
Ursprungligen av Pidda:

Jag har hittat en sida som strular för mig med Safari, Netscape och Explorer.
Så nu skulle jag vilja be er om en tjänst eftersom företaget som gjort sidan inte verkar kunna hjälpa mig.

Hoppas att dom inte tänker ta betalt. Obegripligt dåligt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-07-26 20:08

Javisst är det dåligt. Om man har en webshop bör väl prioritet nr:1 vara att se till att besökare kan kolla sortimentet och på delad 1:a plats, se till att man kan ta emot en order.

Nu vet jag att dom har schysta priser på sina discar, det är därför jag bryr mig.

Jag fick ett svar av dom där dom kollat vilken konfiguration som var vanligast och det var såklart PC och Internet Explorer. Sen utvecklade dom sidan efter det.
Men ALLA andra kan ju göra en webshop som funkar för både Mac och PC samt för flera webläsare. Till och med handelsbanken har lyckats. Det känns inte riktigt seriöst med sånna här sidor.

USCH!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 20:15
Ursprungligen av Pidda:

Nu vet jag att dom har schysta priser på sina discar, det är därför jag bryr mig.

Att lägga några tior på att få bort sådana muppar från marknaden är väl väl använda pengar…
Köp någon annan stans - och tala gärna om det för dom…
Tänker jag göra nästa gång jag letar disk
[Brukar lixom tala om för firmor att "nu sket ni er på en affär" om de inte funkar så bra, och om alla gjorde det välmotiverat så får de ju svart på vitt vad det kostar dom…]

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-26 22:47
Ursprungligen av Pär:

Att lägga några tior på att få bort sådana muppar från marknaden är väl väl använda pengar…
Köp någon annan stans - och tala gärna om det för dom…
Tänker jag göra nästa gång jag letar disk
[Brukar lixom tala om för firmor att "nu sket ni er på en affär" om de inte funkar så bra, och om alla gjorde det välmotiverat så får de ju svart på vitt vad det kostar dom…]

...fast dom kanske bara räknar med att folk tycker det är roligare att klaga än att köpa och då spelar det ju ingen roll om de fixar till sidan.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-07-26 23:18
Ursprungligen av Pär:

Köp någon annan stans - och tala gärna om det för dom…
[Brukar lixom tala om för firmor att "nu sket ni er på en affär" om de inte funkar så bra, och om alla gjorde det välmotiverat så får de ju svart på vitt vad det kostar dom…]

Det var precis vad jag gjorde hos AppleStore när dom - efter en vecka - inte kunde ta emot mina pengar. Där sket sig en affär på 27 laxar som gick över till Macoteket istället.

Det är beklagligt att det inte finns en fungerande standard (eller gör det det?) som är lätt att använda sig av så att man själv som företagre skall kunna sätta ihop en liten fungerande webshop.

Det finns alldeles för många skojare med för lite kompetens.

Om jag skulle ha en webshop så vill jag såklart att ALLA skall kunna använda den. Krävs det verkligen så stor kraftansträngning att göra en shop som funkar för alla, så man istället väljer att gallra ut en majoritet?

Jag tycker det låter konstigt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-26 23:26

Eehh... du menar väl 27 "laxar", va? Eller tänkte du köpa hela Apple Store?

Nä, det finns egentligen ingen standard som man MÅSTE rätta sig efter. Bara rekommendationer. Men dom täcker långt ifrån all kod ändå. Det enda man hoppas på är att folk som gör webbsajter ska ha lite yrkeskunskaper och förnuft.

Du kan inte bygga en webbshop som garanterat funkar för ALLA, dvs även för folk med t.ex. gamla webbläsare eller med javascript avstängt. Men man kan ju bygga den så att den åtminstone funkar med de 5-6 vanligaste webbläsarna, Mac och PC.

EDIT: Se där: Medan jag skrev, så ändrade du 27.000 laxar till bara 27. Det blev ju bättre, så slipper du tiggarbrev åxå...

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-07-26 23:35
Ursprungligen av Danne V:

EDIT: Se där: Medan jag skrev, så ändrade du 27.000 laxar till bara 27. Det blev ju bättre, så slipper du tiggarbrev åxå...

Akta så jag inte rapporterar dig

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-26 23:32

Man kan bygga webbshoppar utan en enda rad JavaScript. Faktiskt.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-07-26 23:36
Ursprungligen av Wire:

Man kan bygga webbshoppar utan en enda rad JavaScript. Faktiskt.

Är det något som webmakare vet men inte bryr sig om av någon anledning?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-26 23:42
Ursprungligen av Pidda:

Är det något som webmakare vet men inte bryr sig om av någon anledning?

Det är enklare att använda JS i många lägen, t.ex. validering och redirection. Men det går att "vända in" alla forumlär för validering m.m. på servernivå istället för att förlita sig alltför mycket på klienternas flora av JS-kompetens.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-27 05:53
Ursprungligen av Wire:

Man kan bygga webbshoppar utan en enda rad JavaScript. Faktiskt.

Okej, exemplet var kanske inte så bra. Men poängen jag ville få fram var att man aldrig kan bygg en sida som passar ALLA, tyvärr, eftersom en del folk sitter väldigt konstigt "bestyckade". Men man kan i alla fall se till att en sida funkar i alla "viktigare" moderna (dvs W3C DOM kompatibla) webbläsare på Mac o PC. Allt annat är amatörmässigt.

Varför gör dom inte menyerna i CSS för?

1
Bevaka tråden