Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express, inte bara iTunes-ljud??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade ingen tråd om detta..

Nån som har koll på hur det funkar med ljud annat än via iTunes...går det ex. att sända DVD-ljud mm. till stereon? Mailade Apple om detta men dom har inte svarat än.

/J.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 23:56

Det behöver väl vara något över rendezvous i vart fall…
Men jag tror det behöver vara port och protokoll som itunes använder för delning över lokala nät.
Iofs så kommer säkerligen någon haxa ihop något vad det lider…
Men tills vidare så är nog via iTunes det det är…

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om VLC och MPlayer bygger in det i sina program. Antar att folk måste få sina basstationer först för att kunna testa.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-16 12:41

Jag kan tycka att den här ljudströmningsfunktionen har lagts på fel nivå i systemet. Borde den inte komma upp som en ny ljudutgång under Systeminställningar > Ljud istället?

...eller är det kanske det den gör? Vid närmare eftertanke finns det väl inget som hindrar att man kan välja ljudutgång i både iTunes och Systeminställningarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 13:14
Ursprungligen av HL:

Jag kan tycka att den här ljudströmningsfunktionen har lagts på fel nivå i systemet. Borde den inte komma upp som en ny ljudutgång under Systeminställningar > Ljud istället?

...eller är det kanske det den gör? Vid närmare eftertanke finns det väl inget som hindrar att man kan välja ljudutgång i både iTunes och Systeminställningarna.

Nej, det verkar inte så.
Vi har en uppe på plats (och fler till salu förstås) och den ger dig en ny ljudutgång i iTunes (4.6 måste man ha) men i ljud-ut-enheterna händer inget. Det hade varit ännu roligare...

Det var macigt att "installera" den dock.
1. Sätt i strömkabel
2. Sätt i stereokabel
3. Välj det nya AirPort-nätet
4. Starta iTunes
5. Välj airporten som högtalare
6. Lira din låt så hörs den på det nya stället

Sex punkter iofs, men det kändes som noll.

Ursprungligen av Palle:

Nej, det verkar inte så.
Vi har en uppe på plats (och fler till salu förstås) och den ger dig en ny ljudutgång i iTunes (4.6 måste man ha) men i ljud-ut-enheterna händer inget. Det hade varit ännu roligare...

Problemet är att det krävs en del kraft för att koda om ljudet till Lossless. Om det skapades en ny ljudutgång globalt för hela systemet så skulle det bli mycket mycket segare om man t.ex. vill jobba i iMovie eller GarageBand och få ut ljudet på stereon.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 13:43

Palle:

Har du koll på om det funkar som jag gissar enlig dessa inlägg:
< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=390111&postcount=4 > (sista stycket)
< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=390129&postcount=6 >
Borde ju gå att sälja precis hur mycket som helst…

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 14:07
Ursprungligen av Pär:

Palle:

Har du koll på om det funkar som jag gissar enlig dessa inlägg:
< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=390111&postcount=4 > (sista stycket)
< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=390129&postcount=6 >
Borde ju gå att sälja precis hur mycket som helst…

Nej, jag har inte kollat det.
Plockade ner den igen eftersom vi har ett vanligt extreme uppe redan och gick på lunch.
Jag får se om jag hinner titta på det där senare.
Apple beskriver ju iaf hur man förlänger sitt befintliga extreme mha AE.

Jag är inte hundra på hur du menar i ren praktisk användning, Pär...?
Din första länk fattar jag, men den andra blir väl ung samma sak...?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 14:22
Ursprungligen av Palle:

Jag är inte hundra på hur du menar i ren praktisk användning, Pär...?
Din första länk fattar jag, men den andra blir väl ung samma sak...?

Jo, det är nog så.

I princip:
Säg att det finns ett "AirPort-nät (el.dyl. WiFi), och man vill ha dit en dator till (med fast närtverkskort).
Då pluppar man in en APExp i närmsta eluttag och denna ger ett IP (via DHCP ex.v.) ut på sin tp-anslutning…
Så att säga WiFi som "backbone" och massa APExp som ger ethernet (10/baseT) uttag för stunden…
Det flexibla kontoret (och ju fullare det blir desdå större blir det iom att APexp funkar som "repeater").

Om jag förstår Pär rätt så går det inte, utan kräver en Airport Extreme basstation.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 15:39
Ursprungligen av Ciryon:

Om jag förstår Pär rätt så går det inte, utan kräver en Airport Extreme basstation.
Ciryon

Hm…
Började fundera nämligen för det stod på appes sidor att 10/baseT -porten antingen var wan eller lan beroende på om APExp var basstation eller repeater på ett WiFi-nät…

Hmm, hittar ingenting om det. Var såg du det?

I tech specs står det iaf bara 10/100BASE-T Ethernet WAN port (RJ-45 connector) for connecting a DSL or cable modem.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 15:47
Ursprungligen av Ciryon:

Hmm, hittar ingenting om det. Var såg du det?

I tech specs står det iaf bara 10/100BASE-T Ethernet WAN port (RJ-45 connector) for connecting a DSL or cable modem.

Ciryon

< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=390111&postcount=4 > (bilden)

Ah, med "local network" menar de nog att man kan koppla Airport Express till sitt lokala nätverk (som ger den internet access), inte att den själv distribuerar paket på WAN-porten.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 16:10
Ursprungligen av Ciryon:

Ah, med "local network" menar de nog att man kan koppla Airport Express till sitt lokala nätverk (som ger den internet access), inte att den själv distribuerar paket på WAN-porten.

Ciryon

Kollar man in "tech spec" (pdf:en) så står det:

[font="times"]Ethernet.The WAN port connects to a DSL or cable modem or local Ethernet cable to provide high-speed Internet access to the users on your wireless network.When the base station is being used to bridge your network, you can use the Ethernet port as a local area network (LAN) port as well. [/font]

1
Bevaka tråden