Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snart...

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart, om någon timme, kommer min processoruppgradering (de e en 1.2:a från sonnet) på posten. Så min fråga till er som bytt processor på en G4/400/AGP-mac är om det är krångligt att byta propp.

Behöver jag rusta mig med något särskilt slags verktyg inför manövern?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 11:04

sonnet är kända för att göra allt så lätt som möjligt... har svårt att tro att man behöver göra mer än att rycka ut den gamla och trycka in den nya...

Följ bara den utmärkta instruktionen så noggrant som möjligt så är det inte svårt.

Ha det bra
Mats B

Om uppgraderingen har kylfläns och allt är det som att byta en minnesmoudl elller HD. Men med tanke på de många och små kontakpinnarna gäller det att vara noga när man trycker i den nya CPUn.

400 MHz till 1200 MHz är ett lyft

Ursprungligen av DrBoar:

400 MHz till 1200 MHz är ett lyft

he he! det ÄR ett lyft. vicken känsla att starta photoshop utan att hinna knalla ut i köket å svänga ihop en krämig espresso!

Den, 1,2GHz modulen från Sonnet, som jag har, hade ingen kylfläns utan man använder den som redan sitter i datorn.
Det enda speciella med det, är att man måste vända byglarna som håller fast kylflänsen rätt.

Ha det bra
Mats B

hur då vända byglarna rätt? Nu blir jag orolig. det verkar ju som kylflänsen sitter hyggligt jallafall...

Detta med byglarna är väl inget stort problem, men kollar du i installationsanvisningen så visar dom hur dom ska sitta.
Byglarna är inte helt symetriska.

Visst är det ett lyft från 400MHz -1,2GHz.

Ha det bra
Mats B

Berätta gärna hur du upplever fartökningen osv. Ett 1,2Ghz kort klassar jag egentligen som overkill på min dator, eftersom all den andra hårdvaran börjar bli gammal, men ett 800mHz kort har jag tittat lite på...

Edit: Fasiken vad dum jag är. 99mac har ju redan testat ett sånt kort, jöh!

Gammal tråd visserligen, men funderar själv på att göra detta lyftet på min G4/350.
Kan undra om det finns nån liten movie som visar hur man byter den.

Apple har ju gjort en hel del sådana hur man byter minne, sätter i Airportkort osv.
Hade varit bra om Sonnet gjort något liknande.

Hade varit lite mindre orolig om jag fått se hur det går till.
Vill ju inte skada nånting...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 18:53
Ursprungligen av Pocahontas:

Gammal tråd visserligen, men funderar själv på att göra detta lyftet på min G4/350.
Kan undra om det finns nån liten movie som visar hur man byter den.

Jadå! Det finns en film hos Other World Computing, under Accelerator Installation.

TACKAR, precis vad jag behövde.
Var ju inte så svårt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 19:18
Ursprungligen av Pocahontas:

Gammal tråd visserligen, men funderar själv på att göra detta lyftet på min G4/350.
Kan undra om det finns nån liten movie som visar hur man byter den.

Apple har ju gjort en hel del sådana hur man byter minne, sätter i Airportkort osv.
Hade varit bra om Sonnet gjort något liknande.

Hade varit lite mindre orolig om jag fått se hur det går till.
Vill ju inte skada nånting...

Jag har gjort detta 3 gånger nu, 2 gånger på quicksilver 2002 (G4 800Mhz AGP) och 1 gång på en gigabit ethernet (G4 400Mhz AGP) på quicksilvern blev det Gigadiesigns dual 1.2Ghz och 1.33Ghz och på gigabit ethernet burken skulle det bli en apple G4 800Mhz från en quicksilver, men man var tvungen att kapa cdrom ide kontakten på moderkortet för att den skulle gå dit, så då avböjde ägaren

Hursomhelst så upplevde jag alla byten (i gigabit burken så tog vi bort & satte dit orginalprocessorn igen) som enkla, det enda som kändes lite jobbigt var att bända bort hållarna till kylfänsen, risk att slinta och skada moderkortet där.

I övrigt så kan jag varmt rekommendera en processor uppgradering, blir otrolig skillnad. Tänk på att det har inte hänt speciellt mycket med macarna mellan Powermac sawtooth & senaste Powermac G4 1.42Ghz MDD, byter man processor, hårddisk (och kanske ide kort) och grafikkort så blir en sawtooth nästan lika snabb (och nästan lika dyr).

Det var det som "oroade" mig lite, detta med byglarna, läste på en annan tråd att de var lite
svåra att lossa. Men man får ju se till att vara varsam.
Såg på filmen att man skulle hålla inne "cudaknappen" 5 sek. Varför gör man det?

Funderar på om jag ska välja det billigare 1,0GHz kortet. känns lite mycket att betala 1000:- extra för att få ett 1,2GHz-kortet.
Macoteket tar 2738:- för sitt 1.0GHz.
Vad jag förstår så ska man använda de gamla kylflänsarna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 20:44
Ursprungligen av Pocahontas:

Det var det som "oroade" mig lite, detta med byglarna, läste på en annan tråd att de var lite
svåra att lossa. Men man får ju se till att vara varsam.
Såg på filmen att man skulle hålla inne "cudaknappen" 5 sek. Varför gör man det?

Funderar på om jag ska välja det billigare 1,0GHz kortet. känns lite mycket att betala 1000:- extra för att få ett 1,2GHz-kortet.
Macoteket tar 2738:- för sitt 1.0GHz.
Vad jag förstår så ska man använda de gamla kylflänsarna...

tryck ned byglarna med en skruvmejsel och bänd ut dem med en annan, funkar fint. Det är ganska stor skillnad (tro det eller ej) mellan 1.0 och 1.2Ghz, med 1.2Ghz kan du tex spela de senaste spelen med fin prestanda & hög grafik (beror på gfx kort också). Kolla www.macsales.com Där kan du komma billigare undan, har bara bra erfarenheter därifrån.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 21:12
Ursprungligen av hugg:

Kolla www.macsales.com Där kan du komma billigare undan, har bara bra erfarenheter därifrån.

Jag har själv köpt processoruppgradering till min G4a från OWC (macsales). Tyvärr är mina erfarenheter inte lika positiva
Efter en noggrann genomgång av bl a xlr8yourmac's databas har jag insett att det verkar ganska vanligt med problem med OWC's egna processorer till PowerMac G4or. "Guaranteed to xx GHz" verkar ofta inte stämma. Det härifrån Sverige blir det sedan väldigt dyrt att utnyttja garantibyte.
Det är en annan sak om man är bofast i USA och kan returnera processorer för en spottstyver om och om igen tills man har en fullt fungerande.

Tyvärr skall du nog räkna med att få betala moms.

Sonnetkortet är det jag är ute efter.

Visst tusan, de lägger på moms där också har jag för mig. Salestax
eller tänker du på momsen här i Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 21:34
Ursprungligen av Pocahontas:

Sonnetkortet är det jag är ute efter.

Visst tusan, de lägger på moms där också har jag för mig. Salestax
eller tänker du på momsen här i Sverige?

Jag har tidigare köpt Sonnets ZIF-uppgraderingar och varit väldigt nöjd. Den här gången undvek jag Sonnet eftersom jag har en PowerMac G4/466 utan processorfläkt. Bättre med en integrerad kylfläns med fläkt trodde jag. Nu verkar det ju inte ha hjälpt...
Vidare, Sonnets kort har inte jumpers för att själv välja klockfrekvens.

Jag tänker på 25% moms här i Sverige. Via UPS krävde tullen mig på moms när OWC skickade mig ett garantiutbytesprocessor. Fick alltså betala svensk moms när jag fick en ny processor skickad till mig på garantin. Det sved.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 21:35
Ursprungligen av Pocahontas:

Sonnetkortet är det jag är ute efter.

Visst tusan, de lägger på moms där också har jag för mig. Salestax
eller tänker du på momsen här i Sverige?

Man behöver ju inte köpa OWC egna grejer.

Svensk moms läggs på från ex UPS om man får grejorna via dem, kommer en räkning ca en vecka senare.
Men vad ligger dollarn på? 7.50kr ??? borde bli billigare i alla fall.

Sonnets dual 1.3Ghz tycker jag du ska kolla närmare på, ett oerhört prestandalyft! komihåg att kolla så att din sawtooth stödjer dubbla cpuer bara, info om detta finns på sonnets hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 22:05

reset knappen som owc filmen tycker att man ska trycka och hålla in i 5sec har aldrig jag gjort, har funkat fint ändå. Jag har även läst nånstans att man absolut inte skall hålla in den, utan bara trycka snabbt en gång, annars kan nått paja. Nån som vet?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 11:07
Ursprungligen av hugg:

reset knappen som owc filmen tycker att man ska trycka och hålla in i 5sec har aldrig jag gjort, har funkat fint ändå. Jag har även läst nånstans att man absolut inte skall hålla in den, utan bara trycka snabbt en gång, annars kan nått paja. Nån som vet?

Första gången jag försökte starta min dator efter bytet till ny processor behövde jag trycka 5 sek. Datorn gav inte minsta knyst ifrån sig förrän jag tryckt rejält på knappen på moderkortet.
Det står uttryckligen i OWCs installationsinstruktioner att man skulle trycka 5 sek på knappen efter cpu-bytet. Trots den tydliga uppmaningen tvekade jag eftersom jag minns diskussionerna här på 99mac.
Gissar på att det är modellspecifikt, en Digital Audio tål 5 sekunders tryck.

Tack än en gång.
Jo där har jag köpt en gång tidigare. (Grafikkort) Då slapp jag tullavgifter. Men det var nog mer tur ....
Skulle spara en tusenlapp om jag köpte ett 1,2 GHz kort där...

men skulle man åka på tull och skatt så vete tusan....

Det blev ett köp hos Macoteket, (vi får ju inte ta död på dem genom att vi alla handlar "overthere")
Valde 1,2 GHz Sonnet Encore.
Nu får jag inte glömma trycka på Cudaknappen heller

Goa grabbar på Macoteket.

Beställde mitt Processorkort igår på webben, gick ju inte att komma fram på telefon.
Visste att det var beställningsvara, fanns inte på lager enl vad som jag kunde se.
Men så gjorde jag ett försök i går eftermiddag på telefon igen, för jag ville veta förväntad lev.tid.

Då kom jag fram, minns inte vad killen hette, men fick till svar att jag kunde inte förvänta mig kortet förrän tidigast i slutet av nästa vecka, eller i första veckan av Aug.
Ok, sa jag, får komma när det kommer, ingen ko på isen. :rolleyes:

Så dimper det ner ett mail idag från Macoteket, din beställda vara är avskickad och du kan med hjälp av detta id-nr xxxx kolla upp var ditt paket befinner sig.
Klart jag gjorde det
Och finner att det når min poststation imorgon.

Det var korta veckor det grabbar.
Har ni en tidsmaskin på Macoteket?

Tänkte ringt imorgon och fyllt på med mer grejor i väntans tider

Kom inget paket idag

Medans jag väntar på min Processor så hade jag en fråga som någon kanske kan svara på.
(står måhända i de medföljande installationsanvisningarna)

Nåväl, man ska ju trycka på Cudaknappen i 5 sekunder sägs det.

Och då undrar jag, för jag kommer ju ha datorn strömlös när jag byter kortet, nätsladden sitter i enbart
för att chassiet ska vara jordat, men strömmen är bruten. Har sladdosa med strömbrytare på.

Ska datorn vara strömlös, och jag trycker på Cudaknappen, är det då den lilla spänning som batteriet ger
som lokaliserar att det sitter en ny processor i?
Låter lite knepigt förstås, men det är kanske möjligt att det är detta som avses.
Suger väl ut batteriet precis.....

För det visas ju inte på filmen att de startar upp datorn och sen trycker på Cuda.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-07-28 21:02

Det är väl så att Cudaknappen raderar parameterminnet med hjälp av lite batteriström. På så sätt tvingar man systemet att läsa av allting (klockfrekvens, CPU-typ, minnesstorlek, minnesbusstyp etc.) på nytt vid start.

Klart som korvspad att det måste vara så...Nollställer minnet.
PRAMmar med andra ord

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 21:27

Kul tråd! Beställde själv just ny CDRW+DVD och 1 ghz / 1 mb G4-professor till min Yikes! InWarehouse hade bra priser.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-28 22:04
Ursprungligen av PF:

Kul tråd! Beställde själv just ny CDRW+DVD och 1 ghz / 1 mb G4-professor till min Yikes! InWarehouse hade bra priser.

Blir han nån slags personlig teknisk support, den där G4-professorn?

Min G4:a var en Yikes från början, men efter 3 månader pajade moderkortet och jag lämnade in den på MacForum.
En vecka senare var den förvandlad till en Sawtooth
Det var en bra reparation

Bevaka tråden