Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad E Fel ??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 13:10

Blir mongo på detta nu. Har min dator inställd på att diskar o dator ska gå i vila efter 5 minuter. Har locket öppet och lämnar den. Men den vita dioden börjar ALDRIG pulsera!!
Går den inte i vila då eller?? Vill ju inte flytta den förmycket om disken fortfarande snurrar

Känner nån till detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 13:29
Ursprungligen av basic:

Blir mongo på detta nu. Har min dator inställd på att diskar o dator ska gå i vila efter 5 minuter. Har locket öppet och lämnar den. Men den vita dioden börjar ALDRIG pulsera!!
Går den inte i vila då eller?? Vill ju inte flytta den förmycket om disken fortfarande snurrar

Känner nån till detta

Det kan vara så att någon process/applikation hindrar datorn från att gå i vila. Ett exempel på ett sådant är om du spelar musik i iTunes, skärmen kommer då att släckas efter givet tidsintervall men då datorn är uppdagen med att spela musik går hela datorn aldrig ned i vila. För att testa detta kan du stänga av alla program och se till att det inte finns några demoner som ligger i bakgrunden från uppstart (stäng av autostartande program i "Systeminställlningar") och sedan se om hela datorn då går ned i vila med pulserande lampa som följd.

Fungerar inte detta, testa reparera skivbehörigheter med Skivverktyg. I annat fall vet jag inte.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 13:35
Ursprungligen av hekr:

Det kan vara så att någon process/applikation hindrar datorn från att gå i vila. Ett exempel på ett sådant är om du spelar musik i iTunes, skärmen kommer då att släckas efter givet tidsintervall men då datorn är uppdagen med att spela musik går hela datorn aldrig ned i vila. För att testa detta kan du stänga av alla program och se till att det inte finns några demoner som ligger i bakgrunden från uppstart (stäng av autostartande program i "Systeminställlningar") och sedan se om hela datorn då går ned i vila med pulserande lampa som följd.

Fungerar inte detta, testa reparera skivbehörigheter med Skivverktyg. I annat fall vet jag inte.

ok, testar med detta. Tack

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 13:58

fast väljer jag vila i menyn går den i vila direkt med pulserande diod...det borde inte gå då heller ju ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 14:10
Ursprungligen av basic:

fast väljer jag vila i menyn går den i vila direkt med pulserande diod...det borde inte gå då heller ju ??

Jo, absolut, i det fallet kräver du ju AKTIVT att datorn ska gå ned i vila. I det andra fallet är det normalt lämpligare att låta datorn bli klar med den aktiva processen (t ex bränna cd-skiva, ta hem något via nätverket etc) innan datorn tillåts att automatiskt sätts i vila.

Man skulle kunna tänka sig att operativsystemet varnade datorn i första fallet när användaren försöker sätta datorn i vila trots att viktiga processer pågår. Så är i vilket fall inte fallet idag, vilket kanske skulle kunna ses som en liten brist.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-25 14:36

Du är inte ensam om viloproblemet, har det själv och har letat runt en del efter lösningar men det verkar som att en ominstallation är enda svaret.

Brukar sätta datorn i vila med alt + äpple + ejekt, på iBooken så är det snabbaste sättet, förutom att stänga skärmen, att trycka på powerknappen och sedan på "S".

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 16:11

hur i hela fridens namn hittar man till inställningarna om autostartade program

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-25 16:16

Under kontoinställningar - startobjekt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 22:16

Startade precis mi PB och hann skriva in tre av fyra siffror i mitt lösen när datorn plötsligt går vila ?! Kan dessutom inte väcka den utan sätter i nätsladden, då vaknar den ??!!

Vad tusan e det för mega bugg ?

Märkte precis att batteriet är nästan tomt ! Det var fulladdat för en timme sen, kan ett batteri urladdas så snabbt?

Senast redigerat 2004-07-25 22:30
  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 01:01
Ursprungligen av basic:

Märkte precis att batteriet är nästan tomt ! Det var fulladdat för en timme sen, kan ett batteri urladdas så snabbt?

Möjlig förklaring: under laddning, d v s med strömsladden i, så visar datorn hur lång tid som det tar att ladda batteriet till fullt. Vid nästan full laddning kan det alltså stå "0.15" och då kan man tro att det bara är 0.15 kvar.

Det kan hända den bäste. Det har hänt mig.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-26 03:15
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Möjlig förklaring: under laddning, d v s med strömsladden i, så visar datorn hur lång tid som det tar att ladda batteriet till fullt. Vid nästan full laddning kan det alltså stå "0.15" och då kan man tro att det bara är 0.15 kvar.

Det kan hända den bäste. Det har hänt mig.

Hmm..nu tror jag inte riktigt att jag förstår
Tror man att det bara är 0,15 vad kavr ??

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 11:18
Ursprungligen av basic:

Hmm..nu tror jag inte riktigt att jag förstår
Tror man att det bara är 0,15 vad kavr ??

Av batteritiden.

Kör du på batteri så ser du återstående batteritid, t ex "4.15" - 4h15m.

Sätt i laddaren så ser du tiden för att få full laddning, t ex "0.15" - 0h15m.

Det hände mig när jag var ny iBook-ägare. Några minuters oro, bara. Sen förstod jag att 0.15 betydde att batteriet var nästan fullt. Tänkte att du kanske upplevde samma sak.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-26 19:23

Mitt batteri måste vara kasst. Fulladdat i gårkväll och nu är det dött. Och jag har inte änvänt datorn.

Kan ett batteri bara kollapsa så där?!.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 10:30
Ursprungligen av basic:

Startade precis mi PB och hann skriva in tre av fyra siffror i mitt lösen när datorn plötsligt går vila ?! Kan dessutom inte väcka den utan sätter i nätsladden, då vaknar den ??!!

Vad tusan e det för mega bugg ?

Märkte precis att batteriet är nästan tomt ! Det var fulladdat för en timme sen, kan ett batteri urladdas så snabbt?

Ja, att datorn går i tvångsvila (eller vad man ska kalla det) är just vad som händer när batteriet är slut. Datorn kan hålla sig i vila väldigt länge, säkert mer än ett dygn, trots att batteriet är slut. Därför går den i vila så att när man sätter i sladden igen så finns allt kvar som det var innan batteriet tog slut. Man kan inte väcka den igen, eftersom att tömma batteriet för mycket kan orsaka att det blir obrukbart.

Att det laddas ut på en timme är mycket möjligt, om du har gjort krävande saker. Vad hade du gjort under den timmen utan nätsladd?

1
Bevaka tråden