Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

K700, en bra telefon?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-09 15:18

Tjenare!

Jag läst flera trådar om mobiltelefoner och de flesta om telefonen k700 för den jag är speciellt inriktad på.

Jag läst att flera har denna telefonen och de flesta verkar nöjda med den, en del haft lite problem och så där.

Jag som sagt själv i tankarna att skaffa mig en ny fin mobil, har en gammal 3310(tror jag) som jag köpte begnad, låg i badet igår och så klart ringde det och jag råkade vara lite oförsiktig och fick lite vatten och sånt på den, så nu vill inte signalen funka riktigt.

Iaf så undrar jag om ni som köpt K700 och haft den ett tag är nöjda?
Vad har ni fått för problem, har den varit som ni trodde osv.

Sen undrar jag den eviga frågan är den helt synkbar med alla funktioner och data i:
Adressboken, Mailen, iCal osv?

Läste att vissa hade problem att få över Gatuadresserna ifrån adressboken.

Finns det modem så man kan surfa på ibooken via mobilen?
Finns de faxmodem?

Jag hört att man ska kunna synka de mesta på andra telefoner t ex en nokia 6230 eller nåt liknande.

Att de ska räcka att man kommer när blåtanden och att mejlen, adressboken, ical synkas är det så enkelt??

Hur är menyn?? Och hur är "programen" att använda alltså Kalendern, mejlen och dem i telefonen??

Hade egentligen tänkt köpa 3G men finns ingen direkt mobil som faller mig i smaken och tycker inte de känns stabilt efter mycket jag läste och hört av polare som har Tre

Så öppna upp er och skriv ut era erfarenheter och svara gärna på mina många frågor.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 17:59

Har kört K700i ett tag och som telefon så kan jag säga att det är att lyfta på hatten för sonyerisson som har gjort en telefon som passar mig perfekt. Snygg smidig , gillar menyerna den känns rappare än tidigare modeler. Men det jag saknar är nog följnde

1 Batteritiden känns lite sämmre batteriet är på 700mAh dock ska säga att skärmen är nog mer krävande.
2 Minnes kort typ Memory stick hade inte vari fel.
3 med följande kable, telefone har ju 40 Mbyte minne , kanske dom skulle ha skrivit den som USB storage device .. så den bara var att plugga in , fast blue tooth ftp kankse funkar om man har sådant
4 Jag saknar en "riktig" dator .. så man kan sync joxa och leka fint med den trevliga telefonen , K700 rekomenderas av mig.. mest för att den ger trevigt intyck på mig.

//Daniel som undar varför dra jag mig för att bli en switcher och hur apple kan konstan kosta 25 % förmycket (känslan är sådan varje fall)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 15:28

måste säga att batteritiden e riktigt dålig. 48h om man använder den normalt.

sen e ju menyer o.s.v. slöa som vanligt

Ursprungligen av Snoken:

måste säga att batteritiden e riktigt dålig. 48h om man använder den normalt.

sen e ju menyer o.s.v. slöa som vanligt

Batteritiden är normal om man jämför med andra telefoner med samma spec och menyerna uppfattar jag inte som slöa. Du kanske har missat att dom är animerade.

Jag är oerhört nöjd med K700i. Det har tagit mig över ett år av letande innan jag hittade en telefon som jag bedömde som värdig ersättare till min T39m.

Jag håller på att skriva ett jämförelsetest mellan K700i och A920, men innan det är klart tänkte jag kommentera en del:

1. Menyerna. Mycket trevliga och lättanvända. Bra överskådlighet.
2. Joysticken. Utmärkt känsla, bra precision, behaglig att använda.
3. Displayen. Mycket bra, klart bättre än många andra telefoner såsom Nokia 6230, Sony Ericsson Z600, T610 och T630 m.fl. Anser att den är i klass med Sharp GX30 och Samsung Z105 som jag testat idag tillsammans med bl.a Nokia 6230.
4. Knappsatsen. Mycket bra knappkänsla. Är lika nöjd med den som med min T39m som jag behållit inte minst tack vare de behagliga knapparna.
5. Synkronisering. Fungerar perfekt. Använder Bluetooth och det är helt suveränt. Synkar både telefon till dator, samt med mina andra BT-telefoner. Mycket smidigt och enkelt att använda.
6. Kamera. För att vara en mobilkamera är den mycket bra. Avsevärt bättre än Motorola A920. Bilderna kan utan problem göra sig på papper sålänge man inte förstorar för mycket. Har hårdtestat kameran och är mycket nöjd med vad den presterar. Men naturligtvis är en bra riktig digitalkamera bättre.
7. Funktioner i största allmänhet. Mycket vettiga.
8. Snabbhet i menysystem etc. Enligt mig är den snabb. Har inte haft problem med mina andra telefoner heller och kan inte påstå att K700i skulle vara långsam. Att skriva SMS går helt problemfritt. Kan inte påstå att Nokia 6230 m.fl skulle ha snabbare menyer.
9. Batteritid. Godkänd med tanke på all inbyggd funktionalitet.

Jag är alltså extremt nöjd med min K700i. Helt klart en av de bättre telefoner jag använt förutom T39m och R520m samt gamla goa GF388.

Apropå minneskort: jag har tänkt skaffa HBM-30 till den. Då lagrar man musiken på minneskort. Det inbyggda minnet räcker utmärkt, däremot är MP3-spelaren i praktiken ett måste om man vill ha den till musik. Men jag ser inte det som en direkt nackdel.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-23 22:12

Matts E. Tack för en ordentlig genomgång, verkligen tack!

Skall försöka få tummen ur och åka och köpa en K700i.

HBM-30, vad är det för något??

HBM-30 är denna lilla trevliga produkt.

HBM-30-produktsidan hos Sony Ericsson.

Det är en MP3-handsfree med Bluetooth. Den tar Memorystick Duo och gör enligt mig att argumentet om "lite minne" i telefonen avlider. När man har den lagrar man ju musiken på kortet, telefonminnet kan användas till allt annat och då räcker det verkligen långt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-23 23:45

Batteritiden kan förbättras med en firmware uppgradering.
Egentligen är det inget fel på batteriet, utan en bugg i teflonens mjukvara får den att tro att batteriet är tomt när det egentligen massa juice kvar.

Så en update förbättrar det där...

Satt o lekte med en sån i flera timmar nu, och jag kan svära på att en av ikonerna (Kommunikation) föreställer en powerbook

mvh
b0bbben

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-24 00:42

De telefoner som kommer ifrån fabrik nu har de också den gamla firmwaren eller har den uppdateras??

I så fall kan man se i butiken/telefonen om den är uppdaterad med det nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 14:35

Skickade ett mail till SonyEricsson idag, så vet ni mina tankar om k700i:

---
Hej. Jag köpte en K700i som ersättare till min T610 för att jag ville ha en nyare telefon. dock så sprang jag på ett par problem som jag önskar ni kunde lösa:
1: På er hemsida så stod det när jag köpte den att den har fullt stöd för synkronisering med Apple Macintosh. Detta är nu borttaget och jag är nyfiken på varför den inte stöds och vad ni tänkte göra åt det? (det var ett av mina grundkrav när jag köpte telefonen och det har ni sedan tagit tillbaks)
2. Den buggar ur rätt ofta. Ett exempel var när jag skulle använda kameran, klickade två ggr på kameraknappen och då flimrade skärmen till och telefonen var död med en starkt lysande skärm i c.a 1 minut. Detta är inte första gången utan det har hänt rätt ofta sen jag köpte den (2 dagar efter den kom i butik)
3: Bland mina sparade sms på simkortet så har alla datum på dom satts till 2000-01-01 kl 02.00. Detta oavsett när jag fick smset.
4: Jag har till min dator köpt en programvara som heter Salling Clicker. Detta för att kunna styra min dator med telefonen (smidigt vid presentationer och liknande). Detta fungerar dock inte bra med just K700 (även Z1010) och Jonas Salling (som skriver salling clicker) pekar med hela handen på er och mjukvaran i telefonen. Vill ni läsa mer så står det: http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/k700.html

I övrigt är jag rätt nöjd med telefonen. Har dock en användarfråga hur jag använder "Mina vänner" funktionen. Står ingenstans var jag skaffar ett konto för det. Tacksam för svar på dessa 4+1 frågor.

Mvh
/glemme

Ursprungligen av glemme:

Har dock en användarfråga hur jag använder "Mina vänner" funktionen. Står ingenstans var jag skaffar ett konto för det.

Det är inte SonyEricsson som kan hjälpa dig med det. Det finns helt enkelt ingen operatör i Sverige som stödjer det än.

När (om) nån börjar i Sverige med det är det operatören du ska vända dig till för att skaffa konto. Sen funkar det som typ ICQ eller iChat så du kan se om dina kompisar har sina telefoner på och skicka meddelanden till dem.

Nokias motsvarighet heter Presence och trot eller ej men jag tror dessa baseras på samma standard och ska funka ihop!!! Bara en sån sak...

Ursprungligen av glemme:

Skickade ett mail till SonyEricsson idag, så vet ni mina tankar om k700i:

---
Hej. Jag köpte en K700i som ersättare till min T610 för att jag ville ha en nyare telefon. dock så sprang jag på ett par problem som jag önskar ni kunde lösa:
1: På er hemsida så stod det när jag köpte den att den har fullt stöd för synkronisering med Apple Macintosh. Detta är nu borttaget och jag är nyfiken på varför den inte stöds och vad ni tänkte göra åt det? (det var ett av mina grundkrav när jag köpte telefonen och det har ni sedan tagit tillbaks)

2. Den buggar ur rätt ofta. Ett exempel var när jag skulle använda kameran, klickade två ggr på kameraknappen och då flimrade skärmen till och telefonen var död med en starkt lysande skärm i c.a 1 minut. Detta är inte första gången utan det har hänt rätt ofta sen jag köpte den (2 dagar efter den kom i butik)

När det gäller fråga 1 tror jag det mer är en fråga du ska ställa Apple. Det är ju de som måste uppdatera iSync. Tror inte SE styr så mycket över det. Men det är likafullt störande och jag sitter typ och trycker på reload varje kväll och väntar på ny version.

När det gäller fråga 2 så har det hänt mig också ett antal ggr. Nån gång när jag skulle ta kort och sen ett par ggr när jag skulle skicka ett MMS. En gång var det ett MMS som bara inte gick att skicka, varje gång jag tryckte på sänd började skärmen flimra, den lyste start vitt några sekunder och sen kom jag tillbaka till startskärmen. Fick lov att radera MMS-et. Vidare har jag haft stora problem med GPRS. Den går bara inte att använda. Det står att jag har täckning för det men det går inte att ansluta. Har vart så i över en vecka nu. Som om inte det vore nog så vägrade telefonen låta sig laddas här om dagen. Fick stänga av och slå på igen för att det skulle funka. Ska ner på stan på måndag och gå dit jag köpte luren för att i a f få den uppdaterad och ev reparerad/utbytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 14:36

Min mjukvara är: R2A041
prgCXC 125821_EU_1_C

För er som e nyfikna.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 12:50
Ursprungligen av glemme:

Min mjukvara är: R2A041
prgCXC 125821_EU_1_C

Hur fick du fram det? Jag har provat den gamla harangen (>*<<*<*) som funkat på alla Ericssonlurar hittills, men jag får inte fram någon mjukvaruinformation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-05 10:09
Ursprungligen av steli:

Hur fick du fram det? Jag har provat den gamla harangen (>*<<*<*) som funkat på alla Ericssonlurar hittills, men jag får inte fram någon mjukvaruinformation.

Det fungerade bara fint. Har nu uppgraderat till senaste mjukvaran.
Det går att göra i Dialect butiken i stockholm. Den ligger i korsningen Mäster Samuelsgatan / Malmskillnadsgatan. (Mitt i stan) Kostar 100 kr så e det klart på en timme eller gratis så tar det 2 dagar.

Tyvärr verkar det bara som dom fixat lite batteritid i den senaste mjukvaran. Jag har mailat SE och bett om förfarande när jag vill anmäla buggar i deras mjukvara. Får se om dom återkommer.

/glemme

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-24 15:08

Jag skall försöka köpa den hos en telefonbutik som min far har schysst kontakt med, sist jag köpte där och fick problem löste dom dem utan diskussion.

Glemme: Du kan la posta när du får svar på detta ifrån SE??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 14:12

Otippat att lösningen är att uppgradera mjukvaran.

Har även upptäckt att klockan försvinner när man har handsfree i och den går ner i vila.

"Hej Viktor!

Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center.

Vi har tyvärr ingen support på Macintosh-synkning. Alla frågor rörande detta hänvisar vi till Apple själva, då de har gjort synkroniseringsprogramvara till många av våra tidigare liknande modeller: http://www.apple.com/isync . Det är mycket beklagligt att detta feltryck med att det finns möjlighet att synkronisera med Sony Ericsson K700i och Macintosh lyckades smyga sig in på vår sida. Vi hopaps inenrligte att detta inte har orsakat besvär för dig.

Det låter även som om det skulle vara mjukvarufel på din telefon. Ta telefonen till din återförsäljare eller ditt närmaste servicecenter för att få telefonen uppdaterad/reparerad. Ring Sony Ericsson Call Center på 013-244500 för att få information om vilket servicecenter som är närmast dig.

Vi kan naturligtvis tyvärr inte svara för hur en tredje part gör programvara till våra produkter. Dock skall vi försöka att reda ut eventuella svagheter i nuvarande mjukvara till det allra bästa. Förhoppningsvis kommer även den programvara du pratar om att beröras av detta.

Det finns i dagsläget tyvärr ingen svensk operatör som stödjer "Mina vänner"-funktionen, men vi hoppas att de kommer sätta igång den inom kort.

Vänliga hälsningar,
/Gunnar
Sony Ericsson Call Center"

Ursprungligen av glemme:

Otippat att lösningen är att uppgradera mjukvaran.
Har även upptäckt att klockan försvinner när man har handsfree i och den går ner i vila.

ändra inställningar i profilen för HF: det är bara det som är problemet...man kan nämlignen ställa in en energisparfunktion då hela skärmen stängs av...

hoppas inte ngn annan svarat på detta orkar inte gå igenom hela tråden

Jag har inga problem att synkronisera min K700i med min Power Mac G4 via Bluetooth. Senast idag överförde jag ett antal bilder bl.a.

Vad det gäller problemen med K700i vs Salling Clicker är jag övertygad om att det ordnar sig i kommande versioner av programvaran. Uppgraderingar kommer ju titt som tätt.

iSync 1.5 will reportedly add support for additional mobile devices; sources said the new version will synch information with newer phones from Motorola and Sony Ericsson.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

iSync 1.5 will reportedly add support for additional mobile devices; sources said the new version will synch information with newer phones from Motorola and Sony Ericsson.

Ooo yes!! Nu kan den banne mig inte vara långt borta. Precis som thinksecret skriver kan man välja 1.5 här: http://www.apple.com/feedback/isync.html . Inte att ladda ner förstås men att välja för support.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 23:16

Fick detta, uhm...
---------------------------------
Senaste är R2E011.

Denna uppgradering är i sig inte utvecklad för att utöka batteritid, men många kunder har upplevt bättre batteritid efter att ha installerat senaste.

Vänliga hälsningar,
Sony Ericsson Call Center
---------------------------------

i vilket fall, min telef e rätt osmart. får man ett sms eller missat samtal tänds ju displayen upp. skippar man o röra luren och låter den ligga så släcks aldrig bg-belysningen. batteriet går ned på rött på ca 2h då....

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-03 13:07

Velar som fan just nu med mobilen, försöker hitta ställe med senaste programvaran i telefonen.

Pratade med Dustin och dom säger man kan ladda ner den senaste programvaran ifrån nätet och installera själv, någon som vet något om detta??

  • Oregistrerad
  • 2004-08-03 13:23
Ursprungligen av skatan:

Pratade med Dustin och dom säger man kan ladda ner den senaste programvaran ifrån nätet och installera själv, någon som vet något om detta??

Tack för att Ni kontaktade Sony Ericsson Call Center.

Det finns i dagsläget inte någon revisionslista för uppdateringarna i våra mjukvaror.

Uppdatering kan du i dagsläget ej göra själv, utan behöver lämna in den på service.

Ring Sony Ericsson Call Center på 013-244500 för att få information om vilket servicecenter som är närmast dig.

Vänliga hälsningar,
Sony Ericsson Call Center
---------------------------

Ringde och det va joxigt som tusan, va tvungen o antingen skicka den eller åka till nacka till nån service firma...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-03 13:38

Ringde Call Center också, de sa just nu kan bara 2 Serviceställen i hela SV som uppdaterar, men att de skulle komma ut till alla. Han visste dock inte när.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-03 14:46

Så äntligen, orkar inte hålla på vela med mjukvara och så. Bättre jag lägger ner den tiden på jobb så jag råd o betala skiten

Beställde en ifrån Webhallen.com nyss.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 07:49

Det har läckt ut på nätet att man kommer kunna uppgradera firmwaren via internet så som på P900.
Mobil.se, tror jag, hittade en sida med firmwares osv. så det e nog på gång.

http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8369&sid=1

Artikeln är från 17/7.

mvh
b0bben, som väntar med spänning på k500i

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 12:18

Jag velade mellan K700i och T630 o körde på T630:an. Känns inte som man får så mkt mer i K700:an, sen sa ÅF:en att han var och hade fått många klagomål om ju dålig batteritid på den luren.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-05 10:29

Wiho!

Nu ligger luren på laddning, jobbigt och vänta tills man får sätta igång den.

Skall man vänta 4h tills man kan använda den?? Förr va de väl typ 24h.

PS. Gud va liten den va! O fiiiiin!

EDIT: Säger den till när den laddat klart eller är den gröna grejen fylld bara?

Senast redigerat 2004-08-05 11:22
Bevaka tråden