Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Produkt som saknas i Apples sortiment

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 11:49

Jag saknar en Mac med en vikt på under 1,5 kilo. Egentligen en Powerbook 12,1 tum, fast superlätt, av plast och utan optisk enhet. Fler USB- och Firewireportar än på dagens modeller vore bra. En sådan dator vore perfekt tycker jag! Kommentarer?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 12:05

Träna armmusklerna, köp en iBook!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 12:05

Min powerbook 12" är ganska behändig med tanke på vikten. (600 gr är ju inte så mycket vikt det är ju bara 3 chipspåsar á 200 gr). Tycker att man är lite begränsad utan optisk enhet. Om man ser till Dells 12":are utan optisk enhet så är det en massa grejer man ska ha med sig runt omkring för att kunna läsa en CD eller DVD.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 12:09

Det blir den dag man lätt installerar OS X över nätverk eftersom det krävs en optisk enhet idag. Med lätt menar jag inte NetBoot/NetInstall. Installation över Firewire/Target Mode kräver två datorer, vilket är synnerligen begränsande.

Annars är det en god tanke. Så nära en Palm man kan komma utan att man försakar "själva datorn". Fujitsu-Siemens hade ju sina LifeBook B-serie för några år sedan med utrensad hårdvara och pekskärm. Mycket trevlig liten sak som tyvärr (skönt nog) inte fungerar med WXP, bara W2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 12:20
Ursprungligen av Schuckert:

Det blir den dag man lätt installerar OS X över nätverk eftersom det krävs en optisk enhet idag. Med lätt menar jag inte NetBoot/NetInstall. Installation över Firewire/Target Mode kräver två datorer, vilket är synnerligen begränsande.

Annars är det en god tanke. Så nära en Palm man kan komma utan att man försakar "själva datorn". Fujitsu-Siemens hade ju sina LifeBook B-serie för några år sedan med utrensad hårdvara och pekskärm. Mycket trevlig liten sak som tyvärr (skönt nog) inte fungerar med WXP, bara W2000.

Apple skulle kunna lägga Panther eller Tiger på en dold partition, eller, vilket vore ännu bättre, leverera datorn med en extern SuperDrive (som man dessutom kan använda med andra datorer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 12:14

Som jag ser det bör en bärbar dator vara så lätt och liten som möjligt. Annars kan man lika gärna köpa en stationär G5 med dubbla processorer.

Jag gjorde misstaget att köpa en bärbar PC också, en IBM TX31. Måste säga att det är en underbart kraftfull, liten och nätt apparat, tyvärr med ett riktigt uselt system: Win XP Pro. Apple borde bygga en dator som är ännu bättre och som dessutom är utrustad med ett väl fungerande operativsystem.

IBMen har installationsfilerna för XPP på en dold partition, vilket är rätt smart. Man kan relativt enkelt installera om systemet, och det behövs kan jag intyga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-24 12:40

Jag tycker om att mäta kvoten vikt / volym. Det är nämligen den kvoten som man får en känsla av när man plockar upp datorn under armen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 13:24
Ursprungligen av xerent:

Jag tycker om att mäta kvoten vikt / volym. Det är nämligen den kvoten som man får en känsla av när man plockar upp datorn under armen.

Nja. Det är en enorm skillnad att bära omkring på 2,1 kilo och 1,6 kilo. Det är vikten som räknas. Tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 15:57

Mondo, ladda hem Style XP - det är gratis i åtminstone 30 dagar (kostar sedan typ 200 spänn). Med det får din PC ett betydligt trevligare utseende. Kanske kommer det leda till att du slutar klaga så mycket på Windows XP - som "jag svär i kyrkan" - faktiskt är ett förbaskat bra OS. Inte tillnärmelsevis så spännande som OS X men helt klart funktionsdugligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 16:04
Ursprungligen av PF:

Mondo, ladda hem Style XP - det är gratis i åtminstone 30 dagar (kostar sedan typ 200 spänn). Med det får din PC ett betydligt trevligare utseende. Kanske kommer det leda till att du slutar klaga så mycket på Windows XP - som "jag svär i kyrkan" - faktiskt är ett förbaskat bra OS. Inte tillnärmelsevis så spännande som OS X men helt klart funktionsdugligt.

Knappast. Jag ska sälja PC:n å det snaraste. Det var ett felköp. Det är absolut inget fel på själva datorn, men jag står inte ut med det undermåliga OSet, och det har ingenting med utseendet att göra. Ett "skin" löser inte problemet.

Ursprungligen av Mondo:

Knappast. Jag ska sälja PC:n å det snaraste. Det var ett felköp. Det är absolut inget fel på själva datorn, men jag står inte ut med det undermåliga OSet, och det har ingenting med utseendet att göra. Ett "skin" löser inte problemet.

Varför inte köra Linux eller FreeBSD isåfall? Då slipper du ju de eländiga windows

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 16:07

Det gör det för mig i alla fall... Jag hatar MS-utseendet men med snattad OS X-look går den (väldigt bra) att leva med. Får man erbjuda en skärmdump? Det är mer än ett skin - upplevelsemässigt är det en helt annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 16:11

Jaha, men problemet är att jag inte förstår vad jag ska med en Windows-burk till. Windows fungerar för dåligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-24 16:20

Jag kör ingen docka, utan har bara lagt ikoner (genvägar) längst ned. Pilarna har jag tagit bort genom att förändra IsShortcut-parametern i registereditorn (en av PCns värsta styggelser för övrigt - vad sjutton ska man med ett register till? ). Hårddiskikonen ("delegado") i övre högra hörnet innehåller alla mina filer och den är delad till min G4. Jag håller med om att man kan ledsna rejält på Windows ibland, men jag har valt att gilla det för vissa fördelar. Alla program jag vill köra - utom iCal och vissa charmiga Mac-spel - funkar bra och det är ju ändå det viktigaste tycker jag. Är absolut ingen PC-förespråkare men jag tycker man gott kan göra det bästa av situationen. Som ju i mitt fall var att jag inte hade råd att behålla min älskade PB G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 16:32

Då är det smartare att köpa en Mac.

PF: Vad är det för skin med docka du har laddat ner där?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 17:20

Sajbermaku: Läs uppåt...

  • Medlem
  • 2004-07-26 17:46

Jag håller helt med, det saknas en tunn och smidig Mac. 1,5Kg och en dubbelt så tjock dator som väger 2,1 kg är en väldigt stor skildnad. Och med WLAN/Ethernet överallt alternativt USB minne så saknar jag nästan aldrig en optisk enhet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 19:19

De där jättesmå Toshiba Protége (läste vad du använde, Tim) som några svenska designers gjorde för några år sedan var jättefina. Finns sådana numera också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 19:33
Ursprungligen av PF:

De där jättesmå Toshiba Protége (läste vad du använde, Tim) som några svenska designers gjorde för några år sedan var jättefina. Finns sådana numera också?

De hette Le Tosh och formgavs av reklambyrån/designföretaget Futurniture som förresten också ligger bakom webbpubliceringssystemet Polopoly.

Le Tosh:
http://www.ids.org.au/~shaynest/articles/letosh/

De byggdes alltå på modellerna Libretto, Portégé och Satellite från Toshiba. De var jättefula tycker jag och blev ingen succé.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 21:59

Ja, de är verkligen jättefula på bilderna. Men jag såg någon av dem IRL och det var den minsta laptop jag någonsin sett. Grön... men jag kanske har drömt nu igen. Apsnygg. Och svindyr.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 22:49

Satan i gatan. Det var den snyggaste laptop jag någonsin sett! Ujuj!

När vi berör ämnet: varför har Apple gjort iBook fulare än någonsin? Plastig och "cheapo" numera. Trist.

PF: Hehe sorry.. vart så trött så jag såg bara en massa suddiga tecken framför ögonen just då Men visst är även min stationäradator nu "applefied". Lite skönare för ögat än det där hemska gröna "START" usch..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 23:58

Kul! Det blev lite skillnad eller hur!

Japps, man är inte så irriterad över systemet längre

  • Medlem
  • 2004-07-27 18:59

12" skärm, TV/Bild ut, FW, Airport, 512Mb fast ramminne, USB2, Ethernet och modem och detta i ett skal hälften så tjockt som dagens powerböcker men ändå i metall. Många kan leva utan uppgraderingsmöjligheter om datorn är väldigt portabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 19:56

Om man tar bort styrplattan och ersätter den med en bröstvårta/klitoris modell IBM kan man göra datorn ännu mindre.

  • Medlem
  • 2004-07-28 08:57

Fast jag tror inte det spelar så stor roll... En 12" skärm är bra mycket högre än ett tangentbord och därmed är skärmen den skrymande faktorn.

  • Medlem
  • 2004-07-28 09:43

Jag har tjatat om en sådan modell det senaste året. Skulle kunna sälja tre stycken på fem minuter... Har en kund som övergav mac för en laptop på dryga kilot. Oerhört trevlig maskin.

Sonys lättviktare (0,8 kg) är ju den man har i tankarna, funderar på att åka över till London för att klämma lite på den i verkligheten. Man förstår varför de lagt ner sina handdatorer.

När väl skärmarna blir tunnare och lättare så lär en vettig, riktig dator väga och ha samma storlek som en pocketbok. Typ OQO.

Bevaka tråden